Gel i däck = punkasäkert? (video)

Vad väger det? Däcket är ofjädrad vikt och den vill man hålla låg.
Hur påverkar det däckets profil?
Hur påverkar det stommens rörelse och förmåga att bygga värme?

Jag har kört sånt ibland - det där är väldigt gammalt.
Inte just denna produkt men andra.

Det fungerar helt ok om ni tillhör dom som brukar få punka.

Det blir ju lite mera ofjädrad vikt men inget man märker av , det bildar ju ern hinna jämt fördelad inne i däcket

Jag tänkte mest om det var något som är värt o tänka på ur en säkerhets synpunkt.
Jag antar att på en sporthoj när farterna når en bra bit över vad länsman tycker är ok så kan det göra skillnad i prestanda och däckets prestation.

Tyckte mest det var en cool ide som jag trodde var "nyare" men som skrivits innan så är det en äldre metod :)

Kör man ofta över fotanglar å spikmattor så är det ju kanon, för d gör man ju ofta:D

det har funnits på bilar i evigheter.. BMW kör med det bla.

Skulle jag ut och åka på någon äventyrsresa eller liknande där det kan vara knepigt med däckservice skulle det vara en given behandling. Annars....nej.

Så fördelarna med detta är kanske inte alltid något som överväger ev. nackdelar ?

Jag vet själv förra året jag körde på en spik/skruv med min fz6a och fick laga mitt spriller nya däck (hade rullar 20 mil), tänkte mest det är ju sånt som händer

Har någon liknande historia i mina bildäck, vilket jag inte visste om när jag i tisdags rullade in på däckverkstan och bad dem åtgärda skruven som satt i däcket.
När de tog av däcket från fälgen så visade det sig att jag hade något liknande det i filmen, så det gjordes ingen åtgärd mer än att skruven avlägsnades och att jag skulle hålla lite extra koll på lufttrycket närmsta veckan. Och det har inte varit något läckage alls under de lite drygt 100 milen jag avverkat sedan dess.

Så mina erfarenheter är att det verkar fungera alldeles utmärkt. :tummenupp

På MC har jag dock inga erfarenheter av liknande produkter då jag har slang i båda hojarna.

Dom som pendlar skall ju tjacka sånt här och ha i osten , alla vet ju hur ofta man får punka när man kör i vägrenen förbi bilköer....

Alla onda föremål ligger ju där och ruvar på en smaskig ost och föstöra:fakta

Jag tror aldrig jag hade punka när jag körde med sådant trots att jag pilla ur lite spik och skit då och då

Japp. Och det var inga positiva vägegenskaper på BMW när dom däcken satt på som original.

Fast det är ju inte exakt samma direkt. Run-flat-däcken baseras ju på att stommen är konstruerad så att däckssidorna kan hålla bilens vikt och rulla utan däckstryck alls.

Men ja, ingen höjdare för komforten. Eller när man håller på med hjulen, de väger AS! Mina åker av i sommar.

Fast det är ju inte exakt samma direkt. Run-flat-däcken baseras ju på att stommen är konstruerad så att däckssidorna kan hålla bilens vikt och rulla utan däckstryck alls.

Men ja, ingen höjdare för komforten. Eller när man håller på med hjulen, de väger AS! Mina åker av i sommar.

Har du helt rätt i. Ville mest visa på att punkteringsfritt generellt suger hestballe.

De gånger jag fått punktering så har jag alltid använt "däck på burk" för att laga hålet. Det ligger ju sedan kvar i däcket som en flytande vätska vilket som jag förstår tätar även nya hål om de skulle upp komma.

Jag har själv aldrig haft några problem med "däck på burk", aldrig någon obalans även i högre farter. Då kan man ju undra om det är värt att göra den där behandlingen i förväg när man istället kan ha med sig en lagningsburk under sadeln och bara använda den om man skulle få en punktering?!

Jag har använt däck på burk som förebyggande och upplevde det ungefär som riktigt förebyggande tätguck.

Jag fick alltid pulka förr så man kunde liksom köra i allt direkct

Finns vissa Runflat innehåller även ett flytande ämne i däcket som tätar för tex spik osv... + att stommen är hårdare.
Hade ett däck på en bil på jobb som hade något i den stilen, men kollade aldrig vad det var för däck

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT