2086051 Det är en väldigt omständig process som du gärna inte ger dig in på. Fråga mig hur det går med min hoj.
Det du behöver för att det över huvudtaget ska vara lönt är ett COC intyg, har du inte det så ge dit INTE in på det. COC intyg tillsammans med ett återställningsintyg ifrån en certificierad verkstad till helfordonsgodkänt utförande samt ett vägningspapper ifrån en godkänd firmavåg. COC intyg får du ut gratis hos generalagenten om de finns tillgång till det. Återställningsintyget kostar olika mycket beroende på vad verkstaden skall göra. Har du kanske gjort allt jobb själv och de bara skall "godkänna" det så blir det kanske högst en tusenlapp då de måste montera ner hojen och kika efter så att strypningar mm sitter monterat. Sen är det bara till att rulla in på kontrollbesiktning vilket kostar 600kr. Har du en enduromaskin med 21"/18" hjul så får du först reggbesiktiga den med de hjulen för att sedan göra en omregistrering till 17". Kan hända att det går att göra detta samtidigt.
Rent utrustningsmässigt skall du ha CE godkända lysen fram och bak, blinkers samt reflex bak. Hojen måste vara utrustad med parkeringsljus fram, backspeglar, elektroniskt tuta, bromljus på båda bromsreglagen samt CE godkänd instrumentering.