Ger detta nån nämnvärd effektökning på min lillgixxer?

Jaså, den går nu?

Hursomhelst så tror jag att det där bara förskjuter tändläget några grader. Och det kan du lika gärna göra genom att fila ovala hål till skruvarna i plattan som håller tändgivaren. Garanterat billigare.
Lyssna efter spikningar, får du såna så måste du gå tillbaks lite (eller gå upp till 98 oktan). Tänk på att det är svårt att höra spikningar i högre fart, dom drunkar gärna i allt annat oljud.

Och effektökningen är måttlig. Gissar på en eller några pållar extra på din knarr. Men som sagt, det är ju billiga pållar om du gör det själv.

Kolla gärna detta med Anders Brink.

Jag har höjt min motoreffekt med över 100% utan att överhuvudtaget röra tändningen. Finns inget att vinna på att börja labba med dagens tändsystem...såvida du inte har en hårt trimmad sugmotor. Enbart den där boxen lär du inte märka.

heliac skrev:
Finns inget att vinna på att börja labba med dagens tändsystem...

Nä kanske inta dagens tändsystem, men gårdagens? :D
Har slängt på slipon och ska bestycka om om jag hittar några vettiga munstycken.... mikuni passar inte :mad:

/mattias

Robban_C skrev:
Jaså, den går nu?

Hursomhelst så tror jag att det där bara förskjuter tändläget några grader. Och det kan du lika gärna göra genom att fila ovala hål till skruvarna i plattan som håller tändgivaren. Garanterat billigare.
Lyssna efter spikningar, får du såna så måste du gå tillbaks lite (eller gå upp till 98 oktan). Tänk på att det är svårt att höra spikningar i högre fart, dom drunkar gärna i allt annat oljud.

Och effektökningen är måttlig. Gissar på en eller några pållar extra på din knarr. Men som sagt, det är ju billiga pållar om du gör det själv.

Kolla gärna detta med Anders Brink.

Tjena Robban!

Kul att du tittar hit lite oftare nu! Jodå visst går den. Nu har den dessutom börjat låta roligt., med viper slipon på. http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=66023

Några pollar är alltid några pollar
:tummenupp

nu måste jag sticka och plugga....

hej igen!

Tagit från anonsen på Ebay:

"They have a modified timing curve and a larger dwell producing a much higher KV and are also suitable for running after market HT coils."

Vad är KV, och vad HT coils? någon som vet?

don_tomazo skrev:
Prova du så vet jag om jag ska ha en sån på min hoj sen :lol

Hur går det med din hoj? Jag tycker du ska prova först du har ju råd med 2 hojar! :D

"Larger dwell", dvs återhämtningstiden är lite längre än normalt - men lixom, spelar roll... om du nu inte hade tänkt överladda den och plocka ur mer än 160 hästar ur din 400'a. Bara ett försäljningstrick, ungefär som Dynojet förgasarkit.

Bortkastade pengar enligt min mening. Du kan enkelt för-ställa din originaltändning lite genom att fila upp hålen i signalgivarplattan. Vrider du plattan 2 mm mot rotationsriktningen vid skruvarna motsvarar det ca 4 grader. Alldeles lagom pyssel på en lördagseftermiddag före kvällmaten - sen kan du skryta vid maten över att du har TJÄNAT IN (okejdå, sparat) hela 145 Australiska dollar genom att vara flink på egen hand.

andersbrink skrev:
"Larger dwell", dvs återhämtningstiden är lite längre än normalt - men lixom, spelar roll... om du nu inte hade tänkt överladda den och plocka ur mer än 160 hästar ur din 400'a. Bara ett försäljningstrick, ungefär som Dynojet förgasarkit.

Bortkastade pengar enligt min mening. Du kan enkelt för-ställa din originaltändning lite genom att fila upp hålen i signalgivarplattan. Vrider du plattan 2 mm mot rotationsriktningen vid skruvarna motsvarar det ca 4 grader. Alldeles lagom pyssel på en lördagseftermiddag före kvällmaten - sen kan du skryta vid maten över att du har TJÄNAT IN (okejdå, sparat) hela 145 Australiska dollar genom att vara flink på egen hand.

Hej Anders!

Anade att det var luriga grejer , men man vet ju aldrig. Fila och slipa upp hål låter lite "moppetid" måste jag säga :hihi Men det kanske gör någon polle? Är det inte svårt att veta hur mkt man ska ta osv...

/mattemannen

Mät avståndet emellan skruvhålens centrum(förutsatt att måttbandet passerar mittpunkten och går diagonalt), multiplicera med 3,14 och dela med 360 så får du hur mycket du ska avverka för att få 1 grads skillnad

matte_mannen skrev:
Fila och slipa upp hål låter lite "moppetid" måste jag säga :hihi Men det kanske gör någon polle?

Du kan få ett par Nm mer vrid i mellanregistret men vridhöjningen (dvs även effekten) avtar mot låga och höga varvtal. Det är värt att göra på det sättet som beskrivs här ovan, dvs (diameter i mm*3.14)/360. Dvs har du 58 mm tvärs över skruvhålen har du 0.5 mm för 1 grad tändning. Lämpligt är ca 4 grader tidigare, dvs vrid mot rotationsriktningen. Billigare tändförställare finns inte - om man nu inte har en justerbar helelektronisk tändning och kan ställa om den med en ratt - som jag kan.

Klart att det är moppetid men alla våra motorer bygger ju på samma principer.

Några exempel:
Min Renault har högkomp och körs på 98 oktan, alltså lär jag ju anpassa tändläget. Egentligen skulle man kanske vilja anpassa kurvan olika på olika ställen men den enkla varianten var ju att göra långhål i cranktriggern, dvs givaren till tändläget. Moppemek mitt ibland moderna databoxar etc. men det funkar.

Min turboCorvette använde en vanlig gammaldags brytarfördelare (gravt underskattade bitar), när man ställer tändningen på dessa gamla motorer (de flesta före -80-talet) så gjorde man det genom att vrida på hela fördelaren, det är ju samma sak som att vrida på din tändplatta. Det funkade på min bil och det funkar på din hoj.

Jaja, en sån där moj som du hittat må vara flashigare men det är ballare att åka fort utan en massa dyra flashigheter. :tummenupp

Och din fråga om hur mycket du ska vrida är redan besvarad rätt högt upp i tråden. Du ska inte vrida så långt att den spikar.

don_tomazo skrev:
Det var till och med svårt att på tomgång få upp den på max varv.

Skit i förgasarna eller så har möss/fågel byggt bo i din luftburk (har själv sett med egna ögon ett fågelbo i en luftburk och ett musnäste i ett avgasrör). Polarens dragbike (i USA) sprejade ut torrfoder (hundmat) i stora mängder från sitt avgasrör när han skulle varmköra den. Nej, han har inga barn.

don_tomazo skrev:
...Det var till och med svårt att på tomgång få upp den på max varv. Någonting bromsar! Ideer?!
Låter som om den går magert. Igenärgade munstycken i fuggarna?
Om något verkligen bromsade så skulle du ju märka det när du släpper gasen, den skulle ju varva ner oerhört snabbt.
Om den däremot går magert pga igensatta munstycken så kan den bli orkeslös/svara långsamt eller hosta när du klipper på.
Riv fuggarna, blås alla kanaler med tryckluft och ta fram förstoringsglaset när du ska inspektera munstyckena!

Edit: Med igensatta munstycken blir det oerhört svårstartat eftersom den går så magert. Man skulle så att säga behöva choka dubbelt upp för att kompensera.

Robban_C skrev:
Låter som om den går magert. Igenärgade munstycken i fuggarna?
Om något verkligen bromsade så skulle du ju märka det när du släpper gasen, den skulle ju varva ner oerhört snabbt.
Om den däremot går magert pga igensatta munstycken så kan den bli orkeslös/svara långsamt eller hosta när du klipper på.
Riv fuggarna, blås alla kanaler med tryckluft och ta fram förstoringsglaset när du ska inspektera munstyckena!

Edit: Med igensatta munstycken blir det oerhört svårstartat eftersom den går så magert. Man skulle så att säga behöva choka dubbelt upp för att kompensera.

Hej!

Jag är inne lite på Robbans linje... Hade själv ett igensatt munstycke förra hösten = blev jättesvårstartad.
Det där med 8000 rpm är en gåta. Många både här och i england verkar ha det problemet. Själv har jag dock varit förskonad. Numera har jag öppnare system och ska bestycka om.
Har en kompis som har precis samma problem med sin. Får den nästan aldrig över 8000 rpm. Då har han bestyckat hur mkt som helst. Vi har även bytt hela förgasarbryggan utan resultat. Vi har även testat att byta tändspolar, cdi box och allt allt allt men problemet med hans kvarstår och flyttas inte över till min hoj hur vi än testat. skumt. Nu är han inne på att skaffa en ny topp för kammrar och sånt verkar vara orginal (hojen har varit tävlingshoj).

En hoj som inte går över 8000 varv (om den ska kunna vara 11k) ska upp på en Dynobänk för koll av Lambda. Om Lambda är korrekt har antingen kamkedjan kuggat över, kamnockarna nedslitna eller ventilerna flyter. Är lambda felaktigt kan det vara både insug och utblåsrelaterat men även felaktig tändning.

don_tomazo skrev:
Jag har en helt ny brygga som ska (enligt verkstaden) vara perfekt. Det borde alltså inte vara förgasarna. Annars låte det ju som ett rimligt problem.

Har du verkligen monterat luftburken på dina förgasare? CV-förgasare utan luftburk funkar väldigt taskig - om alls.

GSXR 400:an är ruskigt känslig för moddning av luftburken. Du har inte glömt sätta på insugningsdämparen (locket) på luftburken?

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...