Genomförd modifiering på F800 (remdrev & koppling)

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
F800ST
Sådär... Uppenbarligen så har bmw ambitionen att fixa till alla barnsjukdomar på f800.

Igår var jag inne med hojen och fick främre drevet ersatt med nya som har dämpning. De bytte även ut en bricka i kopplingen, men eftersom jag aldrig märkt av några strul med kopplingen eller att få i växlarna så var det inte därför jag var engelägen om att få dessa åtgärder utförda.

Körde en del igår för att testa om det gav någon skillnad. Alla som testat f800 utan modifieringarna måste ha noterat ryckig gång. När min levererades var jag tvungen att köra på tvåans växel på 50-väg. Efter lite uppdatering av programvaran så gick det att använda treans växel i runt 50 km/h.

Med denna modifiering så fungerade det utan problem att använda femmans växel i 50 km/h. Sexans växel kändes lite för hög i 50km/h. På 70-väg fungerade den dock utmärkt även om hastigheten sjönk lite under 70. Hojen trivdes bra från runt 3000rpm och nu fungerar den från strax under 2000rpm. 1500rpm fungerade utan större belastning, men det kändes som om det var bättre att hålla sig på lite högre varv. Skall testa vidare under eftermiddagen...

Helt ny hoj med denna modifiering!

/Martin

Är det ev samma probs på -07?

Vad jag förstått så kan det vara så att modifiering kan behövas på de som producerades i början av året. Är dock långt ifrån säker på det.

Smal sak att kontrollera. Plocka bort skyddet som täcker för det främre remdrevet. Det nya innehåller gummibussningar. Det syns direkt på det gamla att det saknar dämpning.

Provkör man dem så går det inte att ta miste på skillnaden.

Har diskuterats en del på f800riders. Där går det att finna svaren.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard