Gelleråsen 19-22 maj 2016

taggen_031

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2016
Hoj
CBR650F
Hej,

Ämnar gå steg 1 den 22/4 på Gelleråsen.

Därefter tänkte jag gå steg 2-5 i ett svep, mellan den 19 och 22 maj.

Jag har förstått att det är lite andra regler som gäller på steg 5 & 6 (najning, inga speglar etc.) Är detta frivilliga saker eller måste allt najas och tejpas? Hur är det med försäkringar?

Dessutom, steg 5 börjar enligt uppgift dagen innan vid 17-tiden, alltså samma dag som jag kommer köra steg 4. Hur länge varar kurserna varje dag? Kommer man "hinna" till steg 5?

Finns det något problem med mitt upplägg? Har en vanlig sporthoj, landsvägsreggad. Kan ha glömt något.

Last edited:
Jag gjorde ungefär som du tänkt göra, med skillnaden att jag redan hade kört steg 2, och körde 3, 4, 5 och 6 på raken. Det funkade att hinna till kvällskursen efter steg 4.
Jag hade också skakat fram en risig banhoj för en liten slant som jag körde med på steg 5 och 6, och körde båda hojarna på släp till och från gåsen, så jag slapp att skruva av och tejpa på gathojen, även om man får köra med den på steg 5.

En sak att tänka på är att det är överraskande ansträngande att köra bana 4 dagar på raken, så ta det lugnt på de vanliga trafiksäkerhets-stegen så du har lite energi kvar för licenskurs och bana.

Vad är målet med din körning?

Steg 1-4 är en utbildning för mc-förare där trafiksäkerhet och att hålla alla deltagare på hjulen är en stor del av upplägget. Steg 5 är en teoretisk och praktisk kurs för att tävla och träna roadracing.

Båda kurserna är väldigt givande och roliga, men går du steg 1-4 mentalt inställd på tempo och racing så får du kanske inte den upplevelse du tänkt dig. Går du dom BARA för att kunna gå steg 5 så finns det andra vägar till licens.

Vill du lära dig köra hoj och tänka hojkörning på ett sätt som du har massor med nytta av på gatan, och bara vill få en provsmak av "racingadrenalin" och få testa på att stå på startgridden och känna håret på armarna resa sig när du kör i en klunga genom depåböjen, go for it, du är helt rätt ute!

Jag ska gå steg 1-4 i år samt någon Steg 6 dag. Även om jag har roadracinglicens sedan 2010.
Har som målsättning att göra detta vart 4-5 år.
Dyrt men värt pengarna om man kör i trafik.
Och jag kör minst 2500 mil civilt i år.

Man blir ganska ödmjuk varje gång man går kursen, man glömmer, slarvar och missbedömer mer för varje år som går mellan kurserna. Egentligen tycker jag att alla borde gå Steg 1-4 för att få motorcykelkörkort - men det vore orealistiskt rent ekonomiskt.

Om man bara ska tävla är det nog bättre att köra de bandagar man får köra med en banhoj och kombinera med någon av klubbarnas licenskurser.

Krypa förs sedan springa.
Jag sprintade och det kostade både hälsa,material och pengar.

Visst har du en bakgrund som cross/enduroförare med massa timmar bakom en maskin so go for it. Dock tycker jag personligen att man kanske ska växa ur steg 4 innan man ger sig ut i licensgrupper.

Bara för att det är smc som håller i både steg5 och licenskörningarna så kan tempot ofta vara relativt högt och dom som är ute o snurrar har en viss vana,spårsäkerhet och förutsägbarhet.

Att som grön ge sig ut bland maskiner som gör 270 km/h på 20 sekunder och vara lite velig är ingen bra kombination.

Sedan kanske rena rejsputtar får hålla sig borta från dessa körningar men så länge dom är öppna för alla licensierade förare så kommer det alltid dyka upp några då smc hyr bantid på attraktiva dagar då ledighet oftast inte är ett problem. I min menig så är det även bra för dom mindre vana att dessa dyker upp och man får ett mjukt insteg in i racingdepån och har några att hejja på på och be om hjälp den dagen man själv bestämmer sig för att tävla.

Med allt det sagt så stort lycka till ha skoj och är det tävla som är ditt mål så go for it:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Tävla är absolut inte målet, är totalt ointresserad av det. Kör på tok för fort på allmän väg så tänkte förena nytta med nöje och ev. lära mig något samtidigt som man får blåsa ur maskin lite. Kanske även i längden att bli avancerad instruktör, då jag tycker det är kul att lära andra saker och köra hoj :P

Har kikat lite på olika filmer från de olika kurserna, bedömer att min nuvarande körning ligger någonstans mellan steg 5-6, dock kan jag tillstå att vissa i steg 6 är väldigt snabba, bra mycket snabbare än jag själv, men inget som inte är hanterbart.

"Vill du lära dig köra hoj och tänka hojkörning på ett sätt som du har massor med nytta av på gatan, och bara vill få en provsmak av "racingadrenalin" och få testa på att stå på startgridden och känna håret på armarna resa sig när du kör i en klunga genom depåböjen, go for it, du är helt rätt ute!":hihi

Måste man naja allt förresten, eller är det bara en rekommendation? Dessutom, om man har blinkers som har sitt fäste innanför kåpan men sticker ut (https://i.ytimg.com/vi/5NHqAkbZD6M/maxresdefault.jpg), måste man då ta av dem ändå eller räcker tejp? Känns hyfsat jobbigt att lossa hela kåpsystemet på kvällen efter en heldag på banan, köra en dag, för att sedan lossa allt igen och sätta tillbaka dem innan hemfärd?...

Tejpa strålkastare och skruva av speglar löser man ju hyfsat enkelt.

Sen vad gäller försäkringen står ju att den är "personlig" via Svemo. Är den personlig för mig eller också för hojen? Känns sådär att åka med 100k hoj utan försäkring bland massa gasglada potentiellt risktagande objekt...:va

Har jag glömt något som måste göras med hojen för att få åka steg 5?
Eller så här,vad MÅSTE jag göra kvällen innan, eller långt innan för den delen för att få köra med hojen på steg 5 och ev. 6?

Hej
Det är vad jag kommer ihåg bara backspeglarna och nummerplåt som ska väck.
Men som sagts tidigare så står det på hemsidan.

Steg 1-4 är trafiksäkerhetsutbildningar där du lär dig hantera din hoj och dig själv och blir en säkrare förare. De flesta försäkringsbolag har skydd för hojen, men kolla SMC:s tabell för detaljer. Hojen skall vara gatreggad, påställd och försäkrad.

Steg 5 är en licensutbildning, inte en trafikutbildning. Målet är att ta licens för att få träna/tävla. Hojen måste inte vara fixad på något vis på Steg 5, men du lär dig hur du skall göra. Gathoj, banhoj, båda funkar. Du skall bara klara teorin och visa att du har lärt dig reglerna för träning/tävling och att du kan köra hoj på ett kontrollerat vis. Du har begränsat personskydd genom licensen, din hoj är oförsäkrad.

Steg 6 är licensträning, det har ingenting med trafikkörning att göra. Du måste ha licens, hojen skall vara en banhoj eller din gathoj fixad enligt SMC:s krav. Tejpade lyktor, tejpade eller borttagna blinkers, borttagna backspeglar, borttagen nummerplåt. Detta för att visa att det inte är trafikutbildning. Det är en fördel att naja och preparera hojen (det är det även på gathojen) så du inte tappar eller läcker något och orsakar en hojbowling på banan. Du har begränsat personskydd genom licensen, din hoj är oförsäkrad. Du betalar dina skador på hojen helt själv, så kör inget som du inte har råd att kasta ut i lecahavet.

När det gäller instruktörsbiten är min erfarenhet att man inte väljer att bli det själv. De som redan är instruktörer har rätt bra blick för deltagarna och frågar de förare som de bedömer har rätt inställning, mognad och potential i körningen om de vill bli aspiranter. Jag kanske har missat något, men jag har inte hört talas om någon som "kommer in från gatan" och blir instruktör på eget initiativ. Speciellt inte om ett delmål är att "blåsa ur hojen". No offence...

Last edited:
Måste man naja allt förresten, eller är det bara en rekommendation? Dessutom, om man har blinkers som har sitt fäste innanför kåpan men sticker ut (https://i.ytimg.com/vi/5NHqAkbZD6M/maxresdefault.jpg), måste man då ta av dem ändå eller räcker tejp? Känns hyfsat jobbigt att lossa hela kåpsystemet på kvällen efter en heldag på banan, köra en dag, för att sedan lossa allt igen och sätta tillbaka dem innan hemfärd?...

Tejpa strålkastare och skruva av speglar löser man ju hyfsat enkelt.

Sen vad gäller försäkringen står ju att den är "personlig" via Svemo. Är den personlig för mig eller också för hojen? Känns sådär att åka med 100k hoj utan försäkring bland massa gasglada potentiellt risktagande objekt...:va

Har jag glömt något som måste göras med hojen för att få åka steg 5?
Eller så här,vad MÅSTE jag göra kvällen innan, eller långt innan för den delen för att få köra med hojen på steg 5 och ev. 6?

På steg 5 och steg 6 har du ingen försäkring alls på hojen. Nada. Kraschar du får du betala själv. Det du har är en minimal försäkring för dig som person.

Och hur menar du med att din nuvarande körning ligger mellan steg 5 och steg 6? Steg 5 är en licenskurs, som man är klar med vid lunch, sedan är det samma sak som steg 6. Är din körning mitt emellan att sitta och plugga race-regler och banhyfs och att köra race-träning? :va
De som kör steg 6 kan vara folk som kör i superbike och supersport, själv blev jag omkörd på yttern av BG, jag tyckte att det gick fort så in i helvete ända tills han kom och gled förbi på yttern och tittade bakåt. :crash

Det finns dessutom hastighetsgrupper på SMCs kursdagar, lugnt, mellan, snabb och ibland jättesnabb? Det är inte den ledden du menar att din körning ligger i toppskiktet?

Har du inte tänkt tävla, och om du är mån om att din hoj ska fortsätta vara försäkrad så får du nog hålla dig till steg 1-4. 4 är ju personlig feedback och träning på det man vill bli bättre på. Men SMCs kurser är inte till för att rasta gashanden, utan för att lära sig bli en bättre och säkrare förare.
Vill man istället pressa gränser så passar steg 6 bättre, men då leker man för egna pengar. Därför är det bättre att skaffa en banhoj för att köra på licensträningarna.

För steg 5 behöver du inte naja hojen, men det som måste najas är oljeplugg, oljepåfyllning, oljefilter, samt bromsokskruvar. Sedan bör du ha ett uppsamlingskärl för spillslangarna, så du inte drättlar hala kemikalier på banan. Därutöver vore det snällt om du kör utan glykol i kylarvätskan, så det inte blir långa stillestånd för sanering när du kraschar hojen.

På steg 5 och steg 6 har du ingen försäkring alls på hojen. Nada. Kraschar du får du betala själv. Det du har är en minimal försäkring för dig som person.

Och hur menar du med att din nuvarande körning ligger mellan steg 5 och steg 6? Steg 5 är en licenskurs, som man är klar med vid lunch, sedan är det samma sak som steg 6. Är din körning mitt emellan att sitta och plugga race-regler och banhyfs och att köra race-träning? :va
De som kör steg 6 kan vara folk som kör i superbike och supersport, själv blev jag omkörd på yttern av BG, jag tyckte att det gick fort så in i helvete ända tills han kom och gled förbi på yttern och tittade bakåt. :crash

Det finns dessutom hastighetsgrupper på SMCs kursdagar, lugnt, mellan, snabb och ibland jättesnabb? Det är inte den ledden du menar att din körning ligger i toppskiktet?

Har du inte tänkt tävla, och om du är mån om att din hoj ska fortsätta vara försäkrad så får du nog hålla dig till steg 1-4. 4 är ju personlig feedback och träning på det man vill bli bättre på. Men SMCs kurser är inte till för att rasta gashanden, utan för att lära sig bli en bättre och säkrare förare.
Vill man istället pressa gränser så passar steg 6 bättre, men då leker man för egna pengar. Därför är det bättre att skaffa en banhoj för att köra på licensträningarna.

För steg 5 behöver du inte naja hojen, men det som måste najas är oljeplugg, oljepåfyllning, oljefilter, samt bromsokskruvar. Sedan bör du ha ett uppsamlingskärl för spillslangarna, så du inte drättlar hala kemikalier på banan. Därutöver vore det snällt om du kör utan glykol i kylarvätskan, så det inte blir långa stillestånd för sanering när du kraschar hojen.

Haha antog att någon skulle klaga på min "jämförelse" mellan steg 5 och 6 då det egentligen är två skilda saker. Min poäng var väl att jag utan problem kan hänga på steg 5, men att det på steg 6 finns många som är otroligt snabba.

Fattar inte riktigt va du menar med najningen heller, då du först skriver att den inte måste najas men sen räknar upp allt som ska najas?...:va

Haha antog att någon skulle klaga på min "jämförelse" mellan steg 5 och 6 då det egentligen är två skilda saker. Min poäng var väl att jag utan problem kan hänga på steg 5, men att det på steg 6 finns många som är otroligt snabba.

Fattar inte riktigt va du menar med najningen heller, då du först skriver att den inte måste najas men sen räknar upp allt som ska najas?...:va

Angående najningen så behöver du inte göra något alls menar han. Men att om du tänkt bygga om till racehoj och börja tävla så är det de sakerna som ska najjas.

Så som jag tolkar Ulvhamne så är steg 5 den teoretiska delen av licenskursen och steg 6 den praktiska. Därav frågan hur du är mellan steg 5 och 6..?
Men jag har noll koll på SMC:s kurser själv. Föredrar att få gasa på så mycket jag kan och vågar på bandagar.

Edit: läste för snabbt. Steg 5 är licenskurs och steg 6 endast körning..

Last edited:

På steg 5 behöver du ingen najning. Men det är trevligt om du har det.

Och, det du säger är egentligen "På steg 6 har jag inga problem att hänga på, men på steg 6 finns många som är otroligt snabba."
Steg 5 är licenskursen. Den är på kvällen innan och på förmiddagen. Under licenskursen får man lära sig hur hojen ska najas och i övrigt förberedas för att få köras på licensträning och race, samt lite utrustning och andra regler, och hur man ska bete sig på och runt banan. Man får även lite praktisk övning på start och sånt. Körningen på eftermiddagen är Steg 6, dvs licensträning. Man går bara steg 5 en enda gång, resten av tiden nöter man steg 6, eller licensträning. Så, alla som är långsamma i steg 5 en dag är lika långsamma i steg 6 i några månader.

Och hastigheten har egentligen inte mycket att göra med stegen. Steg 1 - 4 har flera olika hastighetsgrupper, och så har även steg 6 om än inte alltid.
Den jättesnabba gruppen i steg 4 håller lätt högre fart än de långsamma i steg 6 (som är samma personer som var långsamma när de körde steg 5).

Min poäng är att det finns många som går steg 5 men som inser att steg 6 är över deras förmåga = steg 5 är i realiteten saktare trots att du sitter och läser mycket text

Steg 5 är licenskursen. Steg 6 år träning för förare med Svemo rr licens (lägst baslicens).

Steg 1 -4 är trafikövningar som är trafikförsäkrade. Dom grupperna får inte bedriva något som liknar rr träning.

Back