Generatorljud i bilstereo. Hur få bort?

Nödlösning som kan testas på signalkabeln är aluminiumfolie och en massa eltejp, kan lindra symptomen ibland.

Ytterligare en liten fundering.
Hur ren är spänningen som kommer från generatorn, för de flesta bilar har väl växelsspänningsgeneratorer idag ?

Casca skrev:
2135368 Nödlösning som kan testas på signalkabeln är aluminiumfolie och en massa eltejp, kan lindra symptomen ibland.

Ytterligare en liten fundering.
Hur ren är spänningen som kommer från generatorn, för de flesta bilar har väl växelsspänningsgeneratorer idag ?

Hur menar du med ren? perfekt kurva eller?
De värsta audifilerna kör inte ens på strömmen i väggen de har hemma utan har egna aggregat som ser till att strömmen är perfekt

Det jag undrade över var hur mycket ripplar det blir av en modern generator. En del skulle jag misstänka, annars borde man inte få detta problemet, En stor konding bör ju rent teoretiskt sett alltid lösa problemet om det hänger på matningsströmmen till steget.

Ännu mera svammel och funderingar
//J

förresten, är det hel eller halvvågslikriktare man använder på generatorn ?

Willy_wheel skrev:
2133765 För att ge dej en liten vink om vad jag pysslade med innan så kan jag nämna att killen jag byggde åt köpte en signalkälla för 12lök. högtalare element för hmm 4st 8" 2st 12" framsystem DLS 4 slutseg kabel konding powerblock lådor med öl till mej... cirka 25'000lök när det var klart men satan i helvete vad det spelade. :)

:hihi

Ursäkta mig, men jag själv tryckte in halvtaskiga grejer i min bil för 15.000 och det var 10 år sedan. Har svårt att tro att det blivit billigare. Visst så får man bra ljud för 25, jag säger inget annat. men det är inte mycket pengar i bilstereosammanhang. Jag var nära kompis med en som tävlade i billjud på den tiden (10 år sedan) och vet vad det kostade att bygga tävlingsljud då, och då ändå inte i högsta klassen.

Kawwa skrev:
2148840 :hihi

Ursäkta mig, men jag själv tryckte in halvtaskiga grejer i min bil för 15.000 och det var 10 år sedan. Har svårt att tro att det blivit billigare. Visst så får man bra ljud för 25, jag säger inget annat. men det är inte mycket pengar i bilstereosammanhang. Jag var nära kompis med en som tävlade i billjud på den tiden (10 år sedan) och vet vad det kostade att bygga tävlingsljud då, och då ändå inte i högsta klassen.
Tack... Jag läste också det inlägget och reagerade, men ville inte vara först med att kommentera. :rolleyes:
Jag har själv ett förflutet inom tung bilstereo, och min anläggning jag hade i bilen kostade över 200.000:- :tungan

Kika på min hemsida får du se vad jag höll på med! :yoparty

www.audi-quattro.se

N.Blomqvist skrev:
2149381 Tack... Jag läste också det inlägget och reagerade, men ville inte vara först med att kommentera. :rolleyes:
Jag har själv ett förflutet inom tung bilstereo, och min anläggning jag hade i bilen kostade över 200.000:- :tungan

Kika på min hemsida får du se vad jag höll på med! :yoparty

www.audi-quattro.se

Jaså det är du det.. Din gamle NA-addict..

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti