Gissa (o)ljudet!!! Kul gissningstävling!!!

Provade faktiskt exakt det på min gamla BMW Classic racer. Tänkte att om man tittar in i avgasröret bakifrån så ska det "se tätt" ut. Märkte ingen märkbar skillnad. Tyvärr

;) Filosofisk fråga:

Du säger: "Jag Märkte ingen märkbar skillnad"

Kan man märka en omärkbar skillnad? :hihi

Och:

Om du INTE märkte en märkbar skillnad...
HUR skulle du DÅ upptäckt den, om den verkligen hade uppstått!
:D
 
Skickar med en bild på min idé av effektiv (dvs tysta utan att strypa) db_killer. Det är ju inte svårt att få tyst på ljudet. Det luriga är ju att tysta ner det utan att tappa så mycket flöde. Tanken med min mojäng är att ljudvågorna slås sönder då de tvingas in mellan plåtremsorna och därför inte längre kan ha samma amplitud. Samtidigt är flödesarean nästan opåverkad.

Min "spreader" har i princip en sådan. I varje ände har jag aluniniumplåtar (ej monterade på bilden i treådens början) som står på högkant i ett kryss för att hålla "spreadern" mitt i röret. Så jag vågar påstå att det inte hjälper något vidare... Tyvärr.
 
Min "spreader" har i princip en sådan. I varje ände har jag aluniniumplåtar (ej monterade på bilden i treådens början) som står på högkant i ett kryss för att hålla "spreadern" mitt i röret. Så jag vågar påstå att det inte hjälper något vidare... Tyvärr.

Jisses, hur svårt kan det vara. Se till att den går tyst. PUNKT :)
 
;) Filosofisk fråga:

Du säger: "Jag Märkte ingen märkbar skillnad"

Kan man märka en omärkbar skillnad? :hihi

Hmmmmmm... Det borde nog stått "Det blev ingen märkbar skillnad".

Bättre. Tack.:tummenupp

Jisses, hur svårt kan det vara. Se till att den går tyst. PUNKT :)

Sölis, återgå till ditt uppsatsskrivande!!! Det här är en diskussion som en ERF-förare (som dessutom kör en hoj som tar upp den klassiska jänkebilstraditionen, snabb rakt fram och seg i kröken) inte begriper!:D
Här gäller devisen "Optimieren, immer optimieren!!!" och då gäller det att köra lagligt UTAN ATT TAPPA EFFEKT!:fakta
Kan du förstå det! Va?

Men jag har faktiskt en liten surprise i bagaget!!! I din anda! "Se till att den går tyst". Groteskt ful men troligen bra!
 
Last edited:
Hmmmmmm... Det borde nog stått "Det blev ingen märkbar skillnad".

Bättre. Tack.:tummenupp



Sölis, återgå till ditt uppsatsskrivande!!! Det här är en diskussion som en ERF-förare (som dessutom kör en hoj som tar upp den klassiska jänkebilstraditionen, snabb rakt fram och seg i kröken) inte begriper!:D
Här gäller devisen "Optimieren, immer optimieren!!!" och då gäller det att köra lagligt UTAN ATT TAPPA EFFEKT!:fakta
Kan du förstå det! Va?

Men jag har faktiskt en liten surprise i bagaget!!! I din anda! "Se till att den går tyst". Groteskt ful men troligen bra!

Här e nog nått för dig. Då får du veta om det e nån skillnad.
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251406
 
skyll dig själv snålis. Jag tänker då åka å köpa en nu. Sen ska jag ut i garaget å ljdmäta min nya mod. Org burk på helsystemet.

Puss

Vad har du för hoj? Det var nämligen det som var min senaste mod åxå! Lånade en originalljudämpare som passade rakt på Remusgrenröret! Men OJ vad groteskt stor den var!!!
 
Vad har du för hoj? Det var nämligen det som var min senaste mod åxå! Lånade en originalljudämpare som passade rakt på Remusgrenröret! Men OJ vad groteskt stor den var!!!

Gsxr 1000 -07

Själv har jag kapat av flänsen på original rörbiten. (sån skruvfläns med 3 skruvar) Sen använde jag den å svetsade på en 25mm rörbit på så man får en adapter mellan originalburken å helsystemet. Tar 23 sekunder å byta.

Har en honda 600 å. Den hade akra helsystem. Köpte ett originalblås till en cbr1000 å satte dit. Ljudet sjönk dramatiskt.

helsystemet
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.powersport.co.uk/images/products/HYDS76/thn/0.jpg&imgrefurl=http://www.powersport.co.uk/07liststock.php%3Floc%3DMotorcycle%2520Parts%26department%3DPerformance%26catno%3DD6%26show%3D3%26group%3D0&h=128&w=128&sz=8&hl=sv&start=32&um=1&tbnid=xht75eXNJLZ9hM:&tbnh=91&tbnw=91&prev=/images%3Fq%3DHYDRATECH%2Bsuzuki%2Bmicron%26start%3D18%26ndsp%3D18%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN
 
Last edited:
Mätte modden idag.

Mätaren låg på en stol 2m bakom hojen.

Helsystem
3000 rpm 87dB
5000 rpm 89dB

Helsystem fast med original mufflern
3000 rpm 83dB
5000rpm 84dB

adderar man dessutom en svemo-krök så är man nog hemma även om man kör inne i ett bibiliotek.

EDIT: Mätte väckarklockan. 80,3dB. det e rätt skönt drag i den får jag säja.
 
Last edited:
Här har det blåst så mycket så det var ingen ide. Återkommer
 
EDIT: Mätte väckarklockan. 80,3dB. det e rätt skönt drag i den får jag säja.
Hur många dB blev det när du varvade ur hojen i sovrummet :D?

Har en orginaldämpare med katt och en orginaldämpare utan katt. Fick inget absolut mätetal, endast relativa skillnaden. Men på cirkus 3 meter och 45grader bakom skiljer det omkring 3dB mellan de två dämparna samt ett fetare lågregister (i frekvens alltså ;) )
 
Last edited:
Hej igen.
Nu har vi varit ute och mätt igen. Och nu blev det liksom annorlunda. Jag måste nog ta tillbaka den tydliga segern för SVEMO-kröken. Den stora (4 dB) skillnad vi fick förra gången kunde vi inte hitta nu. Antar vi inte var tillräckligt noga. Denna gång mätte vi många gånger och på mflera olika ställen. Vi mätte nära och längre bort, framför, bakom och på sidan. Skillnaderna varierade mellan 0 och 1,5 dB. Vill pååstå att det blev en skillnad på 1 dB i snitt. Upplevelsen är att ljudet är något mindre starkt, det märkte man när kröken trillade av som den gjorde vid några mätningar.

Mätt 1 meter bakom och en meter från sidan blev värdena så här vi 7000 rpm:
Utan allt: 105
med krök: 104
Spreader: 105 :gnissla (trodde mycket på denna!)
diffusor: 104
db-killer: 102
Original Yamaha R1 (som passade rätt på): 97
 
vad säger reglementet om släpvagnar då,tänkte dubbla r1 burkar åt dig moss:tummenupp
 
Bra jobbat, nu börjar det bli seriöst!

Du skulle ju faktiskt komma fram till en annan slutsats så rrsverige slapp originaldämpare!!
Hej igen.
Nu har vi varit ute och mätt igen. Och nu blev det liksom annorlunda. Jag måste nog ta tillbaka den tydliga segern för SVEMO-kröken. Den stora (4 dB) skillnad vi fick förra gången kunde vi inte hitta nu. Antar vi inte var tillräckligt noga. Denna gång mätte vi många gånger och på mflera olika ställen. Vi mätte nära och längre bort, framför, bakom och på sidan. Skillnaderna varierade mellan 0 och 1,5 dB. Vill pååstå att det blev en skillnad på 1 dB i snitt. Upplevelsen är att ljudet är något mindre starkt, det märkte man när kröken trillade av som den gjorde vid några mätningar.

Mätt 1 meter bakom och en meter från sidan blev värdena så här vi 7000 rpm:
Utan allt: 105
med krök: 104
Spreader: 105 :gnissla (trodde mycket på denna!)
diffusor: 104
db-killer: 102
Original Yamaha R1 (som passade rätt på): 97
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top