Generator: Bra eller dåligt på en racehoj

För racebruk hade jag absolut kört utan generator. Inhandla en Ctek laddare och led fram en snabbkoppling så är det minimalt arbete att ladda batteriet utan problem, vill du jaga vikt finns där mindre gel batterier på några få Ah och det räcker absolut för att få igång moppen och driva tändningen under några pass.

Kräver reglementet att man har startmotorn monterad eller ogillar du att springa?

Vad tror du om att sätta snabbkopplingar på en sådan?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1191&iItemId=88161

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392187

En Ctek is the shit, smart batteriladdare som man kan lämna ansluten hemma i garaget under månader om man vill. Finns dessutom färdiga snabbkopplingar att köpa för någon tia.

Ha den alltid ansluten när du är ute på rejs och inte kör eller meckar så kommer du aldrig att köra slut på batteriet.

ang Vikt så spar jag ca 2,5 kg utan generatorn... så det blev Pizza med Gyldner till middag.....:banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana

ang Vikt så spar jag ca 2,5 kg utan generatorn... så det blev Pizza med Gyldner till middag.....:banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana

Sen så sparar du ett kilo till om du skippar startmotorn, och ytterligare ett om du byter till yttepytte batteri.....

Lika bra attt beställa in några öl också.......:tummenupp

Sen så sparar du ett kilo till om du skippar startmotorn, och ytterligare ett om du byter till yttepytte batteri.....

Lika bra attt beställa in några öl också.......:tummenupp

Jag får väl minska mängden överskottsbensin till precis vad som behövs i överskott, så har vi viktminskat lika mycket :pannkyss

Jag/vi har kört ett antal ERF med en FZ750 utan generator (jo, bökigt att byta batteri under loppet). På den märktes det ändå ganska omgående efter byte att den inte fick riktigt tillräckligt med ström dom sista 2-3.000 varven (lite svagt pluddrande typ). Påverkade iofs inte effekten så mkt, men lite irriterande.
Ska nämnas att vi körde med 6,5 ah gel-batteri, ...men kan vara så att batteri överhuvudtaget kan ha svårt att leverera allt som tändspolarna vill ha på en sån moppe utan back-up från generatorn.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392187

En Ctek is the shit, smart batteriladdare som man kan lämna ansluten hemma i garaget under månader om man vill. Finns dessutom färdiga snabbkopplingar att köpa för någon tia.

Ha den alltid ansluten när du är ute på rejs och inte kör eller meckar så kommer du aldrig att köra slut på batteriet.

Tänkte låna tråden lite. Classe-länken funkade ju såklart inte längre så jag vet inte vilken modell du länkade till. Är Ctek Multi XS 800 en lämplig modell eller är det någon annan modell som rekommenderas?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...