GGN, here I come

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag fick ett infall att prova en annan motorsport och fick efter några öl för jag för mig att köra Gotland Grand National. Tyvärr hade jag ju ingen utrustning/cross så det gick ju rakt inte.

Tyvärr ordnade mina vänner snabbt både cross och utrustning och sen var det för sent att dra sig ur. Imorgon ska jag alltså köra nån form av hög och vinglig crossmoped på gigantiska 450cc tre timmar i sträck.

Hunnit träna 5 gånger på sandbana och några varv på enduroslinga. Jag börjar så smått, efter att korkat nog ha glott Youtubefilmer några timmar, inse att det är här min överlägset sämsta idé, någonsin. Well, det blir säkert bra.

Fler som fullständigt saknar förstånd och ska ner till Gotland och simma runt i lervälling? :yoparty
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Enligt osäkra källor klarar dom flesta ju iaf ett varv utan problem, var det krav på mera?
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Enligt osäkra källor klarar dom flesta ju iaf ett varv utan problem, var det krav på mera?

Jag har en del kompisar som har kört GGN och de säger att första året så ska man vara klart nöjd om man tar sig runt ett varv.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Imponerad av att du ger dig på det, och tänk såhär, det kunde varit värre. Tänk om du varit så bestruken/korkad att du lovat köra Vasaloppet:tummenupp
 

homerone

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
Husaberg 390
GGN är faktiskt det "lättaste" av de tre som ingår i enduroklassikern. Ränneslätt, Stångebro, Ggn. Men visst lite mer träning hade kanske inte varit fel, lite tips (fast du har säkert fått mängder av det) inför de riktigt blöta delarna på banan, stanna upp en bit innan och kolla vart det ser bra ut, vart andra kör. Håll sedan jämn gas över, alltså rulla inte bara ner i dyngan utan försök ha lite fart in i den. Gå aldrig direkt i rygg på någon för stannar han så sitter du också i skiten. Men framför allt! Se upp med de hala kalkstenarna där man tror är lättåkt.

Lycka till och ta det i ditt tempo.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Jag har starka funderingar på att köra GGN då man är gotlänning och varit där ute varje år men det har lixom inte blivit av än. I år hade jag i stort bestämt mig för att köra men istället åker jag till marocko å kör enduro en vecka efter GGN. Undrar hur det ska gå då jag bara kört asfalt innan men det löser sig nog.

Kan bara säga att ta det lugnt på kalkstenen för den blir som is. Grymt halt där den sticker fram.
Annars önskar jag dig/er som ska köra lycka till och ge inte upp! (3 varv klarade min kompis som körde totalt 2 ggr på en mc innan GGN och är grymt otränad).
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
GGN är en stor blandning av förmågor, motionärer och vadslagare. Svårighetsgraden på banan är inte särskilt hög. Ta det i ditt eget tempo och var lite lagom offensiv när du kommer in i hästskon (jättevattenpöl), kalksten som ligger en cm ner i leran kan vara lite lurig att köra över. Backarna bemästrar man med lite grundläggande enduroteknik och jämn gas. Lycka till!
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Tror det kommer bli torrare än nånsin,,bra eller dåligt vet jag inte men vid torrt brukar dom komma många varv och det brukar bli många till sjukhus.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Man ska vara ganska efterbliven bakom styret för att inte fixa tre varv. Man får ju trots allt avsluta det varv man är på när tiden går ut, vilket innebär att man har tre timmar på sig att köra två varv om man vill klara tre.
Jag är sopsämst på cross och jag körde fem varv sist. Första året körde jag fyra varv på en 450 som jag köpte en timme innan start. Detta året blir det till att stå bredvid och hånflina åt alla puckon som tror att man kan fotpaddla sig igenom hästskon.

Ett tips är att ta med sig en varm slitosläng-jacka ut till starten, samt en till varm jacka att ha på sig när du efter racet kollar på eliten som kör fånigt fort.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...var lite lagom offensiv när du kommer in i hästskon (jättevattenpöl)

Där är en fördel att inte kasta sig ut direkt, utan stanna och kolla några andra förare och se vilka spår som funkar bra.

Tips nr 1 är ändå att ta med sig en skräpjacka som kan slängas bort strax före starten. Det är nämligen en bra stund från det att man rullat från depån tills starten och vinden blåser kallt över fältet när man står och väntar på starten. En stelfrusen förare kör inte bra så det gäller att hålla värmen uppe.

Jag hatar ggn med alla muppar som knappt kört hoj och inte lärt sig hålla konsekventa spår. Man får bromsa hela tiden för att inte köra på folk som gör konstiga spårbyten. Sista året tänkte jag att nästa år skiter jag i dom för det är dom som studsar av banan, inte jag som har momentum uppe. Men jag slutade åka dit istället, och det är snart 20 år sedan.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Körde mitt första GGN förra året och vad som sades då var att det var det torraste året någonsin. Det som skapade "lite" hehe trubbel för mig var Myren, där vart det djupt. Dock har jag ju bara mig själv att skylla då jag tog rygg på folk som körde fast. Hästskon var då inga konstigheter då det var "torrt" men har ju sett på youtube när det är blött..

Blev 4 varv om jag inte minns fel men då tokkörde jag inte heller.

Som det är sagts tidigare, ta det i ditt eget tempo och ha skitkul, för det är det :tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Var anmäld och betald men mig jävla axel vill inte bli bra. Kanske tur det när man blivit helt förslappad av de senaste månadernas rehab (tv-spel).

Körde Stångebro i somras och det var jävligare än vad jag ens kunde föreställa mig...

Lycka till!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som jag önskar att du fick ett helt TV-team som föäljde den här resan. Jag hade fan köpt DVDn!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det hade varit toppen att se fyfan jävla skit-sege ramla och slå sig igen, men jag ORKAR inte ens åka till Gotland.

Som jag skrev på fejjan idag: Break a leg! Det är en sorts lyckönskning, förståru.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är som hojåkning mest i allmänhet, tvekar du blir det obra. Gas löser problem - och gå inte ut för hårt, det är 3 timmars njutning du har framför dig!

You can do it! :waterboy
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top