Twostroke Fred
Ny medlem
Hej!
Har äntligen fått tummarna loss och köpt mig en gammal Ducce i form av 750 SS årsmodell 1997. Hojen har gått 2600 mil och har inte körts mycket de senaste åren. Remmar och "annat" sedvanligt byttes vid 2000-milaservicen för 4 år sedan.
Har förstått att det finns många infallsvinklar och idéer bland Ducatisti när man egentligen ska byta remmar, men för den egna fridens skull vill jag som ny ägare få detta gjort "pronto"...
Har en del frågor inför servicen jag planerar inom kort (som jag för övrigt tänker leja ut till lämplig verkstad, så här första gången i min ägo). Jag undrar följande:
1. Bör man byta remspännare också? (Som väl är en lagerförsedd rulle kan jag förmoda?). Hur vet man att man får "färska" remmar som inte legat på lagerhyllan i åratal?
2. Funderar på att smaska dit ett K&N-filter - behöver förgasarna bestyckas om efter ett sådant ingrepp?
3. Vad kan en full service kosta med alla oljor, remmar, remspännare, tändstift, luftfilter etcetera - och framförallt - var lämnar man med förtroende in Duccen för service om man bor i Skåne? (Har dessvärre nåtts av beskedet att Ollenelli har flytt landet).
4. Övrigt att tänka på inför den självvalda storservicen som ny ägare?
Tacksam för all input!
Mvh
Har äntligen fått tummarna loss och köpt mig en gammal Ducce i form av 750 SS årsmodell 1997. Hojen har gått 2600 mil och har inte körts mycket de senaste åren. Remmar och "annat" sedvanligt byttes vid 2000-milaservicen för 4 år sedan.
Har förstått att det finns många infallsvinklar och idéer bland Ducatisti när man egentligen ska byta remmar, men för den egna fridens skull vill jag som ny ägare få detta gjort "pronto"...
Har en del frågor inför servicen jag planerar inom kort (som jag för övrigt tänker leja ut till lämplig verkstad, så här första gången i min ägo). Jag undrar följande:
1. Bör man byta remspännare också? (Som väl är en lagerförsedd rulle kan jag förmoda?). Hur vet man att man får "färska" remmar som inte legat på lagerhyllan i åratal?
2. Funderar på att smaska dit ett K&N-filter - behöver förgasarna bestyckas om efter ett sådant ingrepp?
3. Vad kan en full service kosta med alla oljor, remmar, remspännare, tändstift, luftfilter etcetera - och framförallt - var lämnar man med förtroende in Duccen för service om man bor i Skåne? (Har dessvärre nåtts av beskedet att Ollenelli har flytt landet).
4. Övrigt att tänka på inför den självvalda storservicen som ny ägare?
Tacksam för all input!

Mvh