Gasvajer mm till GSXR750 86

DJME

Medlem
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000-02
Ett par frågor om min gixxer!

Nån som har koll på om det är samma vajrar till 86:an som 87? Behöver ha nya både drag och retur vajrar men touringbutiken verkade bara ha till 87. Skall väl tillägga att jag har smoothbore 33:or men jag vet inte om det skiljer på vajrarna mot original.

Tog ett kompprov och det var lite ojämnt på en cylinder testade hälla i olja och då tätade det bra, har funderat på att riva och kolla upp ringar och cylindrar men det ligger över gränsvärdet enligt serviceboken så man är ju lite frestad att låta bli eftersom våren äntligen har anlänt hit. Har för mig att jag läst i nåt inlägg att man inte behöver byta toppackning och bottenpackningen på cylinder eftersom det är stålpackningar, någon (t ex Brink :yoparty ) som kan bekräfta. Om man behöver byta packningar så skall man ju passa på att se över toppen oxå.

Måste man lyfta ur motorn från ramen för att få bort topp och cylinder? Blir ju liksom genast mer jobb då. Jag vill ju få ihop den och testa nya kopplingen. Har för tillfället kamaxlarna borta på grund av standardfelet med sönderdragna gängor till ventilkåpan och då är ju mycket redan rivet om man skall fortsätta neråt.

Ja jag vet att det är fel säsong att göra detta nu men jag har haft fullt upp med att fixa till båten i vinter så hojen har inte fått den omsorg den förtjänar.

/Mikael

Gasvajer mm

DJME skrev:
2043810 Ett par frågor om min gixxer!

Nån som har koll på om det är samma vajrar till 86:an som 87? Behöver ha nya både drag och retur vajrar men touringbutiken verkade bara ha till 87. Skall väl tillägga att jag har smoothbore 33:or men jag vet inte om det skiljer på vajrarna mot original.

Tog ett kompprov och det var lite ojämnt på en cylinder testade hälla i olja och då tätade det bra, har funderat på att riva och kolla upp ringar och cylindrar men det ligger över gränsvärdet enligt serviceboken så man är ju lite frestad att låta bli eftersom våren äntligen har anlänt hit. Har för mig att jag läst i nåt inlägg att man inte behöver byta toppackning och bottenpackningen på cylinder eftersom det är stålpackningar, någon (t ex Brink :yoparty ) som kan bekräfta. Om man behöver byta packningar så skall man ju passa på att se över toppen oxå.

Måste man lyfta ur motorn från ramen för att få bort topp och cylinder? Blir ju liksom genast mer jobb då. Jag vill ju få ihop den och testa nya kopplingen. Har för tillfället kamaxlarna borta på grund av standardfelet med sönderdragna gängor till ventilkåpan och då är ju mycket redan rivet om man skall fortsätta neråt.

Ja jag vet att det är fel säsong att göra detta nu men jag har haft fullt upp med att fixa till båten i vinter så hojen har inte fått den omsorg den förtjänar.

/Mikael
Vajrarna till 86 och 87 är till vakumgasare och har du kört med dina originalvajrar bör dom passa. Toppackning och cylfotspackning behöver inte bytas bara rengöras och ev klistras (en del målar dom) innan montering. Topp och cyl går enkelt att lyfta med motorn i ramen.

Om du kompprovade med kall motor ska du ignorera kompvärdena. Det enda du kan avläsa är att du har någon form av kompression. Motorn ska vara varm för att värdena ska säga något meningsfullt.

Om du demonterar topp & cylle ska du byta de 6 o-ringarna, resten går att återanvända. Har o-ringarna bytts inom de sista två/tre åren kan de kanske återanvändas.

GSXR 7/11 skrev:
2044381 Vajrarna till 86 och 87 är till vakumgasare och har du kört med dina originalvajrar bör dom passa. Toppackning och cylfotspackning behöver inte bytas bara rengöras och ev klistras (en del målar dom) innan montering. Topp och cyl går enkelt att lyfta med motorn i ramen.

Problemet är att jag inte vet om det är original eller ej, allt satt på när jag köpte den, förre ägaren hade inte heller satt dit grejorna så han visste inte. Blir till att beställa en uppsättning och testa. Inga stora pengar.

andersbrink skrev:
Om du kompprovade med kall motor ska du ignorera kompvärdena. Det enda du kan avläsa är att du har någon form av kompression. Motorn ska vara varm för att värdena ska säga något meningsfullt.

Om du demonterar topp & cylle ska du byta de 6 o-ringarna, resten går att återanvända. Har o-ringarna bytts inom de sista två/tre åren kan de kanske återanvändas.

Är lite osäker på om motorn var genomvarm faktiskt, gjorde kompprovet i våras i samband med tändstiftsbyte, kan nog vara så att jag slarvade med varmkörningen. Skruvar nog ihop allt igen och varmkör riktigt så får jag se vad värdena visar.
Som vanligt får man svar på allt man behöver veta :) 1000 tack.
/Mikael

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...