Genomskinliga kåpor - lacken på insidan?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Varför gör man inte så på hojar?

Gör kåporna genomskinliga och har lacken, väl skyddad mot repor, på insidan? Funkar ju på karosser till radiostyrda bilar, så varför inte hojar?
Visst sitter det lite värme- och ljuddämparmaterial på insidan, men det borde väl gå att lösa på annat sätt?

Glasfiberkåpor är ju svåra att göra genomskinliga, men vanliga orginalkåpor?


Berätta varför det inte funkar!
 
Berätta varför det inte funkar!
För att de inte går sönder om man lägger hojen! :fakta

Bilkåporna är gjorda i vacumformad lexan, samma material som 'glasen' runt hockeyrinkar.

Om man gjorde kåporna lite tjockare lexan skulle det kanske kunna bli bra. :va

Har själv funderat på att göra kåpdelar i lexan, har en hel del liggande.

/e
 
Det är nog svårt att få riktig megaputs på såna kåpor så det är nog tveksamt om det fungerar bra för gathojar. För skogs och geggmoppar däremot så skulle det nog kunna funka. Har själv kört/rullat runt med RC-bil modell större i grusgropar och en sak är då säker. Hade den varit lackad på utsidan så hade den sett fördj---g ut! I.o.m att lacken sitter på insidan så tål den ju dock väsentligt mycket mer slitage innan det börjar se hemskt ut.
 
Det är inte kostnadseffektivt att använda klart material....sen är den stora döden för plasten UV strålning. Genom att lacka på utsidan så löser man det problemet.
 
Last edited:
Det är inte kostnadseffektivt att använda klart material....sen är den stora döden för plasten UV strålning. Genom att lacka på utsidan så löser man det problemet.

Lexan låter ju såklart lite dyrt...


Så Mister, det är lacken som skyddar kåporna?
 
För skogs och geggmoppar däremot så skulle det nog kunna funka. Har själv kört/rullat runt med RC-bil modell större i grusgropar och en sak är då säker. Hade den varit lackad på utsidan så hade den sett fördj---g ut! I.o.m att lacken sitter på insidan så tål den ju dock väsentligt mycket mer slitage innan det börjar se hemskt ut.
Men crossar och liknande brukar å andra sidan ha genomfärgad plast med dekaler. Skulle man istället köra med genomskinlig plast som har dekaler och lack på insidan så skulle det alltså dels tillkomma kostnaden för att lacka och dessutom skulle det ju vara mindre lyckat med lackad insida på en framskärm på en cross.
 
För att grossisterna VILL tjäna pengar på att du ramlar och repar dina kåpor?
 
Repar man kåporna är det ju fortfaande repor i dom även om färgen sitter på insidan?
 
Repar man kåporna är det ju fortfaande repor i dom även om färgen sitter på insidan?

Jaja...

Men syns det lika mycket, som när färgen är bortskrapad också?
 
Det finns en väldigt enkel förklaring; Lexan tål inte petroleumbaserade lösningsmedel....som bensin...:huvet
 
Det finns en väldigt enkel förklaring; Lexan tål inte petroleumbaserade lösningsmedel....som bensin...:huvet

Det var en väldigt bra anledning!
I rest my case...
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top