Gelleråsen, banan som GPS-satelliter glömde?

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Körde på Åsen till veckan och skulle testa min nya externa GPS BT till Iphone. Men det verkar ju som att banan ligger i en satellit skugga som inte är från denna värd. Är det bara jag eller har ni andra upplevt samma sak?

Har kört många gånger på Åsen med GPS-laptimer och det funkar hur bra som helst (precis som på alla andra banor i Sverige).

Verkar vara något fel på utrustningen du använder.

Funkar klockrent med min QStarz 10hz-puck till iPhone iaf.
Vart har du pucken? vilken app använder du?

Det jag har märkt är att med vissa laptimerappar så måste den ha gps-täckning hela tiden från att du slår igång tidmätningen till att du stoppar den, annars funkar det inte.

Jag fick t ex problem när jag rullade in under plåttaket på Mantorp innan jag stoppat tidtagningen, om jag däremot stannade tidtagningen och sen rullade in under taket så funkade det fint.

Så rullar du in eller igenom en depåbox så kan det säkert balla ur.

Jag kör dual xgps 150 som sitter på styrkronan pekandes rakt mot det gud :) och Harrys laptimer ( som jag inte fick igång) vet inte om Diablo appen funkar med externa GPSen

Jag kör dual xgps 150 som sitter på styrkronan pekandes rakt mot det gud :) och Harrys laptimer ( som jag inte fick igång) vet inte om Diablo appen funkar med externa GPSen

Diabloappen lirar klockrent! Harrys strular ALLTID för mig.. brukar funka typ 1 pass, sen spårar den ur.

Funkar den med extern gps puck?? För utan min gps puck fick jag 1.10 tider på åsen med diablo appen och så snabb är jag inte (hade önskat att jag var det) :banana

Ja, alltså, jag har jailbreakat min iphone och kör BTStack för att koppla pucken till luren via bluetooth. Den ska använda externa gps:en då. (och mina tider stämmer iaf, verifierat med riktig laptimer och så gott det går från ombordkamera).

Edit: att du får för låga tider tyder som du säger på att den inbyggda gps:en används, den hinner inte med att uppdatera tillräckligt ofta och missar därför partier av banan, man brukar även kunna verifiera det genom att varvlängden enligt appen är kortare än vad banan faktiskt är.

Last edited:
Ska ta hem btstack och kolla om det funkar :)

Do it!

Man måste betala nån licensgrej för att den ska skicka gps-datat till andra appar (t ex laptimers), men det handlade om 40:- eller nåt och gick att betala via paypal. Tog inte ens ett dygn innan han reggat min betalning iaf så det funkade klockers!

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2