Getingbo

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF250
Kort fråga:
Hur får man bort ett getingbo som e stort som en handboll?? Dom rackarna har satt sig i vårat föråd och var gång man går in där så e man ju rädd för att bli stucken, inte för att man e nån kärring som e rädd för getingar :tuttar men dom e ju allt lite otrevliga/opålitliga när dom surrar arg runt huvudet på en. Har försökt få min far att plocka bort det - men han tycker ju det e synd om dom "om vi skulle riva deras hem"....grr dom ska bort anser jag!
Så ska man elda upp dom (kanske lite farligt), gå ut om natten och plocka ner boet snabbt som sören i en sopsäck och sedan knyta om?
Vad har ni för tips?

På med dunjackan, bågehjälm, vinterhandskar och halsduk.... Sen så går du bara in, sätter igen öpningen i boet, sedan tar du loss det lite försiktigt och tar ut det o slänger i brasan som du har klar utanför...
Detta är vad jag TROR, kan funka... :gnissla

På med dunjackan, bågehjälm, vinterhandskar och halsduk.... Sen så går du bara in, sätter igen öpningen i boet, sedan tar du loss det lite försiktigt och tar ut det o slänger i brasan som du har klar utanför...
Detta är vad jag TROR, kan funka... :gnissla

Jaa absolut ingen dålig idé! Får fundera vidare på ditt förslag och se hur det ska kunna genomföras på bästa vis rent praktiskt.

Kom igen nu erar dö-nickar! Ingen annan som har något bra förslag!?!?

Hink underifrån, sedan för du en skiva mellan hinken och taket. (Om du kommer åt.)

Ett annat alternativ är att ta en påse som du trär över, sedan "nyper av" upptil, allt i en rörelse.

Handskar och snabbt handlande rekommenderas, men jag har testat båda varianterna och de funkar lysande.

Efteråt dödas de på smärtsammaste och påhittigaste sätt möjligt, eller bara lämnas att vara under några veckor (I hink eller påse då) så packar de ihop av sig själva.

kanske ställa en burk med thinner alldeles under i ett dygn så
blir dom lugnare :D

småvattenbalonger med bensin i?
stick ett litet hål med en nål så spricker den lättare när du träffar.

Ta försiktigt ner boet med massor av skyddutrustning på. Tejpa sedan ett snöre vid toppen på boet och häng upp i ett träd så att boet hänger i typ midjehöjd. Hämta basebollträet och ropa högt "PINJATA!" till grannens irriterande ungjävel! :tummenupp

Seriöst: Ställ en mugg med glykol i närheten av boet nåt dygn. Glykolet är sött och drar till sig getingar men oxå giftigt och tar död på dom. Akta lösa katter, hundar och ungar bara.

Ta försiktigt ner boet med massor av skyddutrustning på. Tejpa sedan ett snöre vid toppen på boet och häng upp i ett träd så att boet hänger i typ midjehöjd. Hämta basebollträet och ropa högt "PINJATA!" till grannens irriterande ungjävel! :tummenupp

Du har fan haft en bra kväll! :rofl

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...