Geggmoppetråden

Nästa helg kommer jag hoppa, inte för att vara pipig..har annat på hemmaplan som måste fixas.

Förrresten, Hur mycket misshandel tål en cross på Gröndal igentligen? Eller är jag för mesig då man åker och tänker, nej det här är inte snällt mot crossen..:död

Piiipipiip!

lite mesig kanske, jag tänker mer- det är bara en cross! :näsblod

Pratade med JV idag och han kom med den enda rätta lösningen angående mina hårda framgafflar!

-Kör fortare :tummenupp
 
Last edited:
Personligen skulle jag föredra om liknande bana fanns

http://www.youtube.com/watch?v=PWY1Ak_wRoU

...det där är vad vi kallar stubbrace, kul på sitt sätt, men inte enduro. :D

Finns inte risken att bära hoj, eller få bada, då är det bara ett klent substitut. :fakta

Förrresten, Hur mycket misshandel tål en cross på Gröndal igentligen? Eller är jag för mesig då man åker och tänker, nej det här är inte snällt mot crossen..:död

Finns det "snällare spår" utan stenar och stubbar, gruset på sina ställen var fint!

En träning, och det pips redan? :confused:

Hojen klarar't - en hasplåt är inte fel att ha, och tjockslang i däcken (punka är inget ovanligt, speciellt med dubbdäck, rekommenderar å det grövsta 4mm-slang när dubben skall på).

Grundregeln - det skall vara jävligt, men man kan blanda ut brötenduron med annorlunda banor, det är variationen som gör't kul (och man lär sig hantera både hojen och terrängen).
 
Last edited:
...det där är vad vi kallar stubbrace, kul på sitt sätt, men inte enduro. :D

Finns inte risken att bära hoj, eller få bada, då är det bara ett klent substitut. :fakta



En träning, och det pips redan? :confused:

Hojen klarar't - en hasplåt är inte fel att ha, och tjockslang i däcken (punka är inget ovanligt, speciellt med dubbdäck, rekommenderar å det grövsta 4mm-slang när dubben skall på).

Grundregeln - det skall vara jävligt, men man kan blanda ut brötenduron med annorlunda banor, det är variationen som gör't kul (och man lär sig hantera både hojen och terrängen).

Hasplåt har någon tidigare ägare varit smart och förbarmat sig över, fanns en hemmagjord variant i aluplåt, modda mer idag med ett "handtag/lyfttag" skruvade i en bit spännband(tack för tipset goshow) i skruvarna som håller sadeln, så man har något att ta tag i om man behöver flytta hojen i sidled, eller värre eller bättre hur man ser på det hela..lyfta upp ur geggdike:D

Såg då med att luftfiltret såg sproilans nytt ut.

Hammarlack skall införskaffas för att bättra på det redan påmålande bortskavda från ramen, finns det bra svart värmebeständig färg till ljuddämparen:va Är man putsbög el:D
Variation förnöjer, isbanor, stubbåkrar, enduroslingor, skogsvägar, det sistnämda så kan vi få med oss några fiddyåkare oxå! Vet en i Köping som snart har ett rotokitt på sin fiddymoppe!

Måste införskaffa nytt bakdäck då det är slut, frågan är om det är bättre o satsa på dubbdäck nu istället el om man skall satsa först på ett bra bakdäck som kan betta ifrån.:va(optimala borde vara 2 extra fälgar med vinterdäck)
 
Last edited:
Såg då med att luftfiltret såg sproilans nytt ut.

Hammarlack skall införskaffas för att bättra på det redan påmålande bortskavda från ramen, finns det bra svart värmebeständig färg till ljuddämparen:va Är man putsbög el:D
Variation förnöjer, isbanor, stubbåkrar, enduroslingor, skogsvägar!

Måste införskaffa nytt bakdäck då det är slut, frågan är om det är bättre o satsa på dubbdäck nu istället el om man skall satsa först på ett bra bakdäck som kan betta ifrån.:va

Luftfilter bör göras rent ofta, är det dammigt, eller sänker du hojen...så bör det ur och rengöras, och oljas in (helst efter varje träning) - handla några till filter så du har att byta med, så får du lite snurr på't (och du lär dig HATA filteroljan).

Skippa att lacka ramen, iaf där stövlarna nöter, det är meningslöst jobb, färgen ryker fort igen. :hihi

...och däcken, det är det eviga dilemmat när man närmar sig vinter och tjäle - även utan snö, så kommer det bli ett måste med dubb förr eller senare, så fort vattnet börjar frysa, så blir det snorhalt i skogen.

Men å andra sidan går det åt däck till våren, att köra på slut däck nu är ju rätt kass, det är nog ett par, tre helger till med odubbat (och träna på däckbyte är alltid nyttigt, det är något man skall klara av). :)

Jag sneglar lite på fultemas bakdäck, mest för att man är lite nyfiken på att prova (fram finns det inte en chans att jag chansar, där vill man ha mjukt och greppigt gummi, framhjulssläpp är som vi alla vet, ovärt som fan :crash ).

/J
 
Efter en del djupa samtal vid matbordet gjorde sambon och jag slag i saken. Vi splittade på och hämtade en bättre beggad KTM 85 SX från 2004 som hon nu ska lära sig att köra hoj på och göra skogarna osäkra med. Hon har noll erfarenhet av att köra 2-hjuligt men är riktigt taggad på detta. Storleksmässigt blir 85cc:n kanon. :D

Själv kommer jag låna den och sprätta lite skit med också. Sen får det bli en 125:a när vi har skaffat eget garage. Blir det bra isar i vinter tänkte vi skicka på de medföljande isdäcken :yoparty

Tips på körträning och saker att tänka på vid servning mottages gärna från alla ni med erfarenhet.
 

Bifogat

  • IMG_2473_edit_fb.jpg
    IMG_2473_edit_fb.jpg
    124.1 KB · Visningar: 48
Nu finns till och med mitt lilla videoklipp på Tuben

Fränt! Jag lär som jag misstänkte gå ned ett hack eller två på högfartsmunstycket..

Go vilopaus med kåtten där Goshow! :yoparty

Efter en del djupa samtal vid matbordet gjorde sambon och jag slag i saken. Vi splittade på och hämtade en bättre beggad KTM 85 SX från 2004 som hon nu ska lära sig att köra hoj på och göra skogarna osäkra med. Hon har noll erfarenhet av att köra 2-hjuligt men är riktigt taggad på detta. Storleksmässigt blir 85cc:n kanon. :D

Själv kommer jag låna den och sprätta lite skit med också. Sen får det bli en 125:a när vi har skaffat eget garage. Blir det bra isar i vinter tänkte vi skicka på de medföljande isdäcken :yoparty

Tips på körträning och saker att tänka på vid servning mottages gärna från alla ni med erfarenhet.

Börja med att köra hojen, stor grusplan rekommenderas. :) Skogen/crossbanan är farlig skit innan man har ordning på kontrollerna (att lära sig ha ett par fingrar på koppling/frambroms hela tiden räddar från stygga vurpor, bra grundtips).
Man får inte vara rädd heller, fegar man krånglar det till sig, och grundtipset alla får är "stå upp, lyft blicken och kör fortare". :va

Skydd, viktigt...stövlar, knäskydd, skyddsväst, handskar och en hjälm som passar bra, för det kommer vurpas.


Men det viktigaste av allt - ha kul, krångla inte till det, och varför inte komplettera med en till? :D
 
Last edited:
Nu finns till och med mitt lilla videoklipp på Tuben:
[YOUTUBE-ID]WXHiTweTMmc[/YOUTUBE-ID]

Såg ut att gå sakta..var inte många mm på gasrullen till motorstopp..och ut o vingla på sidan om banan:D

Där kanske vissa kan förstå med varför jag skippar fiddy(redan en 250 ser ju ut som en sån när jag kör..):)
 
Last edited:
Fan vad ni sitter ner....:rolleyes:

Ställ er upp och knip knäna om tanken.:tummenupp
 
Såg ut att gå sakta..var inte många mm på gasrullen till motorstopp..och ut o vingla på sidan om banan:D

Där kanske vissa kan förstå med varför jag skippar fiddy(redan en 250 ser ju ut som en sån när jag kör..):)

Ja, framför allt tror jag att du ska ha lite mer vikt på fötterna och lite mindre på :arsele! :D

Nu har klippet lite kommentarer också! :yoparty
 
Last edited:
Inte dåligt vad ni ligger i och nöter, VM nästa år eller? :D

Har själv fått tag på en YZ125 av senaste snitt. Tänkte se om det går att få nå liv i den så man kan va med och åka lite crossbana nästa år.

Edit: Skoj med film och bilder. Man blir bra sugen på att åka.
 

Bifogat

  • IMG_7467 (Medium).jpg
    IMG_7467 (Medium).jpg
    79.3 KB · Visningar: 52
Last edited:
Ja, framför allt tror jag att du ska ha lite mer vikt på fötterna och lite mindre på :arsele! :D

Nu har klippet lite kommentarer också! :yoparty

stenarna var myyyycket större i verkligheten!! :näsblod

Go vilopaus med kåtten där Goshow! :yoparty

jo jag tänkte som snubben med startproblem,,
-helve1 stenrös, nu lägger jag den här å går :tungan

tycker det var otrevligt att filmandet kom igång innan man hittade det supercoola spåret genom stenröset :tungan (som gjorde att man näästan kunde stå igenom det)
 
Last edited:
stenarna var myyyycket större i verkligheten!! :näsblod



jo jag tänkte som snubben med startproblem,,
-helve1 stenrös, nu lägger jag den här å går :tungan

tycker det var otrevligt att filmandet kom igång innan man hittade det supercoola spåret genom stenröset :tungan (som gjorde att man näästan kunde stå igenom det)

Tyckte det gick betydligt bättre de senare varven då inte papparazzi stod därVissa ställen så blev det verkligen, va skall man köra här:confused:
 
Isätra/Sala verkar vara no-go, har lite dialog med banchef Eklund, och han föreslår Råsbo istället (innan tjälen dykt upp).

Jag vettifan om jag är sugen på stalpig sandbana än, Laxå sitter i än faktiskt. :crash
 
Inte dåligt vad ni ligger i och nöter, VM nästa år eller? :D

Har själv fått tag på en YZ125 av senaste snitt. Tänkte se om det går att få nå liv i den så man kan va med och åka lite crossbana nästa år.

Edit: Skoj med film och bilder. Man blir bra sugen på att åka.

Ingick 20" tjock-tv:n i bakgrunden? ;)

Ser att din vinter kommer att gå snabbt då du kommer vara fullt sysselsatt i garaget, trevligt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top