gaturegga en motard???

Tazmaniac

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
ZX 6R Ninja
Är det någon kan ge grov uppskattning på vad det kostar och bygga om en motard för gatureggning och få den igenom besiktning???

om man gör det själv eller någon verkstad gör det???

vad behöver man göra mer än att sätta lyktor på den???

taz :confused:

Det är en väldigt omständig process som du gärna inte ger dig in på. Fråga mig hur det går med min hoj. :rolleyes:
Det du behöver för att det över huvudtaget ska vara lönt är ett COC intyg, har du inte det så ge dit INTE in på det. COC intyg tillsammans med ett återställningsintyg ifrån en certificierad verkstad till helfordonsgodkänt utförande samt ett vägningspapper ifrån en godkänd firmavåg. COC intyg får du ut gratis hos generalagenten om de finns tillgång till det. Återställningsintyget kostar olika mycket beroende på vad verkstaden skall göra. Har du kanske gjort allt jobb själv och de bara skall "godkänna" det så blir det kanske högst en tusenlapp då de måste montera ner hojen och kika efter så att strypningar mm sitter monterat. Sen är det bara till att rulla in på kontrollbesiktning vilket kostar 600kr. Har du en enduromaskin med 21"/18" hjul så får du först reggbesiktiga den med de hjulen för att sedan göra en omregistrering till 17". Kan hända att det går att göra detta samtidigt.

Rent utrustningsmässigt skall du ha CE godkända lysen fram och bak, blinkers samt reflex bak. Hojen måste vara utrustad med parkeringsljus fram, backspeglar, elektroniskt tuta, bromljus på båda bromsreglagen samt CE godkänd instrumentering.

typ 15 lax...

:confused: så typ 15000 kr och 100h...
samt mycket svett och svordomar alltså....

nästan billigare och köpa en redan gatreggad, eller???

taz

philsson skrev:
2086051 Det är en väldigt omständig process som du gärna inte ger dig in på. Fråga mig hur det går med min hoj. :rolleyes:
Det du behöver för att det över huvudtaget ska vara lönt är ett COC intyg, har du inte det så ge dit INTE in på det. COC intyg tillsammans med ett återställningsintyg ifrån en certificierad verkstad till helfordonsgodkänt utförande samt ett vägningspapper ifrån en godkänd firmavåg. COC intyg får du ut gratis hos generalagenten om de finns tillgång till det. Återställningsintyget kostar olika mycket beroende på vad verkstaden skall göra. Har du kanske gjort allt jobb själv och de bara skall "godkänna" det så blir det kanske högst en tusenlapp då de måste montera ner hojen och kika efter så att strypningar mm sitter monterat. Sen är det bara till att rulla in på kontrollbesiktning vilket kostar 600kr. Har du en enduromaskin med 21"/18" hjul så får du först reggbesiktiga den med de hjulen för att sedan göra en omregistrering till 17". Kan hända att det går att göra detta samtidigt.

Rent utrustningsmässigt skall du ha CE godkända lysen fram och bak, blinkers samt reflex bak. Hojen måste vara utrustad med parkeringsljus fram, backspeglar, elektroniskt tuta, bromljus på båda bromsreglagen samt CE godkänd instrumentering.

Tazmaniac skrev:
2086117 :confused: så typ 15000 kr och 100h...
samt mycket svett och svordomar alltså....

nästan billigare och köpa en redan gatreggad, eller???

taz
15k? :va nej aldrig! som sagt COC är gratis, vägningspapper får du för under 200kr men de får dock vara som högst 3 veckor gamla vid reggbesiktning. Återställningsintyg fixar du ifrån en verkstad för ca 1500 och reggbesiktningen kostar 600. Uppe i 2300kr här va? + delarna. Kan vara en annan ljuddämpare, lycktor och blinkers och en instrumentering. För mig gick nog allt sammans på 5 tusen men jag har fått avslag på besiktningen för att jag saknar ett komplett återställningsintyg. Hade jag fått välja så hade jag inte börjat. :fakta

oki...

oki så mycket svett och svordomar...
eldosa och lyktor och sånt finns det i färdiga kit med bruksanvisning, eller??? måste man veta vad man ska ha???

taz

philsson skrev:
2086151 15k? :va nej aldrig! som sagt COC är gratis, vägningspapper får du för under 200kr men de får dock vara som högst 3 veckor gamla vid reggbesiktning. Återställningsintyg fixar du ifrån en verkstad för ca 1500 och reggbesiktningen kostar 600. Uppe i 2300kr här va? + delarna. Kan vara en annan ljuddämpare, lycktor och blinkers och en instrumentering. För mig gick nog allt sammans på 5 tusen men jag har fått avslag på besiktningen för att jag saknar ett komplett återställningsintyg. Hade jag fått välja så hade jag inte börjat. :fakta

Philsson, prova en annan besiktningsstation kan hända att den går igenom utan problem på ett ställe och underkänds totalt på ett annat. Fick du pröjjsa fullt pris även fast du inte fick igenom den?

Bomanrd skrev:
2086191 Philsson, prova en annan besiktningsstation kan hända att den går igenom utan problem på ett ställe och underkänds totalt på ett annat. Fick du pröjjsa fullt pris även fast du inte fick igenom den?
En polare var inne på reggbesiktning och när de såg att han saknade papper så sa dem att, vi skiter i dethär. Han behövde inte betala något. Jag fick dock betala full pris. Det dumma är att om man som jag går till fel besiktning först så sen nästa gång när man åker in på reggbesiktning någon annan stans så är de skyldiga att ringa upp den andra bilprovningen och kolla upp vad det var som inte gick. Enligt alla formens regler så saknar jag papper, men besiktningsmannen kan släppa hojen med de papper jag har. De papper som krävs rent formelt de går inte att få tag på.

Tazmaniac skrev:
2086174 oki så mycket svett och svordomar...
eldosa och lyktor och sånt finns det i färdiga kit med bruksanvisning, eller??? måste man veta vad man ska ha???

taz
Självfallet finns det bruksanvisning, men färdiga kitt? det är inget jag känner till.

tack

tack för alla svar...

alla tips och tricks är välkomna....

jag får fundera lite till och hålla koll på vad som dyker upp...
måste bli av med min sporthoj först...

taz

philsson skrev:
2086205 En polare var inne på reggbesiktning och när de såg att han saknade papper så sa dem att, vi skiter i dethär. Han behövde inte betala något. Jag fick dock betala full pris. Det dumma är att om man som jag går till fel besiktning först så sen nästa gång när man åker in på reggbesiktning någon annan stans så är de skyldiga att ringa upp den andra bilprovningen och kolla upp vad det var som inte gick. Enligt alla formens regler så saknar jag papper, men besiktningsmannen kan släppa hojen med de papper jag har. De papper som krävs rent formelt de går inte att få tag på.

Självfallet finns det bruksanvisning, men färdiga kitt? det är inget jag känner till.

förresten, vad innebär enduro-reggad???

Tazmaniac skrev:
2086214 tack för alla svar...

alla tips och tricks är välkomna....

jag får fundera lite till och hålla koll på vad som dyker upp...
måste bli av med min sporthoj först...

taz
Det är lungt, behöver du hjälp med att dra eget elsystem så kan jag glatt hjälpa dig. Blir bra många kronor billigare att dra eget än att köpa färdiga kabelstammar och skit.

philsson

Vad är de som måste göras om man ska regga om en e-reggad hoj till lv-reg?

Och vad kan det kosta?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...