Ghostflyer

Hmmm nu ska vi nog inte "boosta" Patrik för mycket.

Lite mer hardcore bild från 60-talet, J-35 Draken ftw :yoparty

U want low? This is low :fakta

Stor bild jag vet, men det är värt det.

draken.jpg

Last edited:
Näe, vi ska inte heller tro att det är en isolerad händelse, det var bara det att någon la ut en film den här gången.

När jag gjorde krigsförbandsövning så ansvarade jag för klargörning av "väderflyget" , dvs planet som lättade före frukost för att flyga runt övningsområdet och kolla molnhöjden, vindar och annat.

Medan dom var uppe och flög tänkte jag lägga mig och sova i klargöringskojan så jag bad piloten att göra en överflygning när han kom tillbaka så att jag skulle hinna ut när han landade, men solen steg upp och det blev riktigt varmt ute, så jag klättrade upp och la mig på bränslecisternen istället, givetvis somnade jag.

När han kom tillbaka gjorde han en "tryckare" över taket på kojan, och jag lovar, det kändes i kroppen, när han bröt upp med fullgas.
Detta med en SK60, som närmast kan jämföras med två hårtorkar med vingar.

Herculesen kunde blåsa våran jeep i sidled när den stod stilla och motorkörde, så att stå under den när den flyger lågt måste vara en byxvärmade upplevelse!

Att det ska gnällas så fort man har lite roligt. Synd är att det kanske är lite farligt också.

Lite mer hardcore bild från 60-talet, J-35 Draken ftw :yoparty

U want low? This is low :fakta

Stor bild jag vet, men det är värt det.

Nice! Undrar om det satt någon i kanoten? Det hade varit kul att se en bild när det flugigt förbi!

Tänk om bara människor kunde hålla det lite tyst så hade sådana här spektakel kunnat fortsätta..

Lite farligt? ja pyttelite, med antagandet att det är bra väder
Fullständigt kontrollerat? mycket troligt
svinkul? ja

Det man inte skall glömma i det här sammanhanget är att i cockpit satt killar som är utbildade att flyga in på jävlart snuslågan i kuperad terräng under hopplösa förhållanden, inte Gris-Svensson från Knäckebröhult som precis misslyckats med att diskvalificera sig för ett PPL.

Skulle den senare flyga på det sättet vore det bara vara att kasta sig i skydd. När de här killarna håller kärran på ett par meter från backen i god sikt i dagsljus under bra förhållanden så skulle i alla fall inte jag tveka att stå rätt under.

Storm i ett vattenglas.

Nice! Undrar om det satt någon i kanoten? Det hade varit kul att se en bild när det flugigt förbi!

Vad jag läst på ett annat forum från en snubbe som skrev att han hade hört från tredjehandsuppgifter är att planen är från F10, likaså folket i kanoterna som var ute på någon "säk.mat. övning".
Det ska tydligen ha varit en metrolog i kanoterna och killarna hade tydligen lite problem med att övertala killen att inte gå och klaga hos ledningen när dom fiskat upp honom ur vattnet. :D

haha, humor.
i verkligheten var han säker 6 meter ovanför. GT/Expressen skriver 4 meter, senare kommer Aftonbladet och lägger till BARA 2 METER - FRÅN DÖDEN!

Minns min första och enda tur i en Hercules, då jävlar i min lilla låda var det buskörning, ett tjugotal undomar och ett par piloter med barnasinnet kvar kan bara sluta på ett sätt, i ett redigt spykalas. Roligast var väl när lastluckan öppnades under stark stigning strax över Läckö slott, och man tackade gud över vilken fantastiskt textil det var i de stackars bältena som var den enda skillnaden mellan att sitta där man satt eller bli slottsprydnad, eller när de glada piloterna släpper planet i vad som kändes som fritt fall om man verkligen känner hur man ännu en gång behöver lita blint på bältena för att inte dekorera innertaket med sig själv. Som redig avslutning tyckte piloterna att det var en fin idé att vi pojkvaskrar borde få känna på hur 4G känns.

Ett förbenat skönt minne blev det iallafall!

/perris

Fan vad skönt att aftonbladet kan skriva sina artiklar på ett ovinklat och objektivt sätt. Så att dom som inte riktigt kan tänkta själv också kan förstå och sätta sig in.

"PILOTEN höll på och DÖDA ALLA". "Hade vi haft oflyt hade piloten kunnat spränga hela sverige", säger experten
:huvet

Nej, men allvarligt. Skulle en flygsäkerhetsexpert någonsin säga att det där var säkert? Och citatet "Det syns att han inte har kontroll" vet jag inte riktigt hur jag ska tolka.
Jag antar att det var kaptenen som flög vid tillfället. Och hur en kapten med "lång erfarenhet" kan flyga osäkert kan jag inte svara på. Jag tvivlar på att han flög osäkert.

Visst, det kanska var olämpligt att ha folk ståendes precis under. Men jag skulle förtfarande inte tolka det som farligt efter att jag sett filmen.

Sedan älskar jag bara argument som: "tänk om han en motor hade gått sönder i det momentet". Osannolikheten har aldrig vart högre.

På tal om flyg, kollade lite sporadiskt på TV serien Stridspiloterna på Kanal 5.
Verkar som minst 2 av aspiranterna hade stor kärlek till sporthojar, någon av dom som hänger här tro?

Haha! Nu har Aftonbladet också fått reda på "nyheten". :D :D :rofl

Mannen på bild 2 har ett ryggskydd på sig. 1. Han hade förmodligen överlevt en Hercules i ryggen tack vare det. 2. Han lär ju köra hoj och alltså vara medlem här. GE DIG TILL KÄNNA! HADE DU DÖDSÅNGEST, ELLER?!

är det bara jag som reagerar på aftonbladets reporters röst eller. Vafan killen låter ju som han är stenhög:D

Jag slänger upp ett screenshot.

Last edited:
Back