Gatreggad racer

sandstream skrev:
Bullerprovet vid besiktingen görs väl stillastående på tomgång?
Dom mäter 1 meter bakom hojen, i 45 graders vinkel från ljuddämparen vid ett varvtal som är specifikt för varje modell.

Nr:18 skrev:
Dom mäter 1 meter bakom hojen, i 45 graders vinkel från ljuddämparen vid ett varvtal som är specifikt för varje modell.

Är det inte ett förbifartsprov man får göra? :va

Eftersom han lär vara tvungen att göra en registreringsbesiktning så är det väl både förbifart och stillastående bullerprov. Eller cyklar jag nu?

Goodstuff skrev:
Eftersom han lär vara tvungen att göra en registreringsbesiktning så är det väl både förbifart och stillastående bullerprov. Eller cyklar jag nu?
Behövs ingen registreringsbesiktning! Hojen är redan reggad!

Behövs ingen registreringsbesiktning! Hojen är redan reggad!

Det har jag förstått. Dock måste den ju ha registreringsbesiktigats som ombyggt fordon en gång i tiden för att få ut plåten. Räcker ju inte med papper från Yamaha för det eftersom de aldrig gjort det som generalagent. DÅ var han väl tvungen att göra ett rullande bullerprov?
Vid vanlig besiktning är det stillastående ljudmätning.

#Olsson# skrev:
Det är människans erfarenheter som styr hur hon ser på sin omvärld. Har du Alabaman kvar eller? :hihi

Liten "bra att ha" ordlista vid språkande med Sandstream

Allmänheten=Sandstream
Majoriteten=Sandstream
Svensson=Sandstream
Vanligt folk=Sandstream

På honda rs å prillorna 125 är det 7000varv tror jag (var med en av de få gångerna Olsson mätte rsw:n)

Gatcyklar får ha max 103,9 db

Race cyklar får ha max 102.9 db :gnissla

Är det bara jag som tycker det är konstigt att gatcyklar får låta högre?

titum skrev:
Är det bara jag som tycker det är konstigt att gatcyklar får låta högre?

Gathojar "sprider ut sig" lite mer, medan räserhojar åker runt, runt på ungefär samma ställe hela tiden. Dessutom är motorsport fult i Sverige.

Mattias skrev:
Gathojar "sprider ut sig" lite mer, medan räserhojar åker runt, runt på ungefär samma ställe hela tiden. Dessutom är motorsport fult i Sverige.

Jo det är ju visserligen sant..... men man åker inte i stan med dem och när folk försöker sova :3freak

Om hojen ska reggas in och det inte finns något intyg för bullret så måste ett förbifartsprov göras innan registreringsbesiktningen. Det stillastående som gör vid kontrollbesiktning är något annat.

Chris Ash skrev:
Inte de gånger jag gjort det iaf. 103 db på tomgång är rätt maffigt......
Glömde att du har en liten hoj.... ;)
Jag menade inte tomgång utan neutralt, dvs utan växel i.

#Olsson# skrev:
Har du Alabaman kvar eller? :hihi
:confused:

Chris Ash skrev:
Liten "bra att ha" ordlista vid språkande med Sandstream

Allmänheten=Sandstream
Majoriteten=Sandstream
Svensson=Sandstream
Vanligt folk=Sandstream
Du lär inte behöva den eftersom du inte ens vågar svara på PM :D :rofl

Sandstream du är underhållande, tröttsam men underhållande. :rolleyes:

/Sleven

sleven skrev:
Sandstream du är underhållande, tröttsam men underhållande. :rolleyes:
Det är väl kul att ha någon att hacka på och som ställer dumma frågor så att ni får tänka lite och inse att inte alla som gillar racing lever i ett tvåtaktsrus :)

En kompis reggade sin ducce för ett par år sen. Den ena bromsskivan i kolfiber exploderade under provturen. Den gick igenom ändå. Vad jag vet så mättes inte buller nivån. Ni som hört en race trimmad gammal 888 eller rättare sagt 926cc, vet att ljudet ger ståpäls :) Mättes i förbifart på start/mål rakan på Sviestad till 119db. Att den sen är helt okörbar i trafik tja, det är ju värdlsligt :tomten

sandstream skrev:
Det är väl kul att ha någon att hacka på och som ställer dumma frågor så att ni får tänka lite och inse att inte alla som gillar racing lever i ett tvåtaktsrus :)

Den regeln gäller ju som sagt åt andra hållet också.. Alla är inte höga på kubik..

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back