generatorlindning xt600

Melin

Gasar till det rasar!!!!
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
HONDA CRF 450 -04
har lyckats pajja generator lindningen på min yamaha xt600 :kocko
någon som vet om det går att fixa (tre ledre är av) eller om jag måste försöka få tag i en till....
alla svar är välkomna

Beroende på hur generatorn ser ut kan det gå linda om den. Har du tur är det så enkelt att du kan göra det själv, och då kostar det hela inte särskilt mycket.

Generatorlindning paj

Ja då dammar vi av den här gamla tråden...
Generatorlindningen är nu paj på min hoj oxå. Nån som vet om det hör till normalt slitage att behöva byta generator på en gixxer av 2000 års modell (har gått 3800 mil), eller kan jag ha misshandlat motorn på nåt sätt?

Det otrevliga i sammanhanget är att den pajade i samband med att den var inlämnad på service...antagligen bara en slump men kan verkstan ha gjort nåt skumt?

I ett forum för gammelsuzukisar står det "Anledningen till att statorn (generatorlindningen) blir sönderbränd på så många Suzuki-hojar är att man har ett alldeles för dåligt batteri! Ett dåligt batteri resulterar i att statorn blir överhettad och uppbränd. Om gemene man sköter om sina batterier bättre så skulle statorn hålla i evigheter." Men jag söker fler möjliga orsaker.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...