Ge nyköpt äldre Ducce lite kärlek - vad bör man se över/byta?

Twostroke Fred

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Hoj
Ducati 750 SS -97 och Ducati 900 SL -95
Hej!

Har äntligen fått tummarna loss och köpt mig en gammal Ducce i form av 750 SS årsmodell 1997. Hojen har gått 2600 mil och har inte körts mycket de senaste åren. Remmar och "annat" sedvanligt byttes vid 2000-milaservicen för 4 år sedan.

Har förstått att det finns många infallsvinklar och idéer bland Ducatisti när man egentligen ska byta remmar, men för den egna fridens skull vill jag som ny ägare få detta gjort "pronto"...

Har en del frågor inför servicen jag planerar inom kort (som jag för övrigt tänker leja ut till lämplig verkstad, så här första gången i min ägo). Jag undrar följande:

1. Bör man byta remspännare också? (Som väl är en lagerförsedd rulle kan jag förmoda?). Hur vet man att man får "färska" remmar som inte legat på lagerhyllan i åratal?

2. Funderar på att smaska dit ett K&N-filter - behöver förgasarna bestyckas om efter ett sådant ingrepp?

3. Vad kan en full service kosta med alla oljor, remmar, remspännare, tändstift, luftfilter etcetera - och framförallt - var lämnar man med förtroende in Duccen för service om man bor i Skåne? (Har dessvärre nåtts av beskedet att Ollenelli har flytt landet).

4. Övrigt att tänka på inför den självvalda storservicen som ny ägare?

Tacksam för all input! :tummenupp

Mvh

Ptja.. varför inte göra service själv och lära sig lite saker man kan ha nytta av om det krånglar nån gång utmed vägarna?

Efter byte av filter på förgasarhojar kan det vara en god idé att se över bestyckningen. Bästa sättet är oftast med hjälp av en bromsbänk. Om man nu ändå ska göra det, så gör man det ordentligt.

Som du märker är det inte billigt och enkelt att byta till KN-filter på en förgasarhoj.
Fodras bromsbänk, nån som kan Ducati förgasarna och har munstycken till Ducati förgasarna och kanske tom nålar till Ducati förgasarna.
Med tanke på milen 2500 mil. Kan jag tänka mig
nytt drivpaket
kontroll och eventuellt byte av bromsbelägg
och i samband med detta kolla att bromskolvarna rör sig lätt och eventuellt motionera dom och smörja med med silikonfett.
Kanske dags för nya bromsslangar?
Byta bromsvätska?

Kolla även efter sprickor i blocket i de bakre motorfästena på den modellen.

Last edited:
Apropå kamremmar då så har dom inget bäst-före-datum så länge dom ligger i lagerhyllan, det är först när dessa är monterade som man börjar räkna ner livslängden.

Tackar för alla bra tips! :tummenupp

Har lämnat in den på fullservice nu och låter verkstaden byta remmar, oljor, vätskor, justera ventiler m m denna gång.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla