Gelleråsen 1-2/7

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
SMC-kurs Gelleråsen 1-2/7

Det finns fortfarande platser kvar till denna kurs.
Kolla kalendern och boka en dag i "rolighetens" tecken :)

Skrev in att det gäller en SMC-kurs.
Glömde det.

Last edited:
Skriv gärna i ämnet att det gäller SMC.
Då slipper jag bli glad över en körning på en helg i onödan.....

Jag är precis i taget att boka in mig den andra juli, kommer bli första kursen på "riktig" bana :). Hade tänkt att ta dit hojen i skåpbil dagen innan och sova över i densamma inne på området, har varit i kontakt med den ansvariga för kursen som sa att det inte skulle vara några problem. Är det någon annan som gjort detta innan/ska göra, så skriv gärna här om erfarenheter och tankar kring detta.

Catman, ska du ta med dig VFR:en till Gelleråsen?:hej

Last edited:
Öööh, kostar det 1650 pix för en dag?
Hur är körningen, är det folk som är supersnabba eller är det omkörningsförbud utom på rakorna?

Öööh, kostar det 1650 pix för en dag?
Hur är körningen, är det folk som är supersnabba eller är det omkörningsförbud utom på rakorna?

Man kör i olika hastighetsgrupper, oftast långsam/medel/snabb.

20-minuters pass.

Omkörning får ske men den som blir omkörd skall aldrig behöva känna att det var obehagligt att bli omkörd.

Not sent from an iProduct...

Farten som sagt delas upp i snabb, ännu snabbare och snabbast ;)
Det finns även övningar som skall utföras under passen.

Omkörning får ske förutom i ingången till kurvan. Mao du skall vara förbi innan det svänger.

Man skall inte heller byta dekaler med varandra utan hålla lite avstånd mellan hojarna.

Angående priset så står det väl?
Ingår, fika på morgonen, lunch, fika på eftermiddagen samt instruktör, ambulans och massa skoj, ibland har vi tur och får även regn :banana

Last edited:
Farten som sagt delas upp i snabb, ännu snabbare och snabbast ;)
Det finns även övningar som skall utföras under passen.

Omkörning får ske förutom i ingången till kurvan. Mao du skall vara förbi innan det svänger.

Man skall inte heller byta dekaler med varandra utan hålla lite avstånd mellan hojarna.

Angående priset så står det väl?
Ingår, fika på morgonen, lunch, fika på eftermiddagen samt instruktör, ambulans och massa skoj, ibland har vi tur och får även regn :banana

som extra bonus kan man även bli svartflaggad om man gjort väldigt dåligt ifrån sig (då oftast i form av buskörning eller kört på undermålig cykel, för mycket buller osv.) :D

Hej igen alla.

Detta är en SMC-kurs.
Måste förtydliga det bara.

Sova på området är inga problem.
Finns tillomed eluttag så man kan ha det varmt o skönt :)
VFR'en kanske kommer med om jag inte hinner få resten av prylarna till 600:an.

SMC's kurser innehåller fria omkörningar.
Dock med stor marginal och INTE ta spåret för någon in i böjarna.
Men det är en kurs och inte en bankörning, så att tokgasa, jaga tider och pressa är inte att tänka på. (alltså inga supersnabba)
ca 70% av din kapacitet är rekommenderat för att kunna öva in nya saker och ändå ha utrymme att göra misstag.
(70% är lika med att kuna testa nya saker utan att känna obehag, att det går för fort etc...)

Det är alltid en besiktning av MC'n innan kurs.
Kedjan, bromsbelägg, gaffelben, däckslitage mm kollas av.
Mao, hojen ska klara av en SBP.
Krashkåpor och liknande är godkänt men hojen ska vara besiktad, påställd, skattad o försäkrad.

Jag är precis i taget att boka in mig den andra juli, kommer bli första kursen på "riktig" bana :). Hade tänkt att ta dit hojen i skåpbil dagen innan och sova över i densamma inne på området, har varit i kontakt med den ansvariga för kursen som sa att det inte skulle vara några problem. Är det någon annan som gjort detta innan/ska göra, så skriv gärna här om erfarenheter och tankar kring detta.

Catman, ska du ta med dig VFR:en till Gelleråsen?:hej

Det är oftast några som gör just så, jag brukar sova i min skåpbil (förutom nu när den står på verkstan).
Ta med ett element och ställ dig nära läktarn så har du el också... rätt soft att ligga i skåpet på en skön 10cm madrass och kolla film på datorn. :tummenupp

Back