Generator problem ZZR 1100 !

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jag har haft div strul med hojen.
Jag fick kortis i Bränsle pumpen som sedan startade en liten brand
på hojen.

Jag har nu bytt allt som skadades vid branden.
Men det som kvarstår är ett kortslutnings fel.
Hojen suger ur batterit.

Jag har lokaliserat problemet till Generatorn när den inte är inkopplad laddas
inte batterit ur.
När jag startar hojen och mäter på generatorn får jag noll utslag ... den är stendöd.

När jag mäter på kablarna som skall anslutas till generatorn så ger de ström
skall de göra de ? Kan de va någe relä fel ?

Jag tycker att generatorn borde ge något utslag när motorn är igång !

Vad kan ha hänt med skiten ?
Är det värt att lämna in den till någon bil elfirma eller
ska jag köpa en begangnad från en hoj skrot Pris ca 1500-2500 ......
Bil elfirmor ligger väl på en 700 i timmen .... så frågan är vad en renovering av generatorn skulle kosta jämförbart med att köpa en bättre begangnad.
 
TooL skrev:
Jag har haft div strul med hojen.
Jag fick kortis i Bränsle pumpen som sedan startade en liten brand
på hojen.

Jag har nu bytt allt som skadades vid branden.
Men det som kvarstår är ett kortslutnings fel.
Hojen suger ur batterit.

Jag har lokaliserat problemet till Generatorn när den inte är inkopplad laddas
inte batterit ur.
När jag startar hojen och mäter på generatorn får jag noll utslag ... den är stendöd.

När jag mäter på kablarna som skall anslutas till generatorn så ger de ström
skall de göra de ? Kan de va någe relä fel ?

Jag tycker att generatorn borde ge något utslag när motorn är igång !

Vad kan ha hänt med skiten ?
Är det värt att lämna in den till någon bil elfirma eller
ska jag köpa en begangnad från en hoj skrot Pris ca 1500-2500 ......
Bil elfirmor ligger väl på en 700 i timmen .... så frågan är vad en renovering av generatorn skulle kosta jämförbart med att köpa en bättre begangnad.


Hmmm... försäkringsbolaget kanske borde kontaktas... Vad har du för självrisk på brand?

Kolla lindningarna på generatorn...Mät motståndet på de tre faser som kommer från generatorn och upp till Regulatorn. Tror bestämt att det är 3 gula sladdar men är inte säker.
Får du några värden avlästa som inte är lika med 0 så har du förmodligen bränt någon av lindningarna.
 
Last edited:
Låter som problem med likriktaren. dvs du skickar på växelström till batteriet.
 
Kurvmakaren skrev:
Hmmm... försäkringsbolaget kanske borde kontaktas... Vad har du för självrisk på brand?

Kan inte kontakta försäkringsbolaget då motorcykeln ej var försäkrad vid det tillfället.

Hädanefter kommer jag alltid ha garage försäkring vid avställning.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top