Gatåka vs. banåka

Tack HansJ, GSX1100R, El Garto och Ankan för bra svar :tummenupp

-PLM- "De banbitna verkar ofta se sig lite högre upp än de övriga."

Så känner jag med om vissa när man tittar på en del svar i denna tråd tyvärr :rolleyes:

Last edited:
Anderzzon skrev:
2219308
Så känner jag med om man tittar på de första svaren i denna tråd tyvärr :rolleyes:

Vadå "tyvärr"?
Det är ju bevisat att banåkare är bättre människor än resten av pöbeln.
Snyggare cheyer får vi också.

Dagens sporthojar är obekväma och ganska malplacerad för gatåkning.

Jag skulle hellre ha en riktigt fet glidare än att köra sporthoj på gatan, men saknar min Tuono som var en perfekt kompromiss.

Victor skrev:
2219329 Vadå "tyvärr"?
Det är ju bevisat att banåkare är bättre människor än resten av pöbeln.
Snyggare cheyer får vi också.

Vart har du läst eller sett det? :D

När jag började åka hoj så var det mycket mer allmänväg körning än banåkning för min del.

Efter första passet på banåkning så hade jag vida överskridit de begrepp som jag använde på allmänväg.. Det blev några bandagar det året och sedan har allmänväg åkning minskat drastiskt till fördel för banåkningar.

Fördelarna med banåkning är många. Både ur ekonomisk synvinkel och rent körglädjemässigt.

Hur kan det vara billigare att åka bana då? Många jag talar med säger att de inte "vågar" testa banåkning eftersom de är rädda att göra illa sig eller klota hojen. Är bankörning farligare än körning på väg? Enligt min mening är det inte det. Förvisso så pressar man gränserna mer på bana, vilket ökar risken för att gå ikull, men man får också en oerhört bra känsla för var man befinner sig körmässigt och får ta del av tips och råd av kamrater om hur man skall förbättra sin körning.

Kör man omkull kostar det pengar oavsett om det är bana eller gata. Skillnaden är att personskador på bankörning är mycket sällsynt och de som finns är av lättare typ än de som går ikull på gata. Man får hjälp med hojen, ambulanspersonal är redan där på plats och många villiga händer brukar hjälpa till om man ber om det.

Både bankörning och gatåka är fortfarande jättekul, men mitt tempo på gata har sjunkit drastiskt, då man förstår bättre nu vilka risker som högra hastigheter innebär, eftersom jag själv varit omkull på bana.

Dessutom så är det lite kul att märka att gamla motorsvaga duccar med chassie från mitten på 90 talet och motorkonstruktion från slutet på 80-talet fortfarande funkar bra på bana även mot splitternya snabba 1K hojar. Att man får se sig grundligt frånåkt på rakan spelar mindre roll.. Det är ändå inge roligt med att gasa rakt fram. Jag ägnar inte heller tid åt stoppies, bakhjulsåkning eller börnisar.

Bifogat

• jsf_2520_std.jpg
    jsf_2520_std.jpg
    95.3 KB · Visningar: 50
Håller väl med Ankan, DonQ o sandstream i deras tidigare uttalande.

Detta skall tas med en liten nypa salt,
Människan är nog gjord för(eller tål) att hamna i situationer som är livshotande då och då, vi har adrenalin som flödar på vid allvarliga situationer och det känns som vi har en liten backup i kapacitet som bara kommer fram när vi stöter på allvarliga problem. För längesedan så stötte nog människan på lite mer problem, vi fick nog kämpa för vår överlevnad i en allt större grad och jag tror vi har utvecklats till varelser som klarar en hel del när det behövs. Själv tycker jag att man kan tänka väldigt skarpt tex när handsken har fastnat och du flyger över ett stort platåhopp med crossen och du bara måste ha över fingrarna till bromshandtaget för att bromsa direkt när man landar, tiden går liksom långsammare. Eller om man missar en inbromsning efter en raka och man bara kämpar för att inte hamna i lekarkulorna, ingen av situationerna är kanske statiskt samma sak som en personskada men man inser allvaret och adrenalinet flödar till. Man känner att man lever.

Sen är det ju grejen med tävlan, att mäta sig mot grannen är alltid lockande. Bromsa lite lite senare, komma meter för meter närmare, lägga ner lite mer. Det gör att man pushar lite mer.

Jag känner att jag vill ha lite "action" i det vardagliga trygga livet som jag annars lever och då passar det tex att stå på startplattan 30 crossar i bredd som alla vill vara först i startkurvan eller försöka bromsa om någon på någon roadracing bana.

Sen är det väl så att det kostar att köra hoj, men jag tror att man kommer ångra sig när man är 60 och snålade medans man var ung (relativt). Men det finns ju olika klasser som kostar olika mycket, alla har säkert sin charm.

jag kör både och. Bana är såååå mkr roligare och man kan ta mer ut ur hojen. :tummenupp

Banåkning är super och kroklandsväg är oxå kul. :banana

Dock får man ju jaga bort barnvagnsförare, hästar och pensionärisar och annat löske från banorna om de är i vägen så tokgasar gör jag där.... :tummenupp

Brewdar finns det ju fler av ute i det civila. (Har ingen paraplychey själv :( )

Hur många som har sadlat om helt till bana eller kör både och, har vart gatbus innan?

Eller är fortfarande?

Då menar jag, t.ex. bomrepor, wheelies, stoppies osv...

För kört för fort har väl alla/ gör väl alla, antar jag..?

Gammal å erfaren har vart ung å galen?

Kör kanske 6-7 bandagar / år och resten gata.
Bandagarna har gjort att jag tar det lugnare på gata men samtidigt att jag kör med större mariginaler.

Skillnaden är att för att få samma "rusch" som man får vid relativt säker bankörning (70-80% av ens kapacitet) så får man ligga o köra med hjärtat i halsgropen och risk för att köra ihjäl sig i varje kurva.
Det är det inte värt.

Anderzzon skrev:
2219524 Hur många som har sadlat om helt till bana eller kör både och, har vart gatbus innan?

Eller är fortfarande?

Då menar jag, t.ex. bomrepor, wheelies, stoppies osv...

För kört för fort har väl alla/ gör väl alla, antar jag..?

Gammal å erfaren har vart ung å galen?
Har helt sadlat om till enbart bana. Gatåkning ger mig inte ett skit längre.

Enda gången jag saknar gatåka är när jag sitter i bilkö på väg ner till kusten och solen gassar genom fönstret, trafiken står still och man ser inte slutet på köerna. " Åhh gud ge mig en hoj så jag kan ta mig förbi dessa fyrhjulig missfoster" :yoparty

Har inte kört hoj mer än 6månader inkl 3 bandagar. Men jag känner redan att banan är där det är riktigt kul. Du kan fokusera på din egen körning utan att vara livrädd för att Greta 84 ska svänga ut med sin lada niva framför dig osv.

Sen att det kan vara skönt att bara ta en liten tur i rimliga hastigheter kan jag dock inte förneka. Men så kallad aktivkörning sparar jag till banorna.

Kostnader vill jag också tro minskar med bankörning iaf om du endast har trafikförsäkring. En avåkning på bana resulterar oftast i trasiga kraschkåpor en fotpinne och kanske ett clipon.
Samma krasch på gata när hojen först tar en trottoarkant sen ett krondike och därefter en tall resulterar i SKROTEN.

Detta e va ja tror iaf.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...