Gelleråsen, bullerkrav ?

BrandonW

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha XJ650 -82, Tidigare Yamaha R6 -01
Hej!

Ska på broms- o kurvkurs den 8:e juni på Gelleråsen.
Det står att det är max 100 db som ljudnivå.
Har ingen aning om hur mycket mer det är än typ 95 som det kan vara på nån annan bana.

Frågan lyder: Behöver jag montera på orginaldämpare istället för min arka-slipon?

Nån som har erfarenhet?

Tack! :crash
 
skitsvårt att säga...
R1:an (06) mätte vi vid 7000rpm på A-torp föra helgen, 103db..
Telcoblås..

Men det skiljer en hel del mellan olika slipon o olika hojar osv...
Vill du va säker, släng på original. Eller så ringer du å frågar kursansvarig vad som gäller, och så... denne person kommer väl troligtvis säga som jag, 2sätt på original för att va säker.." :tungan
 
Att byta slipon tar ju ca 5 minuter.

Ha kvar ditt acra, men ta med lite verktyg och orginalet.

Så minimerar du jobbet.

Om du tvingas byta där - so what. 5minuters pill i depån är bara trevligt!

//Anders
 
Bumpar denna för att höra hur det gick? Jag ska köra på gelleråsen mån+tis och har slip-on som jag tror låter för mycket egentligen (>106dB enligt bilprovningen). Hur kinkiga är de? Pallar inte ha med mig originalsystem (med grenrör) i ryggsäck och vill helst köra med mitt 4:1 på banan.
Räcker det inte med att kasta i en extra växel på rakan där de mäter?
 
Bumpar denna för att höra hur det gick? Jag ska köra på gelleråsen mån+tis och har slip-on som jag tror låter för mycket egentligen (>106dB enligt bilprovningen). Hur kinkiga är de? Pallar inte ha med mig originalsystem (med grenrör) i ryggsäck och vill helst köra med mitt 4:1 på banan.
Räcker det inte med att kasta i en extra växel på rakan där de mäter?
Växla tidigare, dra inte ur den, så kommer vi inte att säga till.:tummenupp

//Träningsledaren
 
Jag har varit och kört på Gelleråsen en hel del och jag har aldirg varit med om att någon har blivit avplockad pga buller, på en Sporthojskurs. Det har endå varit en del som har väsnats en hel del.
Jag tror inte att det är några problem med ett Ackra. De brukar inte låta så farligt mycket.
 
Min hoj lät 109,7 dB och det är ingen som sagt något om det när jag varit där...
Har kört där 4 gånger hittills i år så jag tror inte att du kommer att få några problem...
 
Ingen aning vad Ninjan brölar upp i men ingen har någonsin sagt nått... Yoshi burken låter hyfsat när man kommer över 8000rpm... Är lite olika bland arragörer, sist var det orginalpipor på motarder som gällde :P
 
Gräns Gelleråsen

Kort fråga som vill ha kort svar: Är det Db-gräns På Gelleråsen och isf vad?
 
Gelleråsen liksom alla andra motorbanor har maxgräns 95db vid förbifart.
Finns en permanent mätare monterade som hela dagen mäter bullernivån och den sitter ca 10 m från bankanten.
Är nivån konstant över 95db så kommer någon att komma med en handhållen mätare och plocka av dom som låter på tok för mycket, men bara om någon personal på Karlskoga har tid (dom kan vara upptagna med annat).

Bilprovningens mätmetod kan inte jämnföras med detta på något sätt.

/Nitrous
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top