Ge tips på kurvtagningsteknik

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Ett lite udda tips är:
Bli roadracing-funktionär.

När man står där i en böj och ser hoj på hoj på hoj susa förbi, och då framför allt Rookie-klasserna så ser man en hel del. Framför allt ser man hur man INTE ska göra. Man står där och plötsligt så ser man något och tänker "det där måste jag pröva".

Min stora aha-upplevelse ifjol var hur man håller i ett styre och hur man har kropp, fötter och andra kroppsdelar. Avsevärd förbättring.

Lite OT:
På Åsen ifjol under SM/SO så var den en Rookie som skrapade sina knäpuckar kvalificerat mest. Han hörde inte till de snabbare.

Jag misstänker att en av de lite snabbare, och som de flesta på sporthoj.com skall visa sin tacksamhet emot, inte bytte puckar så värst ofta ifjol...

http://sportrider.com/ride/146_9306_pace/

Svaret på frågorna... :7peta

Sluta lek i trafiken, ut på bana. Det är nog med olyckor ändå.

Varför är det så viktigt att få i knäna i trafiken... :va
Ska det testas gränser finns det andra ställen än krokvägar... inte kul att möta någon lunarstorms miffo som inte fattar vad han, oftast, sysslar med., på fel sida och ett jävla häng...

Zee - Om du ska ta en vänsterböj te x, testa att pressa din högra underarm mot sidan av tanken, gjorde gott när ja skulle ha i skiten i backen...

tips är att ge gas så tidigt som möjligt, då hojen blir stabilare, annars kan den bli understyrd och konstig har jag märkt.

Rikard skrev:
tips är att ge gas så tidigt som möjligt, då hojen blir stabilare, annars kan den bli understyrd och konstig har jag märkt.
För att förtydliga så gör iaf jag såhär...

Tittar vilken punkt jag vill svänga in i svängen från, när jag är inte så långt från den tittar jag in i kurvan dit jag vill träffa av innan jag ska ut, släpper bromsarna, svänger, öppnar gasen så den drar LITE (nästan inget alls), åker till punkten där jag vill vara mitt i kurvan (närmast innern, apex) och sen går jag på med gasen ganska jämt och fint och tittar dit jag vill räta upp hojjen rakt. Rycka i reglagen varesig de e broms eller gas ställer bara till besvär, its all about the flow baby :tummenupp

Angående att lägga ner mycket så är jag inge vidare på det, men det går köra fort utan att lägga ner tills det börjar sladda också, förutsatt att du har pulver nog att dra lös bakhjulet. Ett annat hett tips är att inte slå av gasen om du inte verkligen måste, när du slår av i en kurva så riskerar du att framhjulet släpper. Går det för fort in i kurvan och du inte riskerar att köra på något, lägg bara ner som vanligt å "rid ut det", oftast är det inte lika snett som det känns.

Zee skrev:
Det är ju inte så att man vill skrapa puckar bara för o va kung vid korvmojen. Så liten kuk har man ju inte. :D Jag slutade med 18-tumsfälgar/hästkraft/kubikbögeri/vingepåbilen m.m. redan som 13-åring. Dvs innan det var dax. :nicka
Fan vad trist du måste ha det :rolleyes:
Med tanke på min bil (och hoj) så måste min pitt vara jäkligt liten :D

Bifogat

• bilen.jpg
    bilen.jpg
    109 KB · Visningar: 118
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti