Gick inte växla ned, KTM 450 SX (03)

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
I helgen trodde jag växellådan havererat.
Helt plötsligt gick det inte växla ned. Växelföraren var helt stum så när som på ett litet glapp.
Fick "koppla" mig in till depån på 4an och lasta hojen och åka hem.

Plockade bort högra motorkåpan och även kopplingskorgen för att se vad som blockerade växelföraren. Jag kunde växla manuellt genom att snurra "ekorrhjulet".
Vet inte riktigt vad som var problemet men ev beror det på att växelaxeln, sett från växelspakens sidan, åker in. Men tyckte att det såg ut som om den lilla hake som skall snurra "ekorrhjulet" hakade i för högt upp.

Någon som fattar vad jag snackar om?
Nu funkar det, men vid testrundan efter att jag satt ihop den hände det igen, jag hoppade av, drog axeln till mig och då gick det växla ned igen.

Några tips på vad som kan ha hänt?
Kan inte riktigt återskapa felet längre!

JA, har testat på Enduro MX forumet utan framgång!!
 
Du kan inte se om det sitter nån låsring på axeln som har hoppat av,
det skulle ju kunna göra att axeln åker in :confused:
"ekorrhjulet" tror jag heter kulissrulle (stavning?)
Hade ungefär samma problem med en Honda 250 2T och då hade den
"gaffel" som drar kulissrullen lossnat och då kommit för långt ut så att den
greppade inte i!!
Annars är det nog "bara" att klyva motorn :huvet
 
Detta är sprängskissen!

Ser inte vad som skulle kunna funka som låsring...
 

Bifogat

  • 03590340.gif
    03590340.gif
    45.7 KB · Visningar: 118
jag tror jag vet vad du pratar om nu gäller det inte samma cykel men jag har haft liknade problem på andra cyklar också

axeln som växelspaken sitter på späner mot kåpan när man släpt på kåpan eller om axeln kan glappa så åker den utanför det där ekorhjulet som du sa och det går inte att växla... hade senast det här problemet för en vecka sen:(

för mig var det att se till att växlings axeln låg rätt mot hjulet och sätta dit kåpan utan att tveka eller dra den någon gång utåt...kanske inte hlälper dig men så gjorde jag:) å nu fungerar det
 
Ehh, hajjar inte riktigt den delen med kåpan. :confused:
Vilken kåpa menar du?
Är det kåpan som axeln går igenom eller är det kåpan på motsatt sida där hela mekanismen finns?
Och vad menar du att kåpan har för inverkan?
Är det kåpan i sig som håller axeln på plats?

RS "Alex" skrev:
för mig var det att se till att växlings axeln låg rätt mot hjulet och sätta dit kåpan utan att tveka eller dra den någon gång utåt...kanske inte hlälper dig men så gjorde jag:) å nu fungerar det
 
Har du kollat så att klykan på fjädern (nr 10) ligger rätt?
 
Blade skrev:
Ehh, hajjar inte riktigt den delen med kåpan. :confused:
Vilken kåpa menar du?
Är det kåpan som axeln går igenom eller är det kåpan på motsatt sida där hela mekanismen finns?
Och vad menar du att kåpan har för inverkan?
Är det kåpan i sig som håller axeln på plats?

på min då är det den ytre kåpan där växlings axeln går ut som trycker växleaxeln på plats

på min i alla fall då så kan jag ta tag i axeln och bara dra ut den då jag tagit av kopplings korgen eller jag kan till och med dra den [ur] rätt läge då kopllings korgen sitter där alltså om jag ska montera min ytre kåpa, då får jag föra igenom axeln genom kåpan/ packbox [om] jag då skulle tveka och dra kåpan lät utåt så hamnar axelm lätt i fel läge på ekorhjulet

alltså jag förstår det inte är lätt att förstå vad jag säger men jag försöker i alla fall:)
 
Om bara axeln inte åkt in, fjädrar den tillbaks som den skall.

Det jag såg var att 17 såg ut att haka tag i ekorrhjulet (16) för högt upp så den tog tag vertikalt och det var det som låste den (om inte axeln rört sig och det låste sig av den orsaken), se foto.
Tänkte att jag kanske i ngt hopp stampat till på växelspaken i ett olyckligt läge så att den hamnat ett steg för högt upp.

Om vi säger att jag fått till detta.
Hur skall jag få axeln att inte röra sig innåt? :va

Kika på fotot!
När axeln åker in (sett från spaken) hamnar 8 på kanten på rullen

Leffe skrev:
Har du kollat så att klykan på fjädern (nr 10) ligger rätt?
 

Bifogat

  • IMG_0943.jpg
    IMG_0943.jpg
    66.8 KB · Visningar: 93
Anders 640 skrev:
Du kan inte se om det sitter nån låsring på axeln som har hoppat av,
det skulle ju kunna göra att axeln åker in :confused:
"ekorrhjulet" tror jag heter kulissrulle (stavning?)
Hade ungefär samma problem med en Honda 250 2T och då hade den
"gaffel" som drar kulissrullen lossnat och då kommit för långt ut så att den
greppade inte i!!
Annars är det nog "bara" att klyva motorn :huvet

finns ju så många sätt det där kan se ut verkar det som, kanske är bäst om någon som har en sån där cykel svarar!
 
Hur långt kan du trycka in växelspaksaxeln efter att du satt tillbaks motorkåpan?
Är det 1-2mm eller 7-8mm?
 
Leffe skrev:
Hur långt kan du trycka in växelspaksaxeln efter att du satt tillbaks motorkåpan?
Är det 1-2mm eller 7-8mm?

Hehe, svårt att avgöra nu...
Förmodligen så pass långt att 7 tar på kanten på hjulet (se bild).
Kan det röra sig om 3-6 mm

Kan säga att precis NU glappar den inte mycket för nu funkar det, men det kan lika gärna komma tillbaks. Har ju inte gjort något speciellt som skulle löst problemet.
 
Blade skrev:
Om bara axeln inte åkt in, fjädrar den tillbaks som den skall.

Det jag såg var att 17 såg ut att haka tag i ekorrhjulet (16) för högt upp så den tog tag vertikalt och det var det som låste den (om inte axeln rört sig och det låste sig av den orsaken), se foto.
Tänkte att jag kanske i ngt hopp stampat till på växelspaken i ett olyckligt läge så att den hamnat ett steg för högt upp.

Om vi säger att jag fått till detta.
Hur skall jag få axeln att inte röra sig innåt? :va

Kika på fotot!
När axeln åker in (sett från spaken) hamnar 8 på kanten på rullen
Är det inte nån typ av stoppklack som begränsar nr 17 att göra för stora utslag
Kanske nåt som är krokigt pga av att som du nämde våldat i nån växel vid
nåt tillfälle??
Slitage???
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top