Ger poliserna böter till sina egna?

Ger trafikpoliserna sina egna rätt form av straff? (ex: böter eller indraget körkort)

• Antal röstningar
    0

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Satt precis på toaletten och funderade på följande...
Ger verkligen trafikpoliser fortkörningsbotar/tar kortet av sina egna när dom väl stoppat dom för fortkörning? Eller räcker det att visa prolisbrickan o sen åka? Lägger en poll.

Last edited:
Ka11e skrev:
Ger verkligen trafikpoliser fortkörningsbotar/tar kortet av sina egna när dom väl stoppat dom för fortkörning? Vad tror ni räcker det för att visa prolisbrickam o sen åka? Lägger en poll.

Du behöver inte lägga en poll.
Ja - du torskar för fortkörning om du kör för fort i det civila. Dock tror jag att en del fortkörningar aldrig blir registrerade. Men regeln är: Du kör för fort i det civila utan polisiär anledning - du får böter eller blir av med körkortet som vanliga dödliga"

Ka11e skrev:
Ger verkligen trafikpoliser fortkörningsbotar/tar kortet av sina egna när dom väl stoppat dom för fortkörning? Vad tror ni räcker det för att visa prolisbrickam o sen åka? Lägger en poll.

De flesta gör nog det... Däremot finns det självklart en del som ser mellan fingrarna när en kollega gör det.

Har en kompis som pluggar till polis och han sa att han skulle bli utsparkad från utbildningen direkt om han blev stoppad för fortskörning.

Så nog för att det finns undantag som ser mellan fingrarna med kollegor men poliser som begår brott är nog inga favoriter i de egna leden.

Vadå behöver inte lägga en poll... skit i att svara då! :kocko
Personligen tror jag att poliser håller varandra bakom ryggen.. precis som alla andra arbetsgrupper i sammhället.. hur många anmälningar mot poliser leder till åtal? Sifran redovisades i något program tidigare i sommras.. den var skrämmande låg..

benrangel skrev:
Du behöver inte lägga en poll.
Ja - du torskar för fortkörning om du kör för fort i det civila. Dock tror jag att en del fortkörningar aldrig blir registrerade. Men regeln är: Du kör för fort i det civila utan polisiär anledning - du får böter eller blir av med körkortet som vanliga dödliga"

korvgubbe skrev:
De flesta gör nog det... Däremot finns det självklart en del som ser mellan fingrarna när en kollega gör det.

Jag tror du menade:

De flesta gör nog inte det... Däremot finns det självklart en del som inte ser mellan fingrarna när en kollega gör det.

:hihi

Så tror jag.

Ka11e skrev:
Personligen tror jag att poliser håller varandra bakom ryggen.. precis som alla andra arbetsgrupper i sammhället.. hur många anmälningar mot poliser leder till åtal? Sifran redovisades i något program tidigare i sommras.. den var skrämmande låg..

De BORDE ju inte va så många poliser som bryter mot lagen får man hoppas iaf...

Markus skrev:
Jag tror du menade:
De flesta gör nog inte det... Däremot finns det självklart en del som inte ser mellan fingrarna när en kollega gör det.
:hihi

Så tror jag.

Nämen se goddag Markus! Är du här och säger allt som är tvärtemot mig! Vad överraskande!

Men men, självklart får man ha sin åsikt..

Jag trodde nog så förut jag med. Eller jag var övertygad...

Jag omformulerar mig lite:
En polis som civilit blir stoppad för fortkörning blir nog oftast bötfälld som vem som helst.

En polis som ser sin kollega begå mindre lagöverträdelser under tjänsteutövning håller nog tyst om det..(typ en smäll extra på en som grips, fortkörning till korvmojjen o.s.v)

Min polares chef åkte förbi ett ställe där de stod med lasern under utbildning. Först åkte han förbi och vinkade glatt, sen nån timme senare kom han tillbaka alldeles för fort.
Han blev invinkad och fick böter, var helt vansinnig... :D

Vet av egen erfarenhet att poliserna är ganska vidsynta när det gäller kollegor och tom kollegors familj...
Åkte bil med en tjej vars pappa var polis, hon körde för fort, som vanligt, blev stoppad, hänvisade till sin farsa och sen åkte vi vidare...
Vet inte hur det är över lag, men hon hade blivit stoppad flertalet ggr och aldrig åkt dit.

Prova bo i Norrland... poliserna åker aldrig, deras familj åker aldrig, deras kompisar, grannar o s v åker aldrig... :rolleyes:

Ka11e skrev:

Det är till att vara på hösthumör :D Har du ställt av hojen eller.

Det var inte meningen att klaga, men när jag svarade så fanns det ingen poll uppe - så jag trodde du hade problem.
Det var inte meningen att trakasera dig och om du uppfattade det så så ber jag om ursäkt.

Samma sak som när P-vakter känner igen kollegornas bilar o inte lappar dem.

Åtminstone i mindre städer än Stockholm.

Nej, det tror jag inte...

Läs här och begrunda :

En blond kvinna kommer farande som ett skott i sin nya fina röda sportbil och blir stoppad av en kvinnlig polis som också råkar vara blond.

"- Kan jag får se körkortet ?? ", säger den kvinnliga polisen.
Blondinen börjar frenetiskt riva igenom hela handväskan och blir mer och mer stressad. "- Hur ser det ut, nu igen ????, undrar blondinen. Den kvinnliga polisen svarar: "- Det är ju fyrkantigt och så finns det ju en bild på dig !"

Till slut hittar blondinen en spegel som är fyrkantig i väskan, tittar på den och räcker över den till poliskvinnan.

Den blonda kvinnliga polisen tittar på spegeln, lämnar sedan tillbaka den och säger: "-Det är ok, du kan åka, jag visste inte att du var polis!!

(kunde inte låta bli) :D

amullo skrev:
Samma sak som när P-vakter känner igen kollegornas bilar o inte lappar dem. Åtminstone i mindre städer än Stockholm.

Inte bara i Årjäng, min käre Amullo...

Själv så lyckades jag med att felparkera bilen när jag var och badade i Rålis en gång, kommer till bilen ser boten som skulle decimera månadens ekonomi :huvet men ser också killen som lappat den och som är påväg tillbaka till sin mc (yepp, parkeringsövervakning sker på mc som försök i Sthlm för nått år sedan :tummenupp )

Det sköna i historien är att det var en kille jag kände igen från onsdagskörningarna och som körde en Daytona 595 :yoparty och som också kände igen mig, sekunder senare så hade boten aldrig funnits :Bugar

Phett med cred till denna mc-åkare. Jag glömmer inte! :yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back