Genväg till kedjerengöring?

Rengöring och smörjning av kedjan är ju en del av terapiarbetet som ändå inte påverkar körningen eller körtiden.

WD-40 och frottehandduk för rengöring, dammsugaren för luddet från frottehandduken och sedan Yamahas genomskinliga kedjespray. Håller blingkedjan i blingskick i minst 1500 mil. Sedan byter jag ändå, bara för sakens skull...
 
Ett par intressanta videor om ämnet
Video...Video

Efter sett hur WD-40, Motul's och Motorex's kedjerengöring pangade gummiballongerna och
hur Motul's, Motorex's, Oxford's kedjerengöroing och Kerosene(Fotogen) tränger igenom O-ringarna så förstår jag
Suzukis instruktion i GSX1300R HANDBOK rörande Kedjan citat:
Rengöring av kedjan med bensin eller kommersiell rengöringslösning kan skada O-ringar och förstöra kedjan.
slut citat.
 
Last edited:
Tvättat med fotogen om det varit riktigt grisig. Annars brukar jag bara gnugga ordentligt med en tygtrasa som jag sprejat just kedjespray på.

Det ska till mycket innan kedjan bara hips vips skiter ner sig och skär ihop. Då håller man inte riktigt koll på hojen sin tycker jag.
 
Tack för alla tips hörni. Dom flesta här verkar också tycka att kedjan tål att inte vara sprillans precis hela tiden - och när jag kollar på den (och kuggarna) så kan jag nog hålla med om det. Dom slits inte precis i samma takt som min MTB :P
Men jag tycker som doolar att det känns bra att ha en ren kedja så jag kommer nog inte helt strunta i det i framtiden :tummenupp
 
Tycker inte separat kedjerengöring behövs.
Efter det att kedjan smorts så skall ju ändå överflödet av smörjmedel bort. Då blir kedjan rengjord.
Jag torkar av med utrangerade handdukar för egen del. Behövs inga borstar och medel.
Samtidigt slipper jag en massa smörja på fälgen och fastkladdat inne i den främre drevkåpan.
 
Tack för alla tips hörni. Dom flesta här verkar också tycka att kedjan tål att inte vara sprillans precis hela tiden - och när jag kollar på den (och kuggarna) så kan jag nog hålla med om det. Dom slits inte precis i samma takt som min MTB :P
Men jag tycker som doolar att det känns bra att ha en ren kedja så jag kommer nog inte helt strunta i det i framtiden :tummenupp

Ge bara f-n i kommerciella rengöringsprodukter. Både videon och Suzuki varnar.
Det räcker med att lyfta upp bakhjulet med depåstöd och smörja kedjan med motorolja från en oljekanna.
Tre varv på bakhjulet och jag har kört över hela kedjan.
Överflödig olja droppar ner på gamla tidningar jag lagt under. Ser ut som en del mindre skit följer med.
Och vill man minska stänket så torka av kedjan innan nästa tur med tygtrasa (finns köpa stora paket färdiga trasor hos SWEDOL). Eller hushållspapper.
En fördel med att smörja med motorolja är att det är lätt torka av från bakfälgen.
I motsats till Biltema Racing som jag använder på resor. Som klibbar fast på bakfälgen.

Vill du göra rent så är det som jag ser det ta bort sand på / runt gummiskyddet på svingens ovansida.
Lossa skyddet över främre kedjedrev och rensa nån gång/per år. För här slängs skiten av från kedjan.

Förresten verkar det som vanlig motorolja tvättar kedjan ! Jag har ju bakhjulet upp med depåstöd under svingens bobiner och smörjer med en oljekanna fylld med motorolja.
Flödigt.
Och överflödig olja droppar av och tar tydligen med sig en del smuts om man jämför med videon i inlägg # 14 om "Kedjerengöringsmedel".
Motorolja rengör, smörjer och rostskyddar, allt i ett för kedjevården ! :)
Har wellpappskiva underst mot garagegolvet, ovanpå gammal tidning och överst hushållspapper för överflöds oljan inte ska sprida sig så mycket, rinna av tidningen. :mad:
Två sparade Hushållspapper som legat under bakre kedjedrev.
 

Bifogat

  • KedjeSmutsMedMotorolja-nr1.jpg
    KedjeSmutsMedMotorolja-nr1.jpg
    122.7 KB · Visningar: 15
  • KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    KedjeSmutsMedMotorolja-nr2.jpg
    143.4 KB · Visningar: 16
Last edited:
Gammal tråd, kanske finns nya bättre tips för rengöring av kedjan?

Hur som, idag tog jag tag i det, men tog bara Motuls kedjespray på en trasa och gned länk för länk…
Ska framöver prova att med trasa påföra kedjespray istället för att spraya, så får vi se om det funkar bra eller inte.

IMG_1122.jpeg IMG_1127.jpeg
 
Gammal tråd, kanske finns nya bättre tips för rengöring av kedjan?

Hur som, idag tog jag tag i det, men tog bara Motuls kedjespray på en trasa och gned länk för länk…
Ska framöver prova att med trasa påföra kedjespray istället för att spraya, så får vi se om det funkar bra eller inte.

View attachment 499876 View attachment 499877
Orka. Jag hade varit nöjd om färdigbilden varit bild 1.
 
Gammal tråd, kanske finns nya bättre tips för rengöring av kedjan?

Hur som, idag tog jag tag i det, men tog bara Motuls kedjespray på en trasa och gned länk för länk…
Ska framöver prova att med trasa påföra kedjespray istället för att spraya, så får vi se om det funkar bra eller inte.

View attachment 499876 View attachment 499877
Vad är din motivering till att sitta och gnugga med en svindyr klisterolja? Varför inte billigare och för ändamålet möjligen mer effektiva preparat?
Jag fattar ”lika löser lika” men inte varför du löser med klister. Det enda jag kan komma på är att du slipper den skvättiga ”efter rengöringsfasen” innan man kan lägga på ny vidhäftande smörja. Meningslöst så länge kedjan skvimpar av sig på allt.

Svarade jag just på min egen fråga?
 
Jag brukar spraya på rikligt med kallavfettning från Biltema, och sen använda en avsedd kedjeborste för att dra av smutsen. Jag gör så i två pass, och sköljer sen med vatten. Torkar av med en vanlig disktrasa som jag vrider ur mellan gångerna, och när jag anser kedjan vara tillräckligt torr sprayar jag den med motorex kedjesmörj av typ 'off-road'. Sen kör jag hojen upp och ner för Hågelbyleden så att kedjan får stänka av sig eventuella vattenrester, och sist torkar kringstänket med lite hushållspapper fuktat i disel.

Och sist luktar jag på fingrarna innan jag tvättar av dom med Yes, och sedan tvål.
 
Jag har vevhusventilationen nerdragen till kedjan just före främre drevet. Har ingen märkbar oljeåtgång men den lilla dimma som kommer smörjer kedjan och håller den ren. Eller ren är den ju inte utan ganska svart av dieselmotorolja men damm och grus verkar inte fastna på samma sätt som i kedjesmörja.
 
Jag brukar spraya på rikligt med kallavfettning....
Fast avfettning är väl inte helt bra för kedjan, har jag läst någonstans. Skall vara för tufft mot o-ringar eller om det var x-ringar eller om det var själva "fabriksfettet" i kedjan. Minns inte exakt...

Istället kunde man använda lampolja eller lysfotogen. Finns på Biltema det med! :)
Det löser fett det också och smutsen fullkomligt rinner av, men är inte lika "tufft" för kedjan.

Eller minns jag fel här?
 
Jag har vevhusventilationen nerdragen till kedjan just före främre drevet. Har ingen märkbar oljeåtgång men den lilla dimma som kommer smörjer kedjan och håller den ren. Eller ren är den ju inte utan ganska svart av dieselmotorolja men damm och grus verkar inte fastna på samma sätt som i kedjesmörja.

Hur ser bakhjulet ut med den approachen? Jag har tidigare använt Biltemas kedjespelare och fälgen blev grisig som fan efter bara en kort körsträcka. Nu har jag någon Motul-spray som håller hjulet betydligt renare.
 
Fast avfettning är väl inte helt bra för kedjan, har jag läst någonstans. Skall vara för tufft mot o-ringar eller om det var x-ringar eller om det var själva "fabriksfettet" i kedjan. Minns inte exakt...

Istället kunde man använda lampolja eller lysfotogen. Finns på Biltema det med! :)
Det löser fett det också och smutsen fullkomligt rinner av, men är inte lika "tufft" för kedjan.

Eller minns jag fel här?

Jag brukar spraya lite 5-56 (vilket mest är fotogen vad jag vet) i kedjerengöringsborsten innan jag låter kedjan löpa genom borsten. Löser upp ytligt smuts och olja men utan att man behöver dränka kedjan i fotogen eller annat fettlösande (olja löser ju olja som bekant).
 
Jag brukar spraya lite 5-56 (vilket mest är fotogen vad jag vet) i kedjerengöringsborsten innan jag låter kedjan löpa genom borsten. Löser upp ytligt smuts och olja men utan att man behöver dränka kedjan i fotogen eller annat fettlösande (olja löser ju olja som bekant).
Bra grepp det där att mätta borsten. Skall testa det nästa gång.

Jag dränker den inte i fotogen (vet att vissa lägger kedjan i dieselbad...) utan sprayar lampolja/lysfotogen medan jag rullar hjulet, borstar, och ser hur skiten rinner av. Sedan avtorkning med trasa och därefter trädgårdsslangen och massor av varmvatten för att skölja bort ännu mera skit, fett, olja/fotogen. Det ser illa ut på marken efteråt så man får göra det när ingen av grannarna ser på... Fälgen blir skitig också och får tvättas efteråt.

Sedan vidtar torktid i garaget innan det blir kedjesmörjning (tidigast) dagen efter.

(Och ibland har jag provat att även pensla och gnugga kedjan med en gammal målarpensel när den varit riktigt skitig. I övrigt allt lika med ovan.)
 
Fast avfettning är väl inte helt bra för kedjan
Jamen vad är avfettning? Det är väl bara en mycket tunnare olja, typ 5-56, och det ska gummiringarna tåla, annars får dom ta stryket och smälta bort medans jag skrattar åt dom.

Jag brukar börja med att avfetta fälgarna och däcken, samt sprayar jag lite under motorn också, där vägsmutsen gärna samlas. Då brukar jag spraya kedjan med. Provade med Biltemas liknande "MC-rengöring", det verkar vara mycket likt kallavfettningen fast luktar lite godare.

Oringar / x-ringar är väl inget annat än packningar, dom ska tåla avfettning, annars .. så skrattar jag och reklamerar kedjan. Dom ska tåla mycket mer än så, bensinspill, oljespill, samt om jag spyr på kedjan efter en hård enduro med lera och annat okänt från den svenska myllan. Jag har ännu inte erfarit några 'skadade' o-ringar i kedjan efter mina sadistiska tvättar ;)
 
Jamen vad är avfettning? Det är väl bara en mycket tunnare olja, typ 5-56, och det ska gummiringarna tåla, annars får dom ta stryket och smälta bort medans jag skrattar åt dom.

Jag brukar börja med att avfetta fälgarna och däcken, samt sprayar jag lite under motorn också, där vägsmutsen gärna samlas. Då brukar jag spraya kedjan med. Provade med Biltemas liknande "MC-rengöring", det verkar vara mycket likt kallavfettningen fast luktar lite godare.

Oringar / x-ringar är väl inget annat än packningar, dom ska tåla avfettning, annars .. så skrattar jag och reklamerar kedjan. Dom ska tåla mycket mer än så, bensinspill, oljespill, samt om jag spyr på kedjan efter en hård enduro med lera och annat okänt från den svenska myllan. Jag har ännu inte erfarit några 'skadade' o-ringar i kedjan efter mina sadistiska tvättar ;)
Det där får någon kemist avgöra. Jag vet bara att jag läst (på SH?) att avfettning skall vara en klass värre mot gummiringarna (de blir för torra) medan andra produkter är snällare.

Hur ringarna tål skratt, spyor och sadism kan jag bara spekulera i. :)
 
avfettning skall vara en klass värre mot gummiringarna (de blir för torra)
Ja alltså jag låter inte kedjan ha avfettningen på sig länge, utan bara under tiden jag borstar av kedjan, sen sprayar jag ju på Motorex dyra kedjeolja för offroad. Den olja verkar försegla kedjan i nån fet hinna, som konstigt nog inte drar till sig smuts utan verkar hålla kedjan fresh länge. Till skillnad mot Biltemas klibbiga "mc-kedjesmörj".

Gummit i o-ringarna, liksom andra packningar på hojens olika rörliga delar, skall tåla bensinspill, vilket borde omfatta samtliga oljor, dock ej alkoholer mm. Sånt beror väl på vad ämnet i packningarna baseras på, olja eller silikon. Jag kan t o m spilla bensin på sätet, torka bort det, och ser inga spår av bensinen efteråt.

Kanske ska prova rengöra kedjan med .. bensin?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top