Geocaching

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Jag tittade på packat och klart och där var det med ett reportage om geocaching. jag blev lite intresserad av det, skulle ju vara kul och fara runt med xt:n och hitta "skatter". :D Är det nån som håller på med detta? har ni lagt upp några egna cachar? och hur många har ni hittat? :)

Jag har cachat en del. Har tre "egna" cachar och har väl plockat ett hundratal skulle jag tro. Rätt kul faktiskt. Man får ett mål för sin promenad eller MC-tur. Dessutom ligger cacharna ofta på intressanta platser, så man hittar lite kul ställen som man nog annars inte skulle besökt :tummenupp

Det där var riktigt intressant måste jag säga! Lät precis som något en annan skulle kunna lägga sin dö-tid på!

Det finns ju en hel tråd om ämnet sedan tidigare.
Sök lite i forumet ska du se att den dyker upp!
Jag har ännu ingen GPS men föreslog att vi skulle lägga ut enkoma SH cashar...

Killen och hans vänner har lagt ut och för all del även letat och funnit. Var själv med och letade vid Tiveden här i Västergötland, riktigt skoj, klätterutrustning togs med och barna var lyriska. Finns precis som i reportaget olika svårighetsgrader.

Rekommenderas att testa, vet dock inte vilken sida de använder sig av för att reg sina cacher.

Å glöm inte att "tar du en skatt måste du lämna en skatt" :)

Någon som har tagit cachen som man pratade om i packat o klart?, har 29 mil dit om jag minns rätt från skövde (fågelvägen)så nja..det blir nog inte att ta de närmaste dagarna i alla fall.

Har hört "rykten" om att det finns cacher i varje rondell i skövde.

Min första "kontakt" med geocaching var uppe på Billingen i skövde. Vi åkte dit för att kolla på utsikten då några kom och började leta runt i branten där vi satt, undrade vad i sjutton de sysslade med, de fann heller inget. När de sedan hade gått och killen också började leta runt i branten undrade vad sjutton hade flygit i honom, fick sin förklaring när han fann cachen (ibland har man tur och finner utan gps :O) så ser ni "snokande" människor så vet ni vad vi håller på med:D

Last edited:
Brukar ta en eller flera cacher när jag är ut och tränar MTB. Blir varierad och rolig träning och eftersom de inte alltid går att cykla ända fram blir det lite löpning också.

http://www.geocaching.se/

Det är www.geocaching.com som gäller.

Bara skapa ett konto och börja leta. Man kan dessutom få upp alla cachar i Google Eart om man installerar en liten kml-fil (tror jag det heter). Den finns att hämta på ovan nämnda sida.

Ni kan inte ana hur många cachar det finns. Några hundra bara i Sthlm inom tullarna. Några ligger på Mt Everest och några är sänkta i havet.

Själv har jag gömt en i öknen i Kazakstan. Det är faktiskt en kille som hittat den!

Killen och hans vänner har lagt ut och för all del även letat och funnit. Var själv med och letade vid Tiveden här i Västergötland, riktigt skoj, klätterutrustning togs med och barna var lyriska. Finns precis som i reportaget olika svårighetsgrader.

Rekommenderas att testa, vet dock inte vilken sida de använder sig av för att reg sina catcher.

Å glöm inte att "tar du en skatt måste du lämna en skatt" :)

Någon som har tagit catchen som man pratade om i packat o klart?, har 29 mil dit om jag minns rätt från skövde (fågelvägen)så nja..det blir nog inte att ta de närmaste dagarna i alla fall.

Har hört "rykten" om att det finns catcher i varje rondell i skövde.

Min första "kontakt" med geocatching var uppe på Billingen i skövde. Vi åkte dit för att kolla på utsikten då några kom och började leta runt i branten där vi satt, undrade vad i sjutton de sysslade med, de fann heller inget. När de sedan hade gått och killen också började leta runt i branten undrade vad sjutton hade flygit i honom, fick sin förklaring när han fann catchen (ibland har man tur och finner utan gps :O) så ser ni "snokande" människor så vet ni vad vi håller på med :D

Det finns ju en hel tråd om ämnet sedan tidigare.
Sök lite i forumet ska du se att den dyker upp!
Jag har ännu ingen GPS men föreslog att vi skulle lägga ut enkoma SH cashar...

Fel. Det fanns ingen som handlade om det huvudsakligen. Däremot så är det nämt i två trådar.

Det blir lite caching nu när man är ute och drar barnvagn. Dessutom finns det nu en del trevliga appar till både android och ifån-lurar. Har vi fler sporadiska cachare här? Har kört fast med en i Sthlm som heter "The DNS cache". Kanske nån kan ge mig en hint?

Det blir lite caching nu när man är ute och drar barnvagn. Dessutom finns det nu en del trevliga appar till både android och ifån-lurar. Har vi fler sporadiska cachare här? Har kört fast med en i Sthlm som heter "The DNS cache". Kanske nån kan ge mig en hint?

DNS-cache brukar normalt bara existera så länge strömmen är påslagen i en dator. Svår att hitta rent fysiskt :tungan :D

Är gratis-apparna till iPhone kassa?

(det jag undrar egentligen är ju om det är lika bra att casha 75 pengar för den bästa?!)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti