Ge mig era bästa EUROPA TIPS på mc

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Så var det snart dags för semester! :banana

Tanken är att direkt efter midsommar kliva på hojen och åka ner i Europa. Jag har inte kört hoj utanför Sverige med undantag för Finland och Norge.

Mål: Åka genom Tyskland, ner till Frankrike - Schweiz och Italien något sånt. Att åka på schyssta vägar genom alppass och slingriga kurvor.

Tidsåtgång: Ca 3 veckor.

Nu vill jag ha tips från er där ute som har gjort samma resa och kanske har erfarenheter av vad man skall undvika för vägar och lika så vilka vägar som är ett måste och som inte bör missas.

Tips på boende är pluspoäng men inget måste.

Så.. hit me! Hit med era tips för här planeras det i hundranittio!

Har tyvärr inte så många tips att komma med, men fy fan vad kul det låter! Lycka till!! :tummenupp

Jag kollar själv på 1½-2 veckor men vi har inte bestämt vart. Låg och läste en gammal "BIKE Touring" och de hade en 89-mils repa genom Tyskland, Italien och Österrike som såg jäkligt intressant ut. Funderar själv på biltåg men man sparade bara ca 90 mil från Hamburg-Munchen. Trodde det var mer... Har inte lust att vara less som fan på att sitta på hojen när de roliga vägarna dyker upp. Skriver mer här om jag hittar nåt mer konkret.

Ni andra som har tips - kom igen och skriv!

Vi åkte:
Norra tyskland - Assen (GP) - Moseldalen (Slingervägar, Ringen och Bitburgerbryggeriet) - Österrike (en skiddag på Kaprun med moppen väntandes nedanför) - Tjeckien - Åter upp genom Tyskland.
Moselområdet är härligt på alla sätt och vis. Åk dit vettja!

Svårt att misslyckas, ta med bra kartor!

Lite tips: DB AutoZug ifrån Hamburg till Sydfrankrike eller norra Italien.

Väg N85 Nice-Gap och många vägar där omkring. Spelade ingen roll vilken väg vi valde på väg upp till Chamonix.

Bike Touring har en karta med alppass. Många bra där, de bästa tycker jag låg i Italien och Schweiz. Det sistnämnda är dyrt att bo i bara.

Vad kostade det att ta tåget? Jag trodde att man kunde åka som längst till Munchen men kommer man ända ner mot Italien är det ju perfekt!

Jag bilade runt i östra Europa för 3 år sen och tog Österrike och Tyskland på vägen norrut. Österrike var jäkligt trevligt! Grymma vägar men tyvärr lite för lite bad som jag vill åt på den här resan.

FireSalle skrev:
Svårt att misslyckas, ta med bra kartor!
Lite tips: DB AutoZug ifrån Hamburg till Sydfrankrike eller norra Italien.

Väg N85 Nice-Gap och många vägar där omkring. Spelade ingen roll vilken väg vi valde på väg upp till Chamonix.
Bike Touring har en karta med alppass. Många bra där, de bästa tycker jag låg i Italien och Schweiz. Det sistnämnda är dyrt att bo i bara.

Tack för tips, fyll på :tummenupp

Hm, möjligheten att ta hojen på tåget är ju inte dumt, vart kollar man priser och sånt?

www.autozug.de

Yikes - kollade en ensam biljett, TOR Hamburg - Verona, med hoj i "Couchette". Blev EUR 999... en sk sleeper car kostade EUR 1220. Hmm... nån skrev 2000 kr, var det godsfinka eller har jag missat nåt?

955i skrev:
Så.. hit me! Hit med era tips för här planeras det i hundranittio!

Skall du dra dig ner mot spanien så rekomenderar jag att ta vägen från frankrike över Andorra och ner i Spanien. Fina vägar och billigt som Fn i Andorra.
När du lämnar Spanien följer du rivieran upp, fina vägar där med.

Nicke skrev:
Vad kostade det att ta tåget? Jag trodde att man kunde åka som längst till Munchen men kommer man ända ner mot Italien är det ju perfekt!

Jag bilade runt i östra Europa för 3 år sen och tog Österrike och Tyskland på vägen norrut. Österrike var jäkligt trevligt! Grymma vägar men tyvärr lite för lite bad som jag vill åt på den här resan.

Kommer inte riktigt ihåg. Har åkt Hambug-Narbonne (Nästan Spanska gränsen, gött om du vill toura Pyreneerna och handla billigt i Andorra.)
Har även provat Hamburg-Verona. Italien har god mat.

http://www.autozug.de/ Står priser och tider.

Det är klart dyrare om du vill åka utanför Tyskland/Österrike vill jag minnas. Men det är rätt gott att slippa köra långa transportsträckor år efter år.
Tysk precision vid lastning och tider. Äta, dricka och sova gott på tåget. Jämfört med året med marathonkörningen Saztnitz-Österrike så sparade jag mycket öm bak... Tyskland kan vara kul att köra också, men har man gjort det är det lite av transportsportsträcka. Till Narbonne är det två-tre övernattningar. Däck, bensin etc. Ja, iaf. lyckades jag motivera autozug - inget jag ångrar.

EDIT: Oj, tog för lång tid att svara ser jag. Jag vill minnas att det kostade runt 2000 enkel - men då "sovkupé" med risk att dela sovkupé med tre andra. Men det slapp jag/de...

Edit 2:
http://www.autozug.de/eindex.html Hamburg-Frejus (Cotê d'Azur, Rivieran hur gott som helst).

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...