Geggmoppetråden

Piiiiip
Malma är för alla.
Utan lite utmaning så utvecklas du aldrig.
Hal bana har ingen dött av bara lärt sig gas o broms kontroll.

Allvarligt...haka på själv. Lätt att tycka saker bakom tangentbordet. :död

Banan är oduglig för motionärer, kan man inte hoppa som elitförarna, har den nada rytm, och man får plattlanda/pallnita in i hälften av hoppen.
Problemet ligger i dubblarna, som man antingen sätter, eller åker hem i plingplongtaxi från.

Som sagt, du är välkommen att visa hur man utvecklas.

/J
 
Allvarligt...haka på själv. Lätt att tycka saker bakom tangentbordet. :död

Banan är oduglig för motionärer, kan man inte hoppa som elitförarna, har den nada rytm, och man får plattlanda/pallnita in i hälften av hoppen.
Problemet ligger i dubblarna, som man antingen sätter, eller åker hem i plingplongtaxi från.

Som sagt, du är välkommen att visa hur man utvecklas.

/J

Kan inte mer än att hålla med Jerry! Det är lätt att sitta och tänka, "det är bara att tänka på detta så blir det bra". Jag tänkte så förut och kan bara säga hur fel jag hade!! Det är inte alls så lätt som det ser ut, vissa dubblar är utan tvekan på 5-10 meter mellan hoppen (MINST)!!

Enligt mitt tycke så är det lättare att köra gathoj på bana än cross på bana. En gathoj har du bla. samma fäste i samma spår hela dagen och det har du verkligen inte på en cross även om du kör samma spår, allt måste anpassas hela tiden! Sen ska vi inte ens gå in på hoppen som man gör i motocross eftersom att allt där går på känsla och rutin.. Du har ju inte direkt någon hastighetsmätare eller varvräknare för att känna av vad du har för hastighet eller liknande som kan underlätta hoppet.

Just my 5 cents!
 
Last edited:
Nog fan är det trickiga saker allt, banåka på våran nivå är rena lök-åkat i jämförelse, att försöka sig på halvseriöst crossåka är något helt annat...och ställer betydligt högre krav på den som styr.

Men det ger mer samtidigt, win-win. Natti, för imöra är det fullbott. :fakta
 
Allvarligt...haka på själv. Lätt att tycka saker bakom tangentbordet. :död

Banan är oduglig för motionärer, kan man inte hoppa som elitförarna, har den nada rytm, och man får plattlanda/pallnita in i hälften av hoppen.
Problemet ligger i dubblarna, som man antingen sätter, eller åker hem i plingplongtaxi från.

Som sagt, du är välkommen att visa hur man utvecklas.

/J

Konstigt att så många motionärer väljer att köra på Malma om den nu är så oduglig för motionärer?
Finns många som inte hoppar alla hoppen och ändå gillar banan.
Om du får pallnita vid alla hoppen så får du ju lära dig att bromsa i alla fall. Ett tips är att vara med på något crossträningsläger så att du får lära dig hoppa bättre.
Det finns tre dubbelhopp på banan beroende på hur man räknar.
I den långa platån kan du successivt hoppa längre och längre utan större fara.
Om du lär dig att ta den platån så kommer du garanterat att kunna ta dubbeln bakom startgrinden.

Svårt att utvecklas om man bemästrar en bana från start.
Men som vanligt har alla människor olika bakgrunder/målsättningar/inställning till träning/livssynsätt.
Man får ibland acceptera att man inte klarar av allting på en gång.

Finns även en liten teknik/nybörjarbana på baksidan som är lämplig för nybörjare.
 
Konstigt att så många motionärer väljer att köra på Malma om den nu är så oduglig för motionärer?
Finns många som inte hoppar alla hoppen och ändå gillar banan.
Om du får pallnita vid alla hoppen så får du ju lära dig att bromsa i alla fall. Ett tips är att vara med på något crossträningsläger så att du får lära dig hoppa bättre.
Det finns tre dubbelhopp på banan beroende på hur man räknar.
I den långa platån kan du successivt hoppa längre och längre utan större fara.
Om du lär dig att ta den platån så kommer du garanterat att kunna ta dubbeln bakom startgrinden.

Svårt att utvecklas om man bemästrar en bana från start.
Men som vanligt har alla människor olika bakgrunder/målsättningar/inställning till träning/livssynsätt.
Man får ibland acceptera att man inte klarar av allting på en gång.

Finns även en liten teknik/nybörjarbana på baksidan som är lämplig för nybörjare.

Känsligt att någon ogillar Malma?

Det är fler än jag som tycker banan är precis oduglig för oss talanglösa.
Även en del betydligt vassare åkare ogillar en hel del av banan.
Ett grundproblem är långa dubblar, men det är ju lite poppis med sådant, tur att många banor skippar sådant, men lyckas vara lite krävande/kul ändå.

...och personligen utvecklas jag hellre på banor som är kul, tack så mycket. :tummenupp Det går utmärkt att göra framsteg på banor som Norberg, Sala, Sura, Gröndal, Göta och Kungsör...

VMK har ju många elitåkare, men samtidigt den absolut suraste stämningen så fort det är något på G, det blir för allvarligt, folk skäller ut nybörjare i enduroskogen, och det var inte långt från slagsmål i stubbrace nyligen.

Nätack, behåll skiten. :rolleyes:
 
Känsligt att någon ogillar Malma?

Det är fler än jag som tycker banan är precis oduglig för oss talanglösa.
Även en del betydligt vassare åkare ogillar en hel del av banan.
Ett grundproblem är långa dubblar, men det är ju lite poppis med sådant, tur att många banor skippar sådant, men lyckas vara lite krävande/kul ändå.

...och personligen utvecklas jag hellre på banor som är kul, tack så mycket. :tummenupp Det går utmärkt att göra framsteg på banor som Norberg, Sala, Sura, Gröndal, Göta och Kungsör...

VMK har ju många elitåkare, men samtidigt den absolut suraste stämningen så fort det är något på G, det blir för allvarligt, folk skäller ut nybörjare i enduroskogen, och det var inte långt från slagsmål i stubbrace nyligen.

Nätack, behåll skiten. :rolleyes:

Du och andra får ogilla Malmabanan så mycket du vill.
Det rör mig inte i ryggen.
Men att Malma inte skulle vara en bra bana för nybörjare det håller jag inte med om.
Tror inte att problemet sitter i dubblarna utan att det sitter någon annanstans.
Men precis som du säger så kan man åka någon annanstans om man ogillar Malma.

Vi delar in träningen i motion och aktiva så att nybörjarna får tuffa runt banan i ett lite lugnare tempo än elitförarna.

Den suraste stämmningen?
Har faktiskt inte upplevt någon sur stämmning förutom någon enstaka gång då någon eller några kommer och gnäller över småsaker vid diverse träningstillfällen.
De som gnäller är oftast de som väldigt sällan eller aldrig hjälper till inom klubben utan bara tar det för givet att någon annan ska göra allt och det ska vara färdigserverat när de kommer.
Vi som är aktiva inom klubben både på och vid sidan av banan känner inte igen din beskrivning av stämmningen vid klubbens aktiviteter.
 
Du och andra får ogilla Malmabanan så mycket du vill.
Det rör mig inte i ryggen.
Men att Malma inte skulle vara en bra bana för nybörjare det håller jag inte med om.
Tror inte att problemet sitter i dubblarna utan att det sitter någon annanstans.
Men precis som du säger så kan man åka någon annanstans om man ogillar Malma.

Vi delar in träningen i motion och aktiva så att nybörjarna får tuffa runt banan i ett lite lugnare tempo än elitförarna.

Den suraste stämmningen?
Har faktiskt inte upplevt någon sur stämmning förutom någon enstaka gång då någon eller några kommer och gnäller över småsaker vid diverse träningstillfällen.
De som gnäller är oftast de som väldigt sällan eller aldrig hjälper till inom klubben utan bara tar det för givet att någon annan ska göra allt och det ska vara färdigserverat när de kommer.
Vi som är aktiva inom klubben både på och vid sidan av banan känner inte igen din beskrivning av stämmningen vid klubbens aktiviteter.

Indelningen är ju bra, men det krävdes att Viktor kraschade in i en tjej i granatgropen innan det hände...blinda krön och stora temposkillnader var visst inte så frääääsigt.

Dubblarna är absolut det enda, största problemet med Malma. Och hur uthoppen är byggda, det är skarpa knixar på allihop vad jag minns, där man antingen får rulla över, plattlanda tungt, eller ta dubbeln.

Det finns ett par klart skumma grejer där man landar tungt oavsett, den lilla grejen man tar innan högern och första uppförsbacken.

5 framfälgar gick visst åt på sm-träningen bland elitåkarna, varav en på grannens grabbs hoj.

/J
 
SM i helgen!

Någon ska till malma och kolla på sm nu i helgen?

Saxat från VMK
"18-19 september FINALEN i SM solo MX2, MX1/Open och MX Girls.

På lördagen körs kvalheat i samtliga klasser från kl 14.00. Entré: 50 kr, ungdom under 15 år gratis.

På söndag körs två finalheat per klass med början kl 11.00. Entré 150 kr, Ungdom under 15 år gratis."
 
nån som har en vänsterkylare? minst 250, modell spelar ingen roll,man har ju inte tummen mitt i handen ( kompispris är en självklarhet :brynad ).

börjar suga lite i åkartarmen.
 
Ny dödsraket i garaget. Blir nog precis lagom med för mycket pulver igen. :hihi CRF450 -06.
 

Bifogat

  • new_deathrocket.jpg
    new_deathrocket.jpg
    176.3 KB · Visningar: 60
Stubbrace cup

Hasa er ut nu till sista stubbrace cup racet nu på Söndag.
Vi kommer att köra i Myrby strax utanför Västerås.
Kör RV 56 mot Sala.
Mer info på hemsidan: www.vasterasmk.se under enduro

Sen för alla medlemmar i klubben så kör vi det grymma VMK No1
den 9okt!
Stubb, Enduro och crossprov.
Bankett på restaurang Snabba Snigeln (mycket passande)
i kårhuset, Mälardalens högskola på kvällen.
Riktigt kul, se även där hemsidan för mer info. :tummenupp

/

Abris
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top