Gav TRE någon effekt? (fortsättning på Bingos tråd)

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag hörde till den lycklige i skaran som köpte en switchad TRE och har därför extremt ovetenskapligt kunnat utvärdera nyttan lite under en 15 mila-tur i varierande tempo.

Hojen går "hårdare" på de lägre växlarna upplevs det som, samtidigt är gasresponsen ännu bättre nere i varv, framhjulet vill upp mycket mer nu än tidigare. Tomgången blev oroligare och det märktes tydligt när man slog av/på TRE:n.
Tyckte att jag märkte av något slags tvek när jag gav fullt på tvåan från ca 3000 varv men kunde inte återskapa fenomenet.

Klart märkbar effektökning (eller förändring av motorkaraktär) tycker jag att jag märker.
Vad säger ni andra?

/Felix

Silwer skrev:
är det inte bara placebo då eller en omfördelning av effektkurvan?
Du som brukar vara skeptisk till hokuspokusgrejor:lol
De som läst tidigare trådar om TRE vet att Suzuki lagt in en "försämring" av tändingen på de 3 första växlarna och med TRE så lurar man ECU:n att tro att 5:an eller 6:an är i hela tiden.

Jag har monterat en switchad TRE på min R750 -02 och märker ingen större skillnad. Skulle nog inte kunna skilja på två identiska hojar där den ena har TRE-modden och den andra inte.
Vetskapen om det i första stycket gör dock att jag valt att montera TRE.

Silwer skrev:
är det inte bara placebo då eller en omfördelning av effektkurvan?
Du som brukar vara skeptisk till hokuspokusgrejor:lol
Jag är fortfarande lite skeptisk, visst märks det skillnad, men min rumpdyno är inte så väl kalibrerad så jag kan rita ut kurvan efter att ha gasat.

Att den var mer benägen att vädra framhjul vidhåller jag dock. Gjorde några likadan repor med TRE av och på och det märks skillnad, frågan är bara hur mycket och hur?

Egentligen skall den väl upp på en bänk för att man skall ha en susning.

/F

Felix skrev:
Jag hörde till den lycklige i skaran som köpte en switchad TRE och har därför extremt ovetenskapligt kunnat utvärdera nyttan lite under en 15 mila-tur i varierande tempo.

Hojen går "hårdare" på de lägre växlarna upplevs det som, samtidigt är gasresponsen ännu bättre nere i varv, framhjulet vill upp mycket mer nu än tidigare. Tomgången blev oroligare och det märktes tydligt när man slog av/på TRE:n.
Tyckte att jag märkte av något slags tvek när jag gav fullt på tvåan från ca 3000 varv men kunde inte återskapa fenomenet.

Klart märkbar effektökning (eller förändring av motorkaraktär) tycker jag att jag märker.
Vad säger ni andra?

/Felix

var får man tag på en sån och vad kostar den???

Gulsnabbtrajja skrev:
Byggde en till brorsan och en till hans polare. Kostnad 30-40 spänn st. Funkade tydligen skitbra.
Ett fullgott alternativ det också, har man inte grejer eller tid så blir det ju mer kostsamt dock.

Jag ska sätta dit den idag. Sen, den 15:e september, ska jag provbköra och ber att då få återkomma i frågan.

Hojen kommer gå något fett på låga varv pga femmans map.
Är därför några inte känner någon skillnad.

Felix skrev:
Hojen går "hårdare" på de lägre växlarna upplevs det som, samtidigt är gasresponsen ännu bättre nere i varv, framhjulet vill upp mycket mer nu än tidigare. Tomgången blev oroligare och det märktes tydligt när man slog av/på TRE:n...

:fakta

Bättre klipp. Den varvar upp snabbare och det känns som om kraften är mer linjär. Placebo eller ej, najs är det i vart fall.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti