Generator eller bara nytt batteri??

Enghag

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR 04 Banhoj, TL1000S 98 Fighter
Tjena!

Har en gsxr 750 -98.
Batteriet har varit slött ett tag men nu när jag var ut i helgen så va jag tvungen att springa igång hojjen trots att vi hade vart ute och kört i över en timme. Startade utan problem men sen gick den som skit.
Mätarna fungerade kass och det kändes som om den inte fick soppa så det räckte förmodligen så att insprutet inte funkade som det skulle.

Då är frågan: Kan det räcka att byta batteri eller kan det va så att generatorn inte laddar batteriet.

Tacksam för tips, kanske någon har en beg. generator...

Pumafliff

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
XT660X -05
Tjena!

Har en gsxr 750 -98.
Batteriet har varit slött ett tag men nu när jag var ut i helgen så va jag tvungen att springa igång hojjen trots att vi hade vart ute och kört i över en timme. Startade utan problem men sen gick den som skit.
Mätarna fungerade kass och det kändes som om den inte fick soppa så det räckte förmodligen så att insprutet inte funkade som det skulle.

Då är frågan: Kan det räcka att byta batteri eller kan det va så att generatorn inte laddar batteriet.

Tror starkt på batteriet. Blybatterier som vi har i hojarna förstörs lätt om de står urladdade. De behöver inte ens vara helt urladdade utan nånstans vid 50% laddningsgrad börjar det bli kritiskt att lämna dem under längre tid (några veckor). Det förstörda går "aldrig" att ta igen utan det som händer är att batteriet inte längre håller den kapacitet som det hade innan. Man märker detta genom att det snabbt laddas upp och snabbt laddas ur.
Om batteriet hade så låg kapacitet att din hoj inte startade så lär det ha sugit åt sej ganska mycket ström när generatorn väl började ladda, men generatorerna på hojarna är ju inte urstarka så förmodligen orkade den inte förse både hoj och batteri med ström.
MC-batterier är relativt billiga så testa du först med det. Iaf mitt tips.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Kanske inte

Du har två alternativ som jag ser det enligt mina erfarenheter:
troligast:
Ditt batteri har gradvist blivit sämre tills det har kortslutit sig när blydelar ramlat ner och "kortat" två celler, alternativt fått sulfatisering på blyet. I båda fallen så vägrar batteriet "ta emot" laddning rent kemiskt. Du klarar dig på att byta batteriet.
mindre troligt:
Du har kört slut på generatorn pga. ovanstående anledning då generatorn laddad för fullt hela tiden. Kolen är uppbrända. Generatorn behöver då renoveras eller bytas.
Snygga sättet att prova vilket som gäller:
Mät batteriet med en batterimätare, då ser du om det tar emot laddning. Mät över polerna med multimeterinstrument ställt på DC, får du över 13,5v så borde generatorn göra sitt jobb. får du minustecken så har du bara polvänt mätaren, gör inget så länge som du har ett tal högre än 13,5v.
Enklast:
Byt batteri, det är ju ändå skit, sen ser du. fortsätter laddproblemen så behöver du se över generatorn. På bilar sitter laddningsregulator och kol oftast tillsammans och är enkla att byta. På en gammal hoj är det troligare att det är enklast att byta generatorn. Hoppas du blev hjälpt.

Enghag

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR 04 Banhoj, TL1000S 98 Fighter
Det var min tanke oxå, jag ska testa imorgon.
Tack och bock.

Tror starkt på batteriet. Blybatterier som vi har i hojarna förstörs lätt om de står urladdade. De behöver inte ens vara helt urladdade utan nånstans vid 50% laddningsgrad börjar det bli kritiskt att lämna dem under längre tid (några veckor). Det förstörda går "aldrig" att ta igen utan det som händer är att batteriet inte längre håller den kapacitet som det hade innan. Man märker detta genom att det snabbt laddas upp och snabbt laddas ur.
Om batteriet hade så låg kapacitet att din hoj inte startade så lär det ha sugit åt sej ganska mycket ström när generatorn väl började ladda, men generatorerna på hojarna är ju inte urstarka så förmodligen orkade den inte förse både hoj och batteri med ström.
MC-batterier är relativt billiga så testa du först med det. Iaf mitt tips.

Tack för det grymt informerade svaret :tummenupp
Du har två alternativ som jag ser det enligt mina erfarenheter:
troligast:
Ditt batteri har gradvist blivit sämre tills det har kortslutit sig när blydelar ramlat ner och "kortat" två celler, alternativt fått sulfatisering på blyet. I båda fallen så vägrar batteriet "ta emot" laddning rent kemiskt. Du klarar dig på att byta batteriet.
mindre troligt:
Du har kört slut på generatorn pga. ovanstående anledning då generatorn laddad för fullt hela tiden. Kolen är uppbrända. Generatorn behöver då renoveras eller bytas.
Snygga sättet att prova vilket som gäller:
Mät batteriet med en batterimätare, då ser du om det tar emot laddning. Mät över polerna med multimeterinstrument ställt på DC, får du över 13,5v så borde generatorn göra sitt jobb. får du minustecken så har du bara polvänt mätaren, gör inget så länge som du har ett tal högre än 13,5v.
Enklast:
Byt batteri, det är ju ändå skit, sen ser du. fortsätter laddproblemen så behöver du se över generatorn. På bilar sitter laddningsregulator och kol oftast tillsammans och är enkla att byta. På en gammal hoj är det troligare att det är enklast att byta generatorn. Hoppas du blev hjälpt.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
glömde

detta är en batteriprovare:
http://www.bevingelektronik.com/batteritestare/tabid/64/categoryid/136/default.aspx
(kostar lätt 1-2000kr)
Som du förstår så är det enklast att bara byta batteriet då provaren kostar lika mycket som batteriet.

Detta instrument kollar du generatorspänningen med:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383049
(bra att ha i verktygslådan)

Det går att mäta battriets kondition om man har grejer, men jag sätter pengar på att ditt batteri är skit.
Ungefär som:
Går det att använda en kondom mer än 3 ggr?
- troligen inte, om du vill slippa strul...
Ett batteri håller oftast inte mer än 3-4 år på en hoj.

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tjena!

Har en gsxr 750 -98.

När mätarna börjar hoppa och leva brukar det vara laddningsregulatorn, kolen är slut. Så är det åtminstone på bilar. Jag kan ha fel i detta fallet men så var det åtminstone på min gamla volvo... Om nu batteriet redan är skit som du säger gör det ju inget om du byter för att testa. Hoppas det går bra :tummenupp

MVH Niclas

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...