Ge sin hyresrätt till en polare?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur funkar detta fenomen man alltid hör om?

Om jag har en etta som jag vill bli av med o min polare vill ha den - hur gör man då?

Min kompis "Pelle" fick överta sin kompis lägenhet(för att han köpte hus) utan problem.
Pelle hade bara varit uppsatt som lägenhetssökande i 6 månader.

En annan kompis till mig bor hemma o har varit uppsatt i över 2 år som sökande men får ingenting.

Har ni nånsin bytat lägenhet och hur funkar det då?
Bara för att man tex. har en trea och söker en etta ska man väl inte bara kunna få byta rakt av????

Det beror på om det gäller ett byte mellan två lägenheter eller att överta lägenheten utan något byte.
Om det bara är övertagande är det svårt om det inte är en närstående typ släkting.

Utdrag från Hyresgästföreningen:
Fråga
Har jag rätt att överlåta min lägenhet till mitt barnbarn när jag flyttar?

Svar
Du kan få rätt att överlåta lägenheten till ditt barnbarn, som räknas som närstående, under förutsättning att ni varaktigt har sammanbott. Med sammanboende menas att man har ett gemensamt hushåll och använder lägenheten tillsammans. Ett sammanboende som varat i omkring tre år uppfyller alltid kravet på varaktighet. Om hyresvärden nekar till överlåtelsen kan tillstånd lämnas av hyresnämnden.

Om det istället är ett byte gäller följande enligt samma hyresgästförening.

Fråga
Vad krävs för att jag ska få byta min lägenhet?

Svar
För byte krävs antingen hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd. Om hyresvärden inte lämnar samtycke kan du alltså ansöka om tillstånd till byte i hyresnämnden. För att hyresnämnden skall lämna tillstånd krävs att du skall ha beaktansvärda skäl för bytet. Som beaktansvärda skäl räknas bland annat - att du behöver större eller mindre lägenhet - att du måste byta bostad av ekonomiska skäl - att du har fått arbete på annan ort Vidare krävs att inga andra särskilda skäl talar mot bytet, t ex att du begär ersättning för bytet. Slutligen krävs att bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden, dvs att den som ska överta din hyresrätt är skötsam och klarar av att betala hyran.

Det var det jag lyckades luska ut.

M.v.h N.B.

Tack det var snällt.

Den där andre kompisen fick nämligen inte överta sin jobbarkompis lägenhet häromdan o han blev skitsne.
Då undrar man ju varför det funkar för "alla andra"!

Mavve skrev:
Tack det var snällt.

Den där andre kompisen fick nämligen inte överta sin jobbarkompis lägenhet häromdan o han blev skitsne.
Då undrar man ju varför det funkar för "alla andra"!

Det funkar inte för alla andra. Byta går bra, överta går inte, utom i de fall som räknas upp ovan.

I de fall någon kan överta en lägenhet beror det på att man känner värden. Eller ordnar skenbyten.

t-rex skrev:
I de fall någon kan överta en lägenhet beror det på att man känner värden. Eller ordnar skenbyten.

Exakt, så sånna utan kontakter står utan.

Ruttet.

Faktum..

är att det går om man bara vill!
För 4:e gången har en person i min vänkrets här i sthlm FÅTT en lgh rakt av! från en värd. Genom aktivt letande/sökande= ringt o frågat, skrivit brev, om o om igen till olika värdar så kom svaret från en värd att "javisst! kom in på tisdag o skriv på kontraktet, Tack.. eeeh händer sånt i den här stan överhuvudtaget?? Ja tydligen för det var 4:e gången som jag själv fick ta del av informationen att det GÅR! Att sitta o tycka att det inte går leder ingen stans.
Ps. Näe lgh är inte belägen mitt i stan såklart men väl nära för att det ska ta 20 min att ta sig till centrum av centrum.Ds.

Keep on looking!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...