Gasturbinhoj = JETeskoj!

Ok om det är ok att va OT så får man väl rekomendera denna länk.
http://www.arianespace.tv/

Kolla på "best of Arianne" Och klippet Embarked camera. Så kan ni se en raket som är lite rappare "off the line" så att säga.
Och ser ni en Svensk flagga i nån annan film så är det ju för att det sitter ett Trollhättetillverkat raketmunstycke på styrraketen. ;)
 
När vi ändå är inne på raketer kan jag med gott samvete lägga upp några bilder från tillverkningen av min 1000N bipropellantmotor, just nu håller jag på för fullt med motorstativet. Allt för att dölja det faktum att det står lite still med gasturbinen i väntan på oljepumpen...:rodnar

MR-100097.jpg


MR-100099.jpg


MR-1000101.jpg


MR-1000102.jpg


MR-1000104.jpg
 
Tjusiga svetsar:tummenupp
 
Tackar, tänk bara om man var lika haj på att svetsa aluminium som svart/rostfritt...:gnissla

Jag har fått en hel del gjort på motorstativet idag, den röda tanken är för vattenkylningen av raketmotorns brännkammare ifall ni undrar.

MR-1000112.jpg
 
Last edited:
När vi ändå är inne på raketer kan jag med gott samvete lägga upp några bilder från tillverkningen av min 1000N bipropellantmotor, just nu håller jag på för fullt med motorstativet.

Den där får du vara försiktig med på riktigt, vi vill ju inte att något ska hända vår jethojsbyggare!
 
Ett dopp i Storsjön med en raketmotor genom kroppen. Huuu.
Hur ska den fungera denna jetkart? Åka längs asfalten påknuffad av raketen antar jag. Hur säkrar man så att man inte får lyftriktning på motorn?
Har du ngn skiss tro? Konstnärstalang finns ju även där, det syntes på vattentanken :D
 
Som tur är så ska jag (förhoppningsvis) inte flyga till väders med gocarten så jag har lite lättare förutsättningar än de düska raketingengörerna.:)

Skisser och ritningar är inte min melodi faktiskt, bygga på känn och hitta på allt eftersom är mer min filosofi.:tummenupp
 
Varför kyler du inte motorn med förgasningen av lustgasen?
Blir det inte tillräckligt kallt?
 
Som tur är så ska jag (förhoppningsvis) inte flyga till väders med gocarten så jag har lite lättare förutsättningar än de düska raketingengörerna.:)

En känd JAS-pilot och RR-legendar har sagt mig att det är farligare att åka 200 efter marken än att hålla mach 2 i luften: När du flyger finns det oftast bara en riktning som leder till krasch, på marken finns det oftast bara en riktning som inte gör det.
 
Varför kyler du inte motorn med förgasningen av lustgasen?
Blir det inte tillräckligt kallt?

Tvärtom, då blir det med all sannolikhet rätt varmt när lustgasen övergår i kritisk form vid knappa 40°C och spränger motorn i bitar...:näsblod

Lustgas har nämligen en rätt olustig egenskap i det att vid 36.42°C övergår flytande lustgas till gasform även fast den är under tryck, i det tillståndet är den väldigt instabil och beter sig som en monopropellant i det att den kan reagera utan tillförsel av bränsle. Jag har sett rapporter där lustgas i det stadiet jämförs med Cemtex och minsta stöt eller statisk urladdning kan få det att smälla, raketmotorutvecklaren Scaled Composites i California sprängde ett antal personer i luften under ett s.k. Cold Flow test av motorn till Space Ship One-projektet för ett antal år sedan och den ledande teorin är att detta fenomen var orsaken.

En känd JAS-pilot och RR-legendar har sagt mig att det är farligare att åka 200 efter marken än att hålla mach 2 i luften: När du flyger finns det oftast bara en riktning som leder till krasch, på marken finns det oftast bara en riktning som inte gör det.

Fast å andra sidan leder ett markburet motorhaveri till att man stannar och får göra den gamla bekanta walk of shame tillbaka till depån, kör man skrot på motorn en kilometer upp i luften är den enda promenad man får ta den som leder till pärleporten...:gnissla
 
Tvärtom, då blir det med all sannolikhet rätt varmt när lustgasen övergår i kritisk form vid knappa 40°C och spränger motorn i bitar...:näsblod

Lustgas har nämligen en rätt olustig egenskap i det att vid 36.42°C övergår flytande lustgas till gasform även fast den är under tryck, i det tillståndet är den väldigt instabil och beter sig som en monopropellant i det att den kan reagera utan tillförsel av bränsle. Jag har sett rapporter där lustgas i det stadiet jämförs med Cemtex och minsta stöt eller statisk urladdning kan få det att smälla, raketmotorutvecklaren Scaled Composites i California sprängde ett antal personer i luften under ett s.k. Cold Flow test av motorn till Space Ship One-projektet för ett antal år sedan och den ledande teorin är att detta fenomen var orsaken.

Ah, där ser man, hade jag inte koll på... :näsblod
 
OJJdå , Så att elda på lustgastuben så som man sett många göra under diverse streetrace är inte att rekomendera då? elle:smasha
 
OJJdå , Så att elda på lustgastuben så som man sett många göra under diverse streetrace är inte att rekomendera då? elle:smasha

:brinnerup

Så här ser tryckkurvan ut för lustgas, trycket stiger rejält för varje grads tempökning ända tills just 36.4°C nås.

Nitrogen_Oxide_Vapor_Pressure.gif


Något som jag inte begriper är varför dom som åker med lustgas i bil inte trycksätter tuberna med kväve eller någon annan inert gas istället för att hålla på krångla med tubvärmare och dylikt, med en regulator på kvävgastuben kan dom styra exakt vilket lustgastryck dom ska ha och det hålls konstant genom hela repan.

Det borde ju bli sjukt mycket enklare att bestycka då lustgastempen inte påverkar blandningsförhållandet.
 
Last edited:
Puh, då har man ägnat en halv dag åt att plöja igenom denna tråd...slutsats: fantastiskt vad en stor portion envishet, intresse samt kunnighet kan åstadkomma!!! :tummenupp Min bättre hälft menar att jag kunde uträttat en mängd husliga sysslor istället...:rolleyes: Nåväl, nu är man ju inläst på tråden och kan bara njutningsfyllt invänta nästa uppdatering...:) HEJA HEJA!
 
Intressant det där med lustgasen. Ang. bildårarnas/ allmän racingcirkus/ märkliga förehavanden. Bara några få tänker, resten följer mottot monkey see monkey do.

Note to myself: logga in oftare..
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top