Gilera SMT koppling trasig? Akut!

Gustav6789

Ny medlem
Gick med
13 May 2019
Ort
Kullavik
Hoj
Gilera smt 2010
Hej vet att detta är ett forum för motorcyklar men men. För någon dag sedan körde jag omkull med mopeden en Gilera SMT 2010 (derbi) allt funkar felfritt nästan. Problemet är växlarna när mopeden står stilla utan motorn igång går det att lägga i ettan och neutral. Försöker jag lägga i 2-3-4-5 eller 6an så händer inget. Det är som att de andra växlarna ”inte”finns. Men! Kopplingen tar inte alls trots spännd vajer osv kopplingsarmen rör sig felfritt. Så det måste var något i lådan. Däremot om jag rullar mopeden så går det att få i alla växlar. Här om dagen testade jag att springa hoppa på och klicka i ettan. Mopeden åkte iväg felfritt och alla växlar funkade dock utan koppling! Vet någon vad detta kan vara? Mvh Gustav
 
Hej vet att detta är ett forum för motorcyklar men men. För någon dag sedan körde jag omkull med mopeden en Gilera SMT 2010 (derbi) allt funkar felfritt nästan. Problemet är växlarna när mopeden står stilla utan motorn igång går det att lägga i ettan och neutral. Försöker jag lägga i 2-3-4-5 eller 6an så händer inget. Det är som att de andra växlarna ”inte”finns. Men! Kopplingen tar inte alls trots spännd vajer osv kopplingsarmen rör sig felfritt. Så det måste var något i lådan. Däremot om jag rullar mopeden så går det att få i alla växlar. Här om dagen testade jag att springa hoppa på och klicka i ettan. Mopeden åkte iväg felfritt och alla växlar funkade dock utan koppling! Vet någon vad detta kan vara? Mvh Gustav
Helt normalt att behöva rulla hojen, och lådan, så att kuggarna timar och växeln går i.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Hade samma motor på en Derbi en gång i tiden, Vill minnas att om man kopplar loss kopplings wiren från kopplings armen så kunde man vrida i den och helt enkelt rycka upp hela armen rätt upp, kanske kan vara en tand på armen som hoppat en tand.
 
Varför känner du ett behov av att kunna lägga i alla växlar när du står stilla..?
 
Stämmer precis armen går att ta ut rakt upp ska kolla på den snart. Vad ja kunde se tidigare va det inte några fel men ska se. Sen vet ja inte varför men i samma ”växel” härva/ problem har motorn börja spottar ur sig kolsvart fet klibbig jäla olja vid cylinderporten där röret går in. Men vet ej om de har något med det att göra
 
Men börjar tveka på att de bara beror på kopplingen. Då det ”rasslar” lätt tomgång. Blir galen alltså
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top