Ge mig tips på bra enduro eller offroadare....

Från en icke insatt i det här med cross/enduro; Varför finns det "bara" 690'n i den kategorin? Varför finns det inte hojar med lägre kubik etc? Varför ska "prompt" dom andra hojarna antingen vara lätta och alltid servas, eller tunga som as och slöa, men med lite service? Kom nämligen på att jag har tänkt på det här lite av en slump nu ett tag.. :tungan
Visst finns det hojar med lägre kubik, dock går de inte lika bra som 690.
Jag har tidigare haft en 690 och jag måste säga att det är den perfekta kombinationen av effekt/vikt/service och det finns idag ingen hoj som kan konkurrera med den.

Närmst idag är annars Xt660 men den väger 30kg mer och har 20hästar mindre. Samt att det är likvärdig alt lite mindre service på den, men det är försumbart.

Från en icke insatt i det här med cross/enduro; Varför finns det "bara" 690'n i den kategorin? Varför finns det inte hojar med lägre kubik etc? Varför ska "prompt" dom andra hojarna antingen vara lätta och alltid servas, eller tunga som as och slöa, men med lite service? Kom nämligen på att jag har tänkt på det här lite av en slump nu ett tag.. :tungan

Därför antingen är dom byggda för att tävla med=mycket effekt, mycket service, lättade, eller så är dom byggda för längre serviceintervaller och då blir dom tyngre och mindre effekt.

KTM 625 sxc passar dig perfekt! :rock
Du får en för runt 30` , köp en -05 som har olja i ramen = 500mil / oljebyte.
Otroligt lättmekad och allt är öppet/synligt och enkelt.
Sjukt rolig på grus/stigar, rolig även inne i stan, kan köra över alla "hinder" med lätthet, som att köra en förvuxen moppe. Man blir lätt huliganaktig och följer kanske inte alla trafikregler med en så rolig hoj.:hej

Ok min XT660 är förbannat tung men har inga problem att jaga 690 på grus :)

Bifogat

• uploadfromtaptalk1373992041171.jpg
    uploadfromtaptalk1373992041171.jpg
    105.9 KB · Visningar: 139
Intressant ämne.

Jag har en gammal Honda Dominator. Det är en offroadare med 650cc enstånka. Köpte begagnad och det följde med en Givi topbox på den. Ganska bra om man kör till jobbet och sen vill handla lite grann på vägen hem eller något. Man kan ha hjälmen i topboxen när man är in och handlar och sen när man tar bort hjälmen kan man lägga sin kasse där istället. Det är inget unikt med en hoj där man kan få med sig någon form av packning, stora touringhojar har ofta t.o.m. packväskor som är integrerade i hojens design.
Men nu är det som sagt en offroadare och grusvägar är dess hemelement och hypotetiskt sett, om det inte hade funnits terrängkörningslag, så hade den inte varit helt oduglig i terräng heller. Men om man hypotetiskt sätt kör fast någonstans så känns den väldigt tung och klumpig.

Jag undrar om det finns någon hoj som är smidigare än dominatorn, men där det ändå går att få med sig något, eller är ryggsäck det enda packningsalternativet på alla hojar som är smidigare än en dominator?

Fast din XT går ju inte att jämföra med en vanlig XT660 ;)

Ha ha ha ja men det är ju en XT660 iallafall. Träffade på 3 andra på Xt660 på Adventure days & de var orig så när på 2-1 system dock hade ena bytt till KLX650 gaffel men det gick att köra fort med de med så underskatta inte en dunderklump till XT! ;)

XT är en förbannat bra hoj om man bortser vikten, finns inte så många ja om man t, ex isåfall tar TT600RE alt TT600R som är jäkligt smidigt men snäll motor. KTM 625 är fruktansvärt rolig flickvännen har en sådan även om jag avrådde henne att köpa efter hennes 640sm men både vibrerar & ställer högre krav på underhåll.

Intressant ämne.

Jag undrar om det finns någon hoj som är smidigare än dominatorn, men där det ändå går att få med sig något, eller är ryggsäck det enda packningsalternativet på alla hojar som är smidigare än en dominator?

Finns lösningar med både hårda och mjuka väskor till i princip alla populära offroad-hojar idag. Touratech lär ju allt (det dyraste) samlat på samma ställe.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park