Generator som skapar övertryck?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Problemet med motorn är att halvmånarna i ventilkåpspackningen plockar ut efter någon minuts körning. Det verkar alltså vara för högt tryck i vevhuset. Jag har haft isär motorn och bytt kolvringar samt gjort rent kolvarna. Har även bytt topp- och cylinderfotspackning. Ventilerna är täta så där ligger inte felet. Vevhusventilationen fungerar också. Saken är den att jag pratade med en granne som sade att generatorn KAN vara boven i dramat. Någon som vet om det kan vara så och hur man vet ATT det är Den? Den skulle tydligen gå varm och på så vis öka trycket!? Känns som man famlar i blindo. Det låter inte helt skumt ändå för i våras så gick jordkabelskon till batteriet av. Detta resulterade att jag var tvungen att köra de 6 milen hem, för att laga den, med ett batteri som inte var bra anslutet. Den misstände och levde livet med andra ord. Kan generatorn ha tagit skada av det och på så vis orsaka detta felet med ventilkåpspackningen?

:va

Vevhusventilationen fungerar inte som den ska. Uppstod problemet i samband med packningsbytet?

Fender skrev:
Vevhusventilationen fungerar inte som den ska. Uppstod problemet i samband med packningsbytet?

Anledningen till att vi plockade isär motorn för att byta kolvringar och packningarna var just att ventilkåpspackningen ploppade ut. Men vevusventilationen fungerar allt, det puffar allt i den. Iaf förrut, men man vet ju aldrig. :tungan

andersbrink skrev:
Vad händer om du silikongeggar packningen på båda sidor vid halvmånarna?

Vi har prövat att gjort rent ytorna som packningen ligger mot och limmat med packningslim samt lagt brickor emellan skruvarna som kåpan sitter fast med så att den trycker hårdare om packningen, men ingenting fungerar. Sammanlagt har vi försökt en 5 ggr. Problemet kom så plötsligt i våras också.

Är det inte bara ventilkåpspackningen som har svällt och blir lagom loj av motorvärmen och bullar ut av sig självt? Ett sätt är ju att montera ett tunn plåt på insidan som stöd som skruvas fast med en liten snygg M3-skruv från utsidan och Nylock mutter på insidan.

Har du gjort en leak-down test på motorn? Vad isf säger den för värden?

andersbrink skrev:
Är det inte bara ventilkåpspackningen som har svällt och blir lagom loj av motorvärmen och bullar ut av sig självt? Ett sätt är ju att montera ett tunn plåt på insidan som stöd som skruvas fast med en liten snygg M3-skruv från utsidan och Nylock mutter på insidan.

Har du gjort en leak-down test på motorn? Vad isf säger den för värden?

Första gången när den gick sönder så gick den sönder i framkant där kam-kedjan går. Vi trodde att det var helt vanlig förslitning av packningen så vi köpte en ny. Så att den blivit försliten kan nästan gå bort tror jag. Det där med plåten och muttern är ju en lösning, men det känns som något annat går sönder av trycket då. Tror också att förgasarna blir knasiga av att vevhusventiationen går upp i luftburken och på så vis det extra trycket också. Den har änna gått lite taskigt på låga varv de gånger jag prövat om packningen sitter kvar.
Vad är ett leak-down test? :tungan

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...