Gemene sporthojförares ekonomi?

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Hojlös
Jag inser i samma stund som jag försöker forumulera min frågeställning att min fråga kanske vid första ögonblick framstår som en ickefråga eftersom sporthojsåkare inte är en homogen grupp utan att det finns sporthojsförare ur fler samhällsklasser än en specifik. Men jag tror ändå att man kan ställa frågan som många tänker på: Hur ser gemene sporthojsåkares ekonomi ut? Ja frågan är ungefär lika lätt att besvara som att definiera längden på ett snöre. Så för att göra frågan relevant så delar jag in i tre delar.

1. När började du åka sporthoj?
2. Vad kostar försäkring, servic och övriga kostnader relaterade till bågen per år?
3. Hur ser din matriella standard ut bortsett från hojen?

Jag frågar inte efter vilken inkomst var och en har eftersom det blir för privat.

Själv kör jag inte hoj.

MVH
Teo Grimberg

Last edited:
Du kommer aldrig få ett ärligt svar. På sporthoj.com köper alla billigt och säljer dyrt, dom jobbar 25 timmar i veckan och plockar ut 40kkr+ i månaden bara för att nämna ett par exempel.

Den var ju helt ok INNAN första sporthojen. Sen hämtar den sig aldrig mer. :huvet

Jag började 2000, bor i en vulkan med mina hantlangare. Vad det kostar har jag folk som sköter.

Skickat från mig med massor av kärlek

Jag började för 11 år sedan, har nog lagt en 6-700 000 snart på bensin,service,värdeminskning,försäkring osv, Då har jag tävlat några av dessa år också, det är dyrt! :gråta

Man behöver inte vara rik för att åka hoj om det är det frågan handlar om. Som student körde jag mycket billiga hojar, oftast i prisklassen under 10kkr. Dom är billiga att försäkra. Utrustning kan man också hitta billigt emellanåt. Ibland beggat, ibland konkursutförsäljningar osv.
Oftast köpte jag hojar billigt på hösten och sedan sålda på våren. Jag missade sommarens åkning men i gengäld tror jag faktiskt att jag gick plus. Numera går jag inte plus på hojarna längre...

10kkr räcker väl kanske inte till någon sporthoj men för 20kkr hittar man väl en och annan gammal sporthoj. Visst kan man gnälla om att dom inte är moderna men för 20 år sedan var en CBR900 från -92 högst upp på många önskelistor. Och om 20 år kommer vissa skratta åt gixxer1000 2012 också. Och dom är tydligen roliga idag.

Vad gäller levnadsstandard är det nog mest min bostad som är liten och billig. Men det skulle den nog vara även om jag inte åkte hoj. Bryr mig inte särskillt mycket om var jag sover.

Stämmer det tror du?

Jag tror det är relativt representativt. Sen kan det vara så att svarsfrekvensen är lite högre bland de som tjänar hyfsat än bland de som knappt får det att gå runt men det har ju sett likadant ut i alla trådar som avhandlat detta ämne.

Slår man ihop det med andra trådar där man pratat om bakgrund och politisk åskådning får man ju ännu mer belägg för att SH:arna har en stark överrepresentation av ekonomiskt starka personer(i förhållande till genomsnittet i landet).

Tog kort när jag var 18 kört sporthoj sen dess. Bor i en bostadsrätt, kör en 675, är 21 nu. Har inget höjdar jobb, vill man går det.

Skickat från min HTC därav korta meddelanden

Stämmer säkert för sporthojsåkare på sporthoj.com men hur det ser ut i landet vore intressant att se.

Jag tror det är relativt representativt. Sen kan det vara så att svarsfrekvensen är lite högre bland de som tjänar hyfsat än bland de som knappt får det att gå runt men det har ju sett likadant ut i alla trådar som avhandlat detta ämne.

Slår man ihop det med andra trådar där man pratat om bakgrund och politisk åskådning får man ju ännu mer belägg för att SH:arna har en stark överrepresentation av ekonomiskt starka personer(i förhållande till genomsnittet i landet).

Ja jag tror något liknande, dock kan tror jag nog att rätt många gör sig lustiga dessa omröstningar och röstar på det lägsta eller högsta :)

Klart är dock nog att många ligger över medelsvensson i inkomst.

Ja jag tror något liknande, dock kan tror jag nog att rätt många gör sig lustiga dessa omröstningar och röstar på det lägsta eller högsta :)

Klart är dock nog att många ligger över medelsvensson i inkomst.

jo, men jämfört med många andra pollar så är det nästan 400 deltagare vilket innebär att det finns utrymme för ett par troll utan att siffrorna skall bli allt för felvisande..

Jag har alltid haft bra ekonomi och har haft råd att köra de hojar jag gillar. Sen köpte jag hus och ekonomin stannade tydligen kvar i vår gamla lägenhet för den är då fan inte med nu längre.
Så nu kör jag inte hoj alls, har bara en RMZ450 att leka med på isen, som dessutom inte har dykt upp än.

Nåja, om si så där 10 år när jag har plöjt ner en miljon i huset för att få det som jag vill så kanske jag kommer ha råd att köra en tuff hoj igen.
Jag är hellre utan hoj än kör något sunk för 20-30k och att låna till leksaker känns lite lyxfällan över det hela.

1. Tog kortet 85 och köpte första hojen samma år.
Första sporthojen, en splånkans ny cbr 600f 87a när den kom, den 4e i landet sas det men det tror jag inte själv.

2. Försäkring: H/H 4300:-
service: 3st ca 4500. 13,500:-
Däck 4-5 bak 2 fram. ca 12,000:-
kläder hjälm visir mm. löpande ca 3000:-/år
Bensin snittat på 30000km ca 39,000:-
Bankörning 4-5000:-
Övrigt 4000:-
Lån nej.

Hojen är mitt nöje och nyttofordon.

3. Bor i villa hyfsat bra ;)
frugan håller 2 hästar med allt vad det innebär med stallplatser släp mm.
2 bilar, en avställd som ren reserv om vintrarna ej är hojbara. minimalt värde.
2 döttrar 22 och 23.
2 Boxertikar.

Klädkonto minimalt
Festkonto nästan noll
Tjock TV ja
Nyrenoverat kök/bad sista 10 åren, nej.
Ärvda pengar, nej
Hårt arbete, Ja

Belånad, ja men bara huset.

Man satsar på det man brinner för.

Last edited:
Jag har alltid haft bra ekonomi och har haft råd att köra de hojar jag gillar. Sen köpte jag hus och ekonomin stannade tydligen kvar i vår gamla lägenhet för den är då fan inte med nu längre.
Så nu kör jag inte hoj alls, har bara en RMZ450 att leka med på isen, som dessutom inte har dykt upp än.

Nåja, om si så där 10 år när jag har plöjt ner en miljon i huset för att få det som jag vill så kanske jag kommer ha råd att köra en tuff hoj igen.
Jag är hellre utan hoj än kör något sunk för 20-30k och att låna till leksaker känns lite lyxfällan över det hela.

Var glad att du förverkligade några av dina köp innan du bildade familj med husköp och de förändrade prioriteringar det medför. Jag känner många som aldrig kom så långt och idag sitter de i familjefällan och planerar 20 år framåt när barnen vuxit upp. Då ska de minsann köpa sportbil och hoj. Återstår att se. Jag har mina tvivel. De kommer säkert med nya ursäkter den dagen.

Av det du skrivit känns det ju som ett rimligt alternativ att behålla en avbetald hoj och sköta om den under de åren andra kostnader prioriteras. Det behöver ju inte kosta så mycket om hojen är välskött och underhålls regelbundet.

Var glad att du förverkligade några av dina köp innan du bildade familj med husköp och de förändrade prioriteringar det medför. Jag känner många som aldrig kom så långt och idag sitter de i familjefällan och planerar 20 år framåt när barnen vuxit upp. Då ska de minsann köpa sportbil och hoj. Återstår att se. Jag har mina tvivel. De kommer säkert med nya ursäkter den dagen.

Av det du skrivit känns det ju som ett rimligt alternativ att behålla en avbetald hoj och sköta om den under de åren andra kostnader prioriteras. Det behöver ju inte kosta så mycket om hojen är välskött och underhålls regelbundet.

Grevinnan och jag hade ju en väldigt planerad strategi, barn tidigt och full fokus på dom och all "lyx" när ekonomin stabiliserat sig.

Grevinnan och jag hade ju en väldigt planerad strategi, barn tidigt och full fokus på dom och all "lyx" när ekonomin stabiliserat sig.

Inte så vanligt att folk träffas i unga år idag och håller ihop. Redan där skaffade ni er ett stort försprång. Känner inte många idag som är i er situation. Den är rätt unik. En heder till er!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla