Gat-/sportdäck med spetsig profil

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Vilka gat-/sportdäck har lite spetsigare profil? Körde tidigare Pilot Power 2ct och med dem ramlade man nästan in i kurvorna. Har nu bytt till Maxxis och nu är det som att baxa runt en blåval i svängarna. Blir däck byte till nästa säsong men vilka fler märken har lite mer spetsig profil förutom PP2ct?

Är också intresserad av samma fråga, gärna något däck med längre livslängd, eller är det enbart de mjukare däcken som finns i spetsig profil?

Ett tips är ju att kolla lufttrycket i däcken, jag körde omkring med ca 1-1.5 bar för lite tryck i framdäcket, efter att jag fyllt på luft höll jag på att nästan lägga hojen i första kurvan så mycket mer lättsvängd blev den. :brinnerup

Last edited:
Det beror på dimensionen på däcket, ett 190,55,17 är toppigare än ett 190,50,17............
180,55,17 är en toppig dimension.

Last edited:
Jag upplevde Dunlops RoadSmart som spetsigare än Michelins Pilot Road iaf. Dessutom så är RoadSmart en riktigt bra kombination av hållbarhet och grepp i både vått och torrt. Pilot Power satt på min hoj men de var redan körda i ca. 400 mil så det blir väl inte en rättvis jämförelse med ett par nya däck, med det sagt så kändes Road och Power likvärdiga vad gäller profilen.

EDIT:
Efter att ha läst WEST:s inlägg så får jag påpeka att alla var i samma dimensioner.

Bridgestone bt-003 och bt-016 har spetsig profil. Själv kör jag 003 medium fram och hard bak så får man skaplig livslängd med.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back