Giftdammen i Ungern

Nä det tror jag inte, här hemma är vi inte så dumma att vi samlar allt på ett ställe. Vi lägger ett tunt lager över hela landet istället, då märks det inte så mycket.

Edit: :rolleyes:

I Helsingborgs har vi ju Kemira. En större svaveldioxidolycka där skulle få allvarliga konsekvenser för invånarna här.

Nog borde vi ha farligt avfall samlade i dammar någonstans i landet där det framställs något som innehåller farligt avfall. Märkligt vore väl annars.

Näe, vi har nog inga såna dammar i Sverige längre.

En sjö utanför Norsjö i västerbotten lär ska vara helt död och steril efter gruvdriften i området, men det är inget jag har närmare information om.

Näe, vi har nog inga såna dammar i Sverige längre.
Men vi kan bygga de utomlands och bringa död och förstörelse där istället. :banana

I slutet av 80-talet så gick en damm ägd av Boliden vid en gruva i Spanien åt helsike. Dammen innehöll vatten med bland annat bly och arsenik som rann ut och förgiftade närliggande vattendrag och sånt.

Men vi kan bygga de utomlands och bringa död och förstörelse där istället. :banana

I slutet av 80-talet så gick en damm ägd av Boliden vid en gruva i Spanien åt helsike. Dammen innehöll vatten med bland annat bly och arsenik som rann ut och förgiftade närliggande vattendrag och sånt.

En damm som hade byggts och underhållits av spanjorer, som hade skitit i dom svenska föreskrifterna och ägnat sig åt att stoppa pengarna i egna och andras fickor istället för i dammbygget.

I vissa länder behöver dom inte hjälp utifrån för att skapa katastrofer serru...

En damm som hade byggts och underhållits av spanjorer, som hade skitit i dom svenska föreskrifterna och ägnat sig åt att stoppa pengarna i egna och andras fickor istället för i dammbygget.

I vissa länder behöver dom inte hjälp utifrån för att skapa katastrofer serru...

En skillnad är väl att de svenska dammarna ofta ligger mera i skogen och på öde gruvområden så att ett utsläpp dödar "bara" djur och natur i närheten istället för att sprida sig till stora städer.

Sen så finns det gott om andra gamla miljösynder som kan ställa till det i Sverige. Till exempel som en hel del söderrostade gifttunnor med som ligger på botten utanför Sundsvall.

En skillnad är väl att de svenska dammarna ofta ligger mera i skogen och på öde gruvområden så att ett utsläpp dödar "bara" djur och natur i närheten istället för att sprida sig till stora städer.

Sen så finns det gott om andra gamla miljösynder som kan ställa till det i Sverige. Till exempel som en hel del söderrostade gifttunnor med som ligger på botten utanför Sundsvall.

Jag törs nästan påstå att våra svenska dammar är täta oavsett om dom ligger i skogen eller inte.

Det utförs täta kontroller av både mark och vattendragen runt dom. så några läckage blir inte ouptäckta.

Sen att det finns gamla synder sedan vi inte visste bättre är ju en annan sak, det finns i alla länder.

BT kemi i Teckomatorp är väl hittills den enda avslöjade skandalen där det handlades mot reglerna och bättre vetande.

När jag började mitt arbetsliv ingick det att dagligen renblåsa arbetsbänken i bromsrummet med tryckluft, på den tiden var bromsarna av asbest...

Last edited:
BT kemi i Teckomatorp är väl hittills den enda avslöjade skandalen där det handlades mot reglerna och bättre vetande.

När jag började mitt arbetsliv ingick det att dagligen renblåsa arbetsbänken i bromsrummet med tryckluft, på den tiden var bromsarna av asbest...

BT Kemi är en riktig praktskandal i det här landet.

Man kan ju hoppas att vi har vett nog att ta tag i gamla miljösynder så att de inte kommer tillbaka och biter oss i svansen.

Hur pass skadligt är dagens bromsdam? I somras blåste jag rent hålen i skivorna som sätts igen av bromsdam när man kör bana. Kändes inte som någon hälsokur direkt trots att jag försökte hålla andan och vända ansiktet från dammet.

Fick mekanikerna på den tiden det var asbets i skivorna hälsoproblem senare i livet?

Man kan ju hoppas att vi har vett nog att ta tag i gamla miljösynder så att de inte kommer tillbaka och biter oss i svansen.

Hur pass skadligt är dagens bromsdam? I somras blåste jag rent hålen i skivorna som sätts igen av bromsdam när man kör bana. Kändes inte som någon hälsokur direkt trots att jag försökte hålla andan och vända ansiktet från dammet.

Fick mekanikerna på den tiden det var asbets i skivorna hälsoproblem senare i livet?

Dagens bromsdamm ska vara lika skadligt som potatismjöl ungefär, men det trodde man om asbesten då också....

Dom som här jobbat med asbest dör av asbestos, en form av lungcancer som jag har förstått det, dubbelt farligt för dom som dessutom röker, vilket jag givetvis gjorde på den tiden...

Du borde kanske fått symtom vid det här laget.

Finns ju å anda sidan folk som levt riktigt ohälsosamt med alkohol, droger, cigaretter, oregenbunden sömn, brist på motion som hållit sig frika långt in i ålderdomen och renlevnadsmänniskor som aldrig får uppleva ålderns höst.

Livet är helt enkelt inte rättvist alla gånger. Någonstans tror jag att ens öde redan är förseglat. Med det sagt behöver man inte vara dumdristig nog att tro att man sitter på den bästa arvsmassan och kan göra vad som helst som riskerar att avsluta ens liv i förtid.

Dagens bromsdamm ska vara lika skadligt som potatismjöl ungefär, men det trodde man om asbesten då också....

Dom som här jobbat med asbest dör av asbestos, en form av lungcancer som jag har förstått det, dubbelt farligt för dom som dessutom röker, vilket jag givetvis gjorde på den tiden...

Min Far som var rörmokare på 60 och 70talet dog av asbestos. Pannrum på den tiden var fullt av asbest tydligen.

Storrökare och asbest är en tråkig kombination:död
Enstaka exponering av asbest är ju inte som vitaminer precis men man skall nog inte oroa sig i onödan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park