Gipsväggar och hyllor

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
I och med att vi snart blir kattägare tänkte vi göra vår lägenhet lite mer kattvänlig. Kattrappor, av hyllor som t.ex. IKEA:s Bjärnum, som de kan hoppa upp och ner på verkar vara en kul idé men hur mycket pallar gipsväggarna? Det är enkelskivor men hur tjocka de är vet jag inte.

De bör ju i så fall orka en halv-Main Coon som hoppar på hyllan, ibland kanske två om de råkar hamna på samma samtidigt. Fixar gipsväggarna det (mollypluggat givetvis)?

ja det borde ju hålla om du fäster med ett par skruv men skulle nog göra som renkött sa och leta fram reglarna istället.. katterna kan ju bli lite feta med tiden så skruva i regeln är nog att rekomendera:)

ja det borde ju hålla om du fäster med ett par skruv men skulle nog göra som renkött sa och leta fram reglarna istället.. katterna kan ju bli lite feta med tiden så skruva i regeln är nog att rekomendera:)

Funkar det inte med måtten mellan reglarna så sätter du några reglar vågrätt på väggen, dessa fäster du givetvis i de lodräta reglarna bakom gipsskivorna. Sen kan du ha elefanter hoppande på väggarna :)

Enligt Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruvankare/MollypluggSkruvankare/

så ska de hålla för 70kg. Men jag hade letat upp reglar. Bör finnas med 60cm mellanrum.

jo pluggen håller, det brukar inte vara nåt problem. Värre är det med gipset. :)

Jo, man får ju skruva i regelverket så gott det går men det hade varit estetisk skönt att kunna skruva varsomhelst och att väggarna pallar.

Funkar det inte med måtten mellan reglarna så sätter du några reglar vågrätt på väggen, dessa fäster du givetvis i de lodräta reglarna bakom gipsskivorna. Sen kan du ha elefanter hoppande på väggarna :)

Det har jag inte tänkt på, bra idé. :tummenupp

Last edited:
Om du bor i hyggligt modern bostad så kan det vara stålreglar i väggarna.

tycker oftast katter inte gillar de man gör åt dom.
katthyllor, ställningar o korgar osv.
vänta o se vad dom gillar istället.
enda gången våran kisse använde den där lådan med ställning va strax eft hon fått bebisar och ville gömma sig.. annars gilla hon soffan o klättra i klädskåp.
antar att hon aldrig klättrar på annat för man är så hård på bänkar o bord att hon inte får vara där.

Frågan är väl hur fet katten är om det är ett problem?

Katten kan bli uppåt en 7-8 kg om den växer till sig. Sen ska ju gärna hyllan klara att katten hoppar till den också. Inget långt eller högt men från hyllan innan/golvet. Jag har tidigare lyckats riva ut gipsvägg medelst hängande barbord (ruskigt gammal vägg dock) så därför undrar jag om det är en lösning att fästa i molly i enkelgips och att gipset (nytt) orkar med de krafter som det blir.

EDIT: Att katta bara ska ligga på hyllan är jag övertygad om att den fixar, då har jag hängt upp betydligt tyngre saker i molly men det är just till och från hyllan jag funderar på.

Katten kan bli uppåt en 7-8 kg om den växer till sig. Sen ska ju gärna hyllan klara att katten hoppar till den också. Inget långt eller högt men från hyllan innan/golvet. Jag har tidigare lyckats riva ut gipsvägg medelst hängande barbord (ruskigt gammal vägg dock) så därför undrar jag om det är en lösning att fästa i molly i enkelgips och att gipset (nytt) orkar med de krafter som det blir.

EDIT: Att katta bara ska ligga på hyllan är jag övertygad om att den fixar, då har jag hängt upp betydligt tyngre saker i molly men det är just till och från hyllan jag funderar på.

Mycket beror på hur breda hyllor du skall ha oxå. Men att belasta ca 10kg längst ut på en 40cm hylla i en molly brukar aldrig vara ett problem.

Sen är katter fenomenala på att hoppa och landa mjukt, det är ju inte som om du släpper en 5kg vikt från en meter ner på hyllan.

Mycket beror på hur breda hyllor du skall ha oxå. Men att belasta ca 10kg längst ut på en 40cm hylla i en molly brukar aldrig vara ett problem.

Gött, det var lite det jag var ute efter... ;) "Trappstegen" kommer troligen inte vara mer än 20 cm så då bör det ju vara helt ok. Annars blir det väl till att gipsa om när vi flyttar...

Eller en sån klättergrej som man spänner mellan golv och tak
http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=12203

Nåt liknande den kommer också finnas. Grejjen är att lägenheten behöver mer utrymme för katterna och katter gillar höga ställen så vi vill helt enkelt ge dem lite mer yta att röra sig på, därav en eller ett par kattrappor. Använder inte katterna dem har vi garanterat grejjer vi kan ställa där... ;)

Ny fråga då, vilken typ av konsoller är mest lämpade för lite tyngd? Ska man ha hyllorna "hängande" eller stödda underifrån?

Gött, det var lite det jag var ute efter... ;) "Trappstegen" kommer troligen inte vara mer än 20 cm så då bör det ju vara helt ok. Annars blir det väl till att gipsa om när vi flyttar...

Nåt liknande den kommer också finnas. Grejjen är att lägenheten behöver mer utrymme för katterna och katter gillar höga ställen så vi vill helt enkelt ge dem lite mer yta att röra sig på, därav en eller ett par kattrappor. Använder inte katterna dem har vi garanterat grejjer vi kan ställa där... ;)

Ny fråga då, vilken typ av konsoller är mest lämpade för lite tyngd? Ska man ha hyllorna "hängande" eller stödda underifrån?

Enklast är att dra dit pellyskenor från golv till tak på reglarna, sen kan du bygga hur du vill. Fult kanske men praktist.

Annars är konsoller som hyllorna står på snyggast, funktionellt spelar det mindre roll.

Enklast är att dra dit pellyskenor från golv till tak på reglarna, sen kan du bygga hur du vill. Fult kanske men praktist.

Annars är konsoller som hyllorna står på snyggast, funktionellt spelar det mindre roll.

Haha, ja det är verkligen skitfult. Det må vara praktiskt men jag är starkt tveksam till att min designer till fru kommer på något vis acceptera det.

Om det inte spelar roll är ju såna konsoller klart snyggast, ja, så då får det bli så. Då blir det loppis nu, se om man hittar nåt schysst.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back