Giovanni Bussei. En skön snubbe med skitig HD.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Italienske RR-föraren Giovanni Bussei verkar vara en skön snubbe.
Så här roade han sig med några kompisar över julen.

Rossi och Bussei innan de plockar fram hojarna.
2.jpg

Bussei funderar över livet.

3.jpg

Dasg att ge sig iväg. Bussei med ett lite udda hojval.

4.jpg

Posera lite.

8.jpg

Packa in hojen och åka hem.

9a.jpg

Det där är dessutom ett exemplar av den rätt sällsynta XR1000. ca 1500 sålda i världen. Det var en gatversion med uppborrad variant av den legendariska XR750 Flattrack- och Daytonaracingmotorn. XR1000 såldes bara under 1983-1984. XR-motorerna skiljer sig från vanliga Sportster främst vad gäller topparna: även den bakre toppen har avgasporten vänd framåt på en XR-motor, detta för att förbättra kylningen och därmed bättre klara att gå varv efter varv på ovalbana på full gas.

Jay Springsteen ställde upp i Daytona Battle Of The Twins 1983 med en race-XR1000, han vann då öppningsloppet och körde ifrån de andra BSA-, Ducati-, BMW- och Triumphtwinnarna. 266 km/h gjorde Jays XR1000 på rakan i det loppet.

/J

Last edited:
Den där mannen är för skön. En konstnärssjäl bland atleter. :)

Det där är dessutom ett exemplar av den rätt sällsynta XR1000. ca 1500 sålda i världen. Det var en gatversion med uppborrad variant av den legendariska XR750 Flattrack- och Daytonaracingmotorn. XR1000 såldes bara under 1983-1984. XR-motorerna skiljer sig från vanliga Sportster främst vad gäller topparna: även den bakre toppen har avgasporten vänd framåt på en XR-motor, detta för att förbättra kylningen och därmed bättre klara att gå varv efter varv på ovalbana på full gas.

Jay Springsteen ställde upp i Daytona Battle Of The Twins 1983 med en race-XR1000, han vann då öppningsloppet och körde ifrån de andra BSA-, Ducati-, BMW- och Triumphtwinnarna. 266 km/h gjorde Jays XR1000 på rakan i det loppet.

/J

För att inte tala om att det hänger ut 2 st feta mikuni efter varandra på högersidan:rock

Kunde köpt en sån från en dödsbo runt-01 för 70" men fattade inte vad det var riktigt, en bonntrimmad Sportster typ:va

Några år senare fattade jag att den var värd lite mer..

För att inte tala om att det hänger ut 2 st feta mikuni efter varandra på högersidan:rock

Kunde köpt en sån från en dödsbo runt-01 för 70" men fattade inte vad det var riktigt, en bonntrimmad Sportster typ:va

Precis! :D

sportster_shovelhead_xr1000.jpg

xr1000carb.jpg

Jag har letat efter en sådan fast åt en kompis för några år sedan, och ja, de är liite dyrare än 70 kkr ja :hihi

Antagligen det fräckast som lämnat Harleyfabriken.
På delad plats med XLCH.
1959-harley-davidson-xlch-sportster-1.jpg

Rena tävlingshojar räknar jag inte.
Gjorde jag det, så skulle KR och KRTT ligga milslängder före övriga produkter!
0%2071xrtt%20iron%203.jpg

matz-68-krsm.jpg

Sidventilare ÄR coolare!

BTW: Sagan om Cal Rayborn har de försökt lura i mig också.
Faller på sin egen orimlighet.
En amerikansk motorcykel kan inte köra ifrån en engelsk.
Inte ens med sidventiler.

Säga vad man vill om Sportster. Tjejhoj, vibrator, okörbar m.m., men det är nog den snyggaste hojen som finns. Förutom Customvarianterna då som är skitfula. XR1000 ligger nog på topp, med min XL1200S strax efter ;)

Snackar vi nytt, så tycker jag att både roadstern och nightstern är snygga.
Motorn inbillar jag mig räcker för syftet m man öppnar lite.
Men de väger 50 kg för mycket.
Helt omotiverat.

Snackar vi nytt, så tycker jag att både roadstern och nightstern är snygga.
Motorn inbillar jag mig räcker för syftet m man öppnar lite.
Men de väger 50 kg för mycket.
Helt omotiverat.

Håller med. När motorn blev gummiupphängd så gick även vikten upp radikalt. Har inte provkört någon sådan men gissar att du kan se nåt bakåt i backspeglarna i alla fall.

Det skulle säkert kunna skrivas spaltmeter om Bussei (vilket jag även hoppas det gör). Vem minns inte hans skinnställ med fransar som han hade i WSBK eller när han plockade upp Vermeulen (?) som klotade på warm-upen och skjutsade honom tillbaka till depån. Jag tror t o m han fick något straff för det illvilliga tilltaget.

Precis! :D
Jag har letat efter en sådan fast åt en kompis för några år sedan, och ja, de är liite dyrare än 70 kkr ja :hihi

Nu vill jag inte vara negativ men det där ser inte ut som Mikunis utan som Dellortos....

Sjukt fräck cyekl oavsett och Bussei är den helt klart härligaste RR åkaren i modern tid.

Nu vill jag inte vara negativ men det där ser inte ut som Mikunis utan som Dellortos....

Sjukt fräck cyekl oavsett och Bussei är den helt klart härligaste RR åkaren i modern tid.

Japp, det är dellortos original, som på bilden.
På rejshojarna brukar det dock mest sitta Mikunishar jag sett

/J

Jörgen "WIKI" Karlsson ! Du är ta mig fan ett levande uppslagsverk !:D . Sitter alltid o ler när jag läser dina inlägg , åt all nyttig , onyttig o intressant info ! Keep up the good work !:tummenupp

Coooolt! i dubbel bemärkelse, man tänker på Wassberg:tummenupp

Bifogat

• wassberg_gal_l_04[1].JPG
    wassberg_gal_l_04[1].JPG
    15.5 KB · Visningar: 59
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...