Generatorljud i bilstereo. Hur få bort?

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Installerade ett slutsteg i min bil i höstas, fick då ett irriterande generatorljud i framhögtalarna, men det var ett ganska diskret ljud så jag körde på.

Tidig vår när vi flyttade agerade min bil laståsna och signalkabeln gick av, så jag kopplade ur strömmen till slutsteget och körde på. Har saknat framhögtalarna ganska mycket så en ny signalkabel av märket Biltema (den dyrare varianten) kopplades in.

Nu är generatorljudet värre än förut och tidigare gick signalkabeln på samma sida som batterikabeln men nu har jag dragit den i mitten av bilen. Ljudet hörs även när bilen är avstängd dock inte lika mycket. När man startar stereon låter det som den fått fnatt med blip och konstiga ljud. Ljudet ökar i frekvens i samband med motorvarvet.

Någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel?

Batteriet sitter fram och slutsteget bak, ska även testa att byta jordningspunkt och se om det hjälper.
 
Ljudet beror på att signalen inte är skärmad nog..
 
Ett gammalt klassikt fel är också jordningen. Vet att de flesta som hade generatorljud i stereon förr när jag höll på hade för dålig jord.
 
Interceptor skrev:
2133565 Å hjälper inte det så testa med störningsfilter.

Vart hittar jag sådana?


Mickep66 skrev:
2133585 Ett gammalt klassikt fel är också jordningen. Vet att de flesta som hade generatorljud i stereon förr när jag höll på hade för dålig jord.

Ska prova detta, renskrapad plåt som gäller eller?
 
Kolla Som micke säger att du har jordat ordentligt, hellre överjorda än underjorda, alltså att du har tjockare jordkabel än strömkabel.
Snåla inte på kvaliteten på prylarna, glöm biltemas saker och köp en RIKTIG trippelskärmad lågnivå kabel.
En annan sak kan också vara att du dragit lågnivån på fel sida i bilen, fråga mig inte varför det är så men ibland så hjälper det att byta sida som lågnivån ligger på så försvinner mycket av oljudet.

Hoppas du får bukt på det, är inge skoj det ljudet. Weeeeeeeeee *växla* weeeeeeeeeee *växla* weeeeeeeeeeeeeeee *kör jäm fart* eeeeeeeeeeee *suck* :D

Mvh
Möller
 
Möller_82 skrev:
2133620 Kolla Som micke säger att du har jordat ordentligt, hellre överjorda än underjorda, alltså att du har tjockare jordkabel än strömkabel.
Snåla inte på kvaliteten på prylarna, glöm biltemas saker och köp en RIKTIG trippelskärmad lågnivå kabel.
En annan sak kan också vara att du dragit lågnivån på fel sida i bilen, fråga mig inte varför det är så men ibland så hjälper det att byta sida som lågnivån ligger på så försvinner mycket av oljudet.

Hoppas du får bukt på det, är inge skoj det ljudet. Weeeeeeeeee *växla* weeeeeeeeeee *växla* weeeeeeeeeeeeeeee *kör jäm fart* eeeeeeeeeeee *suck* :D

Mvh
Möller

Jordkabeln är på 18mm2 och strömkabeln är på 12mm2, men ska verkligen kolla upp det där med själva jordpunkten.

Ska även prova med lågnivån på andra sidan, har ju haft den i mitten och höger sida så det är bara en kvar, men du klagar väl inte på min nya biltema kabel :hihi
 
Empa skrev:
2133635 Jordkabeln är på 18mm2 och strömkabeln är på 12mm2, men ska verkligen kolla upp det där med själva jordpunkten.

Ska även prova med lågnivån på andra sidan, har ju haft den i mitten och höger sida så det är bara en kvar, men du klagar väl inte på min nya biltema kabel :hihi

Annars är ju en konding mellan B+ och jord det som brukar funka bäst.
Jag har inte värdet i huvet, men dom där små platta som säljs på macken brukar räcka till rätt bra.
 
Kanske kan hjälpa dej med några tips jag byggde tävlingsbilar i bilstereo förr.

Dra signalkabel på ena sidan av bilen vid eller i tröskellådan. strömmen på andra sidan.
Jorda i batteriet ingen annanstans.
Köp bättre kablar Biltema duger inte ens att hänga tvätten på.
Glöm filter dom är skit
Byt ljudkälla alternativt slutsteg.
Skaffa kondensator på minst 0,5 F läs NOGA innan du ansluter den till strömmen motståndet som medföljer ska ligga i serie med strömkablen.

hmmm för att vara lite hård, köper man dyra saker och kvalitet rakt igenom får man inte generatorljud. Billiga slutsteg och billiga signalkällor skapar oljud.

Normalt på bilar ligger det mer ström på vänster sidan av bilen dra strömmen där och signalkablen på andra sidan.

Är du riktigt skitseriös borrar du bort trösklarna och drar kablarna där inne.

Byggde en Audi en gång med Alpin CD och Sony steg plus Lanzar basar och high end system fram. Bilen spelade på tävling 150DB vid testning gjorde ont att sitta i bilen och det otäckaste var att hjärtat slog i samma takt som basen.. då blir man illamående
 
Börjar misstänka att det är huvudenheten som spökar, det blippar och brummar som aldrig förr. Kanske den skadades när den förra signalkabeln gick av?

Har nu skrapat ren plåten runt jord fästet och signal kabeln ligger löst i mitten av kupen och det är bra mycket värre än förut.

Willy_wheel skrev:
2133668 Kanske kan hjälpa dej med några tips jag byggde tävlingsbilar i bilstereo förr.

Dra signalkabel på ena sidan av bilen vid eller i tröskellådan. strömmen på andra sidan.
Jorda i batteriet ingen annanstans.
Köp bättre kablar Biltema duger inte ens att hänga tvätten på.
Glöm filter dom är skit
Byt ljudkälla alternativt slutsteg.
Skaffa kondensator på minst 0,5 F läs NOGA innan du ansluter den till strömmen motståndet som medföljer ska ligga i serie med strömkablen.

hmmm för att vara lite hård, köper man dyra saker och kvalitet rakt igenom får man inte generatorljud. Billiga slutsteg och billiga signalkällor skapar oljud.

Normalt på bilar ligger det mer ström på vänster sidan av bilen dra strömmen där och signalkablen på andra sidan.

Är du riktigt skitseriös borrar du bort trösklarna och drar kablarna där inne.

Bra inlägg, ska ha detta i åtanke till helgen då det blir nogrann felsökning.

Grejorna som används är:
MTX steg årsmodell 99
Något MDS framsystem
En MDS baslåda med inbyggt steg och 8" bas
Huvudenhet en Sony från 2005, kostade runt 1500

Du vill inte veta vart strömkabeln och jordkabeln kommer från :hihi

Nämen detta är ett budget bygge för att få bättre ljud än orginal. Känns surt att köpa kabel för kanske 1500 då det är lika mycket som Sony`n kostade.
 
hmm,,, jag gissar Biltema.
Alltså en sak med kabel. en 18mm2 kabel från biltema och en ifrån en riktigt ljudbutik är skillnad som en HD och en trampcykel.

En billig kabel har stora trådar vilket innebär avstånd mellan koppartrådarna vilket innebär luft i mellan vilket innebär inga 18mm2
Sen har du renheten av koppar i kabeln, en BRA kabel har 99,99999% koppar en dålig 97%

Ljud i bil är en vetenskap oljud är lätt att skapa missljud ännu enklare men väljud det är skitsvårt.

För att ge dej en liten vink om vad jag pysslade med innan så kan jag nämna att killen jag byggde åt köpte en signalkälla för 12lök. högtalare element för hmm 4st 8" 2st 12" framsystem DLS 4 slutseg kabel konding powerblock lådor med öl till mej... cirka 25'000lök när det var klart men satan i helvete vad det spelade. :)

Jo jag glömde en sak, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :)
Men en väldigt massa genvägar till sämre lösningar
 
Willy_wheel skrev:
2133765 hmm,,, jag gissar Biltema.
Alltså en sak med kabel. en 18mm2 kabel från biltema och en ifrån en riktigt ljudbutik är skillnad som en HD och en trampcykel.

En billig kabel har stora trådar vilket innebär avstånd mellan koppartrådarna vilket innebär luft i mellan vilket innebär inga 18mm2
Sen har du renheten av koppar i kabeln, en BRA kabel har 99,99999% koppar en dålig 97%

Du skojar? 18mm^2 _hoppas_ jag mäter koppararea oavsett hur det sedan sprids inuti kabeln. När det gäller strömkablar är det bara area och längd som spelar roll eftersom det skall orka mata ett switchat nätaggregat i slutsteget (som har sin egen kondensatorbank/EMI-filter för att inte vara för beroende av induktans hos batteri/kabel). Jag har dessutom sett data på ett antal kondensatorer som haft långt högre ESR än strömkabel och kabel ihop, och därmed inte gör ett skit nytta.

/Daniel som just nu konstruerar ett switchat bilsteg
 
Last edited:
Willy_wheel skrev:
2133668 Kanske kan hjälpa dej med några tips jag byggde tävlingsbilar i bilstereo förr.

Hur fick ni in tävlingsbilar i bilstereon? Vilken typ av tävlingsbilar var det? DTM, F1?! :näsblod







:7peta :tungan
 
zilog skrev:
2133880 Du skojar? 18mm^2 _hoppas_ jag mäter koppararea oavsett hur det sedan sprids inuti kabeln. När det gäller strömkablar är det bara area och längd som spelar roll eftersom det skall orka mata ett switchat nätaggregat i slutsteget (som har sin egen kondensatorbank/EMI-filter för att inte vara för beroende av induktans hos batteri/kabel). Jag har dessutom sett data på ett antal kondensatorer som haft långt högre ESR än strömkabel och kabel ihop, och därmed inte gör ett skit nytta.

/Daniel som just nu konstruerar ett switchat bilsteg

nej skojar inte., det är en jävla skillnad på hur kabeln är uppbyggd. Du kan till o med höra skillnader när man pratar tex högtalarkablar.

Finns högtalarkabel som kostar 100lök metern tror nog till o med en döv hör skillnad mellan den o en biltema kabel o det är fortfarande bara ström vi pratar om,
 
Willy_wheel skrev:
2134425 nej skojar inte., det är en jävla skillnad på hur kabeln är uppbyggd. Du kan till o med höra skillnader när man pratar tex högtalarkablar.

Finns högtalarkabel som kostar 100lök metern tror nog till o med en döv hör skillnad mellan den o en biltema kabel o det är fortfarande bara ström vi pratar om,

Konstigt, i fallet högtalarkabel så ger orenheter ett strömberoende brus, men eftersom detta brus är så extremt litet så kan en högtalare knappast återge det ens mätbart. Punkt nummer två är kabelns induktans, även den lika för alla kablar eftersom det baserar sig på en rak ledare. Det som spelar roll är kabelns totala resistans, och denna kommer att döda dämpfaktorn i systemet, något man gör allt för att hålla uppe när man designar utgångssteg och reglerloopar i slutstegen. Det enda som bestämmer kabelns resistans (förutom materialval, vilket är nästan konstant i parametrar om man håller sig till koppar) är kvoten längd genom area. Alltså tjock och kort av skitmaterial spöar lätt lång och tunn.

Vidare så gäller samma resonemang för strömkablar till slutsteget, låg resistans är av största vikt. Materialets renhet spelar ingen roll eftersom slutsteget har sitt eget ingångsfilter och några 10-tals mF i kapacitans i nätdelen vilket håller nere frekvensen på strömpulserna den tankar från batteriet. Den enda nyttan en backup-kondensator gör här är om du har så extremt stora slutsteg (switchat över 1kW eller klass A/B över 500W) att du måste lagra energi för baspulser i musiken. Anledningen till att bilslutsteg inte klarar för stora fall i matningsspänning är faktumet att större mängden har oreglerade nätdelar vilka är beroende av en konstant hög ingångsspänning för att ge sina slutstegskretsar matningsspänning nog att kunna mata ut hög effekt utan att klippa pga spänningsfall. Detta problem är jag medveten om och just därför designar jag min nätdel med återkoppling för att ge konstant uteffekt med 9-16V på ingången, även om jag inte siktar på lika hög effekt som vanligen ställer till dessa problem (2x200W / 4 ohm självsvängande klass d).

Gällande generatorbrus i signalkablar beror detta på att man får spänningsfall genom kablar och karossen i bilen, vilket då man jordar slutsteget genom både jordens strömkabel och signalledningens skärm ger upphov till ström genom skärmstrumpan i signalkabeln, vilket leder bla. generatorbrus. Lösningen på detta problem är idealt att köra med balanserade signalkablar för att slippa ha skärmen som signalbärare (misstänker att billiga signalkällor och bilsteg tyvärr saknar möjlighet till detta).

Vilken nytta gör det att jaga marginella vinster i kabelkvalitet om man ändå kopplar skiten på ett dåligt sätt?
 
Last edited:
Jag kör biltema, fungerar hur bra som helst, har svårt att se att kablarna skulle vara problemet. Jag kör ström i ena tröskeln avsäkrad med maxisäkring och ingen bling-glas-variant.
Högtalarkablar till hatthyllan och lågnivå i andra tröskeln.
Men en sak jag vill säga är att GAS är bara pajasgrejer. Mina Gas-framhögtalare lät sämre än original-ljudet från -88.
Bytte till Biltema=) Dom (4" 199kr 2st)hade högre effekt än GAS 5,25 400kr+.
Lät dessutom betydligt bättre.
Billigt är bra=)
 
dunkadunka...dunkadunka...dunkadunka...dunkadunka...dunkadunka...dunkadunka...dunkadunka...
vvvvvvvvvvVVVVV*växla*vvvvvvvvvvvVVVVVV*nita*vvv.vv.vv....*gasa*vvvvVVVVVVV
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top