GEL-batteri eller...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
vilket ska man ha till en gammal halvsliten gsx750f -90?
Att det ska vara 12v o 14amp kan man läsa sig till men sen då?
Måtten bestämmer lådan så där finns inte heller några frågetecken.
Men...är det GEL som gäller? Vilka fördelar (eller nackdelar) har GEL framför andra alternativ?

gel batteri brukar tåla lite mer stryk, de kan monteras uppochner och de tar inte lika mycket skada av djupurladdningar som syrafyllda blybatterier.

Min erfarenhet är att gel batterierna från biltema håller länge och funkar bra.

PS. Ah kan du fullständigt skita i på en hoj ;) bara det passar bra i lådan blire kanon

Det viktigaste är att batteriet är på 12v.
Så fyller du utrymmet med så stor batteri du får plats med. Om det är 10 eller 18Ah Spelar mindre roll.
"Normala" batterier är tillräckligt bra för att ge ström så det räcker för en start. Ah har ingenting med hur många Amper det ger när man startar. Men ett stort batteri brukar ge lite mer.
Gel är väl bra... Biltemas Gel fungerar och räcker gott och väl till för din hoj.
2 liters twin kan vara lite kinkiga och kräver att man har ett batteri som verkligen ger varenda lite Amper som går att klämma ut när man vrider på starten. Men din hoj... inga problem

Mats

Vad hade du tänkt lägga på batteriet? hade du tänkt ha kvar din hoj ett tag? om priset skiljer kanske 500 kronor och du inte tänkt ha kvar hojen så länge, köp ett gammalt hederligt syrabatteri och lägg den extra femhundringen på bensin istället :tummenupp

Vad hade du tänkt lägga på batteriet? hade du tänkt ha kvar din hoj ett tag? om priset skiljer kanske 500 kronor och du inte tänkt ha kvar hojen så länge, köp ett gammalt hederligt syrabatteri och lägg den extra femhundringen på bensin istället :tummenupp

Ett GEL kostar ca 500 o ett syra ca 350, den skillnaden kan jag ta även om jag aldrig har ägt en hoj längre tid än en säsong.

Ett GEL kostar ca 500 o ett syra ca 350, den skillnaden kan jag ta även om jag aldrig har ägt en hoj längre tid än en säsong.

Om skillnaden är så pass liten, kör på :tummenupp Men pratar vi nu inte om biltemas minsta batterier så blir dom dyrare och dyrare ju större man väljer :va

Om skillnaden är så pass liten, kör på :tummenupp Men pratar vi nu inte om biltemas minsta batterier så blir dom dyrare och dyrare ju större man väljer :va

Vid närmare koll visar det sig att skillnaden är ännu mindre. Dock ligger priserna på dryga 500:-

Men ska man sträva efter så många Ah som möjligt?
I boken för min hoj rekommenderas 14 Ah, vad händer om man smackar dit 18-20 Ah? Negativa effekter?

Vid närmare koll visar det sig att skillnaden är ännu mindre. Dock ligger priserna på dryga 500:-

I boken för min hoj rekommenderas 14 Ah, vad händer om man smackar dit 18-20 Ah? Negativa effekter?

Inga alls, förutom att batteriet blir större/tyngre.

Att din hoj kanske blir 350 gram tyngre!
Annars ingen nackdel.

Mats

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard