Ge upp gatåkandet

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Detta är något som jag allvarligt överväger att göra. Varför? Jo, jag är trött på de sjuka försäkringspremierna samt att jag inte vågar köra så hårt som jag vill när jag kör på gata. Istället vill jag ägna tid åt att köra bana och bli snabbare där.

Om jag gör slag i saken så kommer jag sälja min nuvarande hoj eftersom det skulle bli för dyrt att göra om den till en fullfjädrad banräser.

Det första som ska göras är att ta licens, så att man får möjlighet att åka på fler bandagar. Efter det så ska hojen säljas. Det är då det kluriga börjar.

Jag vill ha en hoj som är "fit for fight" och konkurrenskraftig om jag skulle besluta mig för att tävla. Inget halvdant hemmajobb, utan en fullfjädrad räser, företrädesvis en R6a eftersom jag känner mig hemma och trivs på en sådan.

Vad är rimligt att betala och hur hittar man en sådan hoj som jag är ute efter? Vad brukar medfölja och är det något speciellt jag ska tänka på?

Vad kostar det att köra en tävling, alla utgifter inkluderade såsom däck, anmälningsavgifter och dylikt?

Om man är medlem i en klubb såsom FMK, har man då rabatterat pris eller kör man gratis på licensträningarna på den banan?

Som ni märker så har jag många frågor, men det finns säkert ännu fler som jag inte har. Så snälla, ge mig så mycket råd, tips, knep, instruktioner och förklaringar som möjligt. Jag är evigt tacksam för er hjälp.
 
Fråga dig själv om du tycker att det räcker med den ynkliga körtid du får. Dessutom har en fullfjädrad R6-räser inte mycket gemensamt med gatsoffan du kör nu. Tro mig, jag har testat.

Du har säkert bestämt dig redan, så gör som du vill. För min del är enbart bana inget alternativ. Och så väldigt mycket säkrare är det kanske inte. Är det en säker sport/hobby du vill ha ska du nog börja kika åt casting eller frimärkssamling. :)
 
Mattias skrev:
Fråga dig själv om du tycker att det räcker med den ynkliga körtid du får. Dessutom har en fullfjädrad R6-räser inte mycket gemensamt med gatsoffan du kör nu. Tro mig, jag har testat.

Ja, jag tror faktiskt att det räcker. Efter banåkningen på Gelleråsen så har jag inte haft någon vidare lust att köra gata. Dock planerar jag att köpa mig en XR eller liknande för att ha att leka med i skogarna, så om suget kommer fram så finns det en reservplan.

Nej, det skiljer väl en hel del. Men det är ändå samma grundmaterial vi snackar om, och jag är dessutom tämligen frälst i Yamaha.

Mattias skrev:
Du har säkert bestämt dig redan, så gör som du vill. För min del är enbart bana inget alternativ. Och så väldigt mycket säkrare är det kanske inte. Är det en säker sport/hobby du vill ha ska du nog börja kika åt casting eller frimärkssamling. :)

Säkerheten bryr jag mig inte så mycket om, då det som sker, det sker. Däremot är det ett faktum att man kan ladda hårdare på bana utan att vara rädd för rullgrus, pensionärer och vägverkets blomsterrabatter.
 
Köp en gammal billig gathoj som har låg premie, skaffa en fulräcer som du inte behöver vara rädd om, typ paltes fulkawa, klota och va glad första året, sen skaffar du en bättre rejshoj när du fått upp tempot, om du inte klotar så har du inte satsat fullt och kommer förmodligen sist i varje rejs... jag klotar & kommer sist ändå, vet inte varför.
 
GSXR1100R skrev:
Köp en gammal billig gathoj som har låg premie, skaffa en fulräcer som du inte behöver vara rädd om, typ paltes fulkawa, klota och va glad första året, sen skaffar du en bättre rejshoj när du fått upp tempot, om du inte klotar så har du inte satsat fullt och kommer förmodligen sist i varje rejs... jag klotar & kommer sist ändå, vet inte varför.

Jag vill inte ha någon fulkawa, jag vill ha bra material.
 
McB skrev:
Jag har inte tänkt mig någon värsting. Något i prisklassen 65.000 ungefär.
Det är en värsting. Tänk på att om du inte är en kung på att köra kommer hojen att betyda väldigt lite till en början. Förutom hoj är det mycket annat man behöver när man börjar köra: nåt sätt att transportera den (bil, kärra..), däck, regndäck, extrafälgar, depåstöd, laptimer :crash , verktyg, däckkräng, träningsavgifter, licens, bensin, mm mm. Hojen är bara ett av många inköp och dessutom ett som man inte behöver lägga några stora pengar på i början.
 
stavgren skrev:
Det är en värsting. Tänk på att om du inte är en kung på att köra kommer hojen att betyda väldigt lite till en början. Förutom hoj är det mycket annat man behöver när man börjar köra: nåt sätt att transportera den (bil, kärra..), däck, regndäck, extrafälgar, depåstöd, laptimer :crash , verktyg, däckkräng, träningsavgifter, licens, bensin, mm mm. Hojen är bara ett av många inköp och dessutom ett som man inte behöver lägga några stora pengar på i början.

Mycket av det du nämner ovan har jag redan, men vissa inköp måste ju göras.

Om vi säger 50.000 då? Då får jag 15.000 kvar av min planerade budget för andra saker. Vad får jag för 50.000?
 
McB skrev:
Mycket av det du nämner ovan har jag redan, men vissa inköp måste ju göras.

Om vi säger 50.000 då? Då får jag 15.000 kvar av min planerade budget för andra saker. Vad får jag för 50.000?

En klart kompetent hoj, du borde kunna hitta en R6 från 00 (kanske nyare) för dom pengarna.
 
Att ut och åka med polare på krokiga vägar, stanna till vid ett fik & impa på brudarna medans deras killar dreglar avundskjukt, det McB, DET ÄR LYCKA. :crash

Men som sagt, du måste ju känna efter själv. :)

/n
 
Napoleon skrev:
Att ut och åka med polare på krokiga vägar, stanna till vid ett fik & impa på brudarna medans deras killar dreglar avundskjukt, det McB, DET ÄR LYCKA. :crash

Men som sagt, du måste ju känna efter själv. :)

/n

Jag vill köra FORT. Riktigt fort. Det gör man bäst på bana. Dessutom så tror jag att brudarna blir lika impade om man slänger fram licenskortet. :p
 
McB skrev:
1. Ja, jag tror faktiskt att det räcker.

2. Efter banåkningen på Gelleråsen så har jag inte haft någon vidare lust att köra gata.

3. Dock planerar jag att köpa mig en XR eller liknande för att ha att leka med i skogarna, så om suget kommer fram så finns det en reservplan...
1. Det trodde ajg också när jag ställde av sukkan i slutet av juni. Ett femveckors uppehåll gjorde mycket för min körning. Tyvärr åt helt fel håll. Jag kan ha fel men jag tror att det är viktigt att man tillbringar mycket tid isadeln för att kunna utvecklas och köra snabbare.

2. Den kommer när polarna kör runt och du inte kan vara med. Jag längtar efter gatkörat igen. Helt värdelöst att veta att sässongen är två månader till och att det är nästan är slut på årets bandagar. Fast du bor iofs bättre till map närliggande banor.

3. Sunt tänkt - det ger dig "Sadelvana" mellan träningstillfällena, som kommer att bli färre än man behöver och färre än man tror innan man ställer av/säljer bågen.
 
McB skrev:
... Dessutom så tror jag att brudarna blir lika impade om man slänger fram licenskortet. :p
Det är den där j***a Chrilles fel. Det är han som spridit det ryktet. Men det fungerar inte. Däremot kan du se fram mot en och annan örfil. Jag vet. Och egentligen var det bara för att jag trodde att det skulle funka som jag tog licens.

:mad: Chrille :mad:

:hej
 
Men fan, ni ska ju stödja mig, inte tvärtom. Jag vågar knappt gasa på gatan längre. :skrämd
 
Bingo skrev:
Det är den där j***a Chrilles fel. Det är han som spridit det ryktet. Men det fungerar inte. Däremot kan du se fram mot en och annan örfil. Jag vet. Och egentligen var det bara för att jag trodde att det skulle funka som jag tog licens.

:mad: Chrille :mad:

:hej

Allt är Chrilles fel. Kom till Knudan så spöar vi honom.
 
McB skrev:
Allt är Chrilles fel. Kom till Knudan så spöar vi honom.
Om jag kan komma från flaggviftandet en stund hjälper jag gärna till att klå upp honom. Smörj skall han ha, den ljughalsen:D
 
Bingo skrev:
Om jag kan komma från flaggviftandet en stund hjälper jag gärna till att klå upp honom. Smörj skall han ha, den ljughalsen:D

Annars kan du ju blåflagga honom under hela rejset. :D
 
McB skrev:
Annars kan du ju blåflagga honom under hela rejset. :D
Han kommer att få se många flaggor. Blå, svarta, gula, Folkrepubliken Kinas (tänk vad förvirrad han skall bli, "- få se nu, gula stjärnor, hammare och skära på röd botten, hmmm, vad var det de sa om den på licenskursen...") :D

Edit: fast å andra sidan; tror du verkligen det behövs? Han lär ju knappast vinna särskilt överlägset. Bäst vi bara klår upp honom.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top