DJME
Medlem
Ett par frågor om min gixxer!
Nån som har koll på om det är samma vajrar till 86:an som 87? Behöver ha nya både drag och retur vajrar men touringbutiken verkade bara ha till 87. Skall väl tillägga att jag har smoothbore 33
r men jag vet inte om det skiljer på vajrarna mot original.
Tog ett kompprov och det var lite ojämnt på en cylinder testade hälla i olja och då tätade det bra, har funderat på att riva och kolla upp ringar och cylindrar men det ligger över gränsvärdet enligt serviceboken så man är ju lite frestad att låta bli eftersom våren äntligen har anlänt hit. Har för mig att jag läst i nåt inlägg att man inte behöver byta toppackning och bottenpackningen på cylinder eftersom det är stålpackningar, någon (t ex Brink
) som kan bekräfta. Om man behöver byta packningar så skall man ju passa på att se över toppen oxå.
Måste man lyfta ur motorn från ramen för att få bort topp och cylinder? Blir ju liksom genast mer jobb då. Jag vill ju få ihop den och testa nya kopplingen. Har för tillfället kamaxlarna borta på grund av standardfelet med sönderdragna gängor till ventilkåpan och då är ju mycket redan rivet om man skall fortsätta neråt.
Ja jag vet att det är fel säsong att göra detta nu men jag har haft fullt upp med att fixa till båten i vinter så hojen har inte fått den omsorg den förtjänar.
/Mikael
Nån som har koll på om det är samma vajrar till 86:an som 87? Behöver ha nya både drag och retur vajrar men touringbutiken verkade bara ha till 87. Skall väl tillägga att jag har smoothbore 33
Tog ett kompprov och det var lite ojämnt på en cylinder testade hälla i olja och då tätade det bra, har funderat på att riva och kolla upp ringar och cylindrar men det ligger över gränsvärdet enligt serviceboken så man är ju lite frestad att låta bli eftersom våren äntligen har anlänt hit. Har för mig att jag läst i nåt inlägg att man inte behöver byta toppackning och bottenpackningen på cylinder eftersom det är stålpackningar, någon (t ex Brink
) som kan bekräfta. Om man behöver byta packningar så skall man ju passa på att se över toppen oxå.Måste man lyfta ur motorn från ramen för att få bort topp och cylinder? Blir ju liksom genast mer jobb då. Jag vill ju få ihop den och testa nya kopplingen. Har för tillfället kamaxlarna borta på grund av standardfelet med sönderdragna gängor till ventilkåpan och då är ju mycket redan rivet om man skall fortsätta neråt.
Ja jag vet att det är fel säsong att göra detta nu men jag har haft fullt upp med att fixa till båten i vinter så hojen har inte fått den omsorg den förtjänar.
/Mikael