Hjälp mig Ni hojåkande ekonomer! 
Har en övningsfråga i plugget som jag skulle behöva hjälp med
Ett företag omsätter årligen 3 000 enheter av en produkt. Ur en självkostnadskalkyl hämtas följande poster (kr/enhet). Posterna är sådana att de resulterar i utbetalningar.
Direkt material 82 kr
Direkt lön 56 kr
Tillverkningsomkostnader 46 kr
Affärsomkostnader 32 kr
För övrigt gäller att:
Genomsnittlig lagringstid för direkt material är 16 dagar.
Leverantören av direkt material lämnar 30 dagars kredit.
45 dagar är den kredittid som tillämpas gentemot företagets kunder.
Genomsnittlig tillverkningstid är 28 dagar.
Lagret av färdiga varor har en genomsnittlig lagringstid av 56 dagar.
Direkt lön och tillverkningsomkostnader föranleder utbetalningar successivt under tillverkningstiden.
Affärsomkostnaderna ger utbetalningar successivt från det att direkt material köps in till den tidpunkt då kunderna betalar.
Uppgift a)
Beräkna förädlingscykelns läng i dagar. Uträknad till 145 dagar
Uppgift b)
Beräkna kassacykelns längd i dagar. Uträknad till 115 dagar
Uppgift c)
Beräkna det genomsnittliga rörelsekapitalbehovet med avseende på den beskrivna produkten. Bortse från mervärdesskatt, andra ev. rörelsegenererade skulder liksom ev. behov av likvida medel. Räkna med 360 dagar på ett år. Ange beloppet i tkr med en decimal, men behåll fler decimaler i delberäkningarna. Den där får jag verkligen inte till!!
Skulle bli väldigt tacksam för hjälp och inputs!!
Är ett webbtest som kan rättas hur många gånger som helst men orkar inte direkt testa alla alternativ
Snälla, visa era starka sidor nu!

Har en övningsfråga i plugget som jag skulle behöva hjälp med
Ett företag omsätter årligen 3 000 enheter av en produkt. Ur en självkostnadskalkyl hämtas följande poster (kr/enhet). Posterna är sådana att de resulterar i utbetalningar.
Direkt material 82 kr
Direkt lön 56 kr
Tillverkningsomkostnader 46 kr
Affärsomkostnader 32 kr
För övrigt gäller att:
Genomsnittlig lagringstid för direkt material är 16 dagar.
Leverantören av direkt material lämnar 30 dagars kredit.
45 dagar är den kredittid som tillämpas gentemot företagets kunder.
Genomsnittlig tillverkningstid är 28 dagar.
Lagret av färdiga varor har en genomsnittlig lagringstid av 56 dagar.
Direkt lön och tillverkningsomkostnader föranleder utbetalningar successivt under tillverkningstiden.
Affärsomkostnaderna ger utbetalningar successivt från det att direkt material köps in till den tidpunkt då kunderna betalar.
Uppgift a)
Beräkna förädlingscykelns läng i dagar. Uträknad till 145 dagar
Uppgift b)
Beräkna kassacykelns längd i dagar. Uträknad till 115 dagar
Uppgift c)
Beräkna det genomsnittliga rörelsekapitalbehovet med avseende på den beskrivna produkten. Bortse från mervärdesskatt, andra ev. rörelsegenererade skulder liksom ev. behov av likvida medel. Räkna med 360 dagar på ett år. Ange beloppet i tkr med en decimal, men behåll fler decimaler i delberäkningarna. Den där får jag verkligen inte till!!
Skulle bli väldigt tacksam för hjälp och inputs!!
Är ett webbtest som kan rättas hur många gånger som helst men orkar inte direkt testa alla alternativ
Snälla, visa era starka sidor nu!