Gasturbinhoj = JETeskoj!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag ringde till Frösö Lindareverkstad som jobbar med detta märke, en mycket trevlig herre vid namn Mats tog sig tid att diskutera det här med växlar och huruvida det är möjligt att ta ut såpass mycket vridmoment vid dessa varvtal och det fanns inte en chans i helvete att den här lådan skulle palla 50Nm in vid 30.000rpm.:(

Jag ska konsultera min australienske vän och höra hur mycket jag egentligen vågar varva med denna låda, jag kanske ska nöja mig med halva effekten till att börja med, dvs 100 teoretiska hästar, under uttestandet. Borde röra rätt fint på sig ändå, och under tiden har jag gott om tid att leta fram en tåligare låda.

Om lådan få rimliga proportioner utan att bli svindyr får du nog lov att köra med lite överbelsatning och kolla upp skicked då och då.

Jag har ett litet häfte om kuggväxelberäkningar om du är intresserad.

Det är inte så himla dyrt att låta tillverka egna kugghjul. Jag har gjort det till hydokopter.

Kan man inte konstruera kraftturbinen så att man får ner varvtalet lite ?
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om lådan få rimliga proportioner utan att bli svindyr får du nog lov att köra med lite överbelsatning och kolla upp skicked då och då.

Jag har ett litet häfte om kuggväxelberäkningar om du är intresserad.

Det är inte så himla dyrt att låta tillverka egna kugghjul. Jag har gjort det till hydokopter.

Kan man inte konstruera kraftturbinen så att man får ner varvtalet lite ?

En polare vet om en kille som tillverkar rallycrosslådor och liknande, en kompis kompis ungefär så han ska kolla upp detta med honom och fixa hans nummer så jag kan ringa och luska lite.

Rätt vad det är så är det möjligt att han kan bygga en låda åt mig som tål behandligen, beror ju helt på prislappen men jag kan gladeligen betala 10-20.000 för en låda som håller. Känns lite sådär att knåpa ihop något eget då hela hojen inklusive föraren blir skrot ifall lådan skulle skära ihop i 300 blås...:näsblod

Enda sättet att få ner varvtalet för maxeffekt på kraftturbinen är att öka diametern, inte görbart alltså. Det turbinhjulet är designat för att ge mest effekt vid en viss periferihastighet på bladen och den motsvarar ca 33.000rpm, sänker man varvet sjunker effekten drastiskt.

Det kommer alltså bli så att ju fortare hojen körs desto mer effekt kommer motorn leverera, jag har ju inga växlar så maxvarvet på kraftturbinen nås när hojen körs i den maxfart drevningen tillåter. Skulle jag t.ex. prova köra 402m måste jag dreva om hojen för att inte gå miste om effekt i banslut.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Första jag skriver i denna tråden men är klart imponerad!
Skulle man inte kunna ta ner varvtalet med en planetväxel?
Har druckit några R&C så jag kan ha tänkt fel...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Första jag skriver i denna tråden men är klart imponerad!
Skulle man inte kunna ta ner varvtalet med en planetväxel?
Har druckit några R&C så jag kan ha tänkt fel...

En planetväxel skulle säkert funka kanonbra, men utbudet för oss fattiglappar är minst sagt begränsat. Chansen att hitta en planetväxel med rätt utväxling och yttermått som tål effekten och dessutom är billig är inte speciellt stor...:gnissla

Vi får se vad vi kommer fram till, mailade med polaren från australien i natt och han menar att det förmodligen är enklare att bygga en egen låda med rakskurna drev än att försöka hitta något färdigt som passar, med en 6:1 utväxling räcker det med ett litet och ett stort drev så inga mellanaxlar behövs. Stordrevet kan dessutom sättas direkt på axeln till vinkelväxeln för att slippa en mekanisk koppling mellan de två växlarna.

Får som sagt klura lite mer innan jag bestämmer mig, men det vore ju klart ballast att göra sin egen låda ifall det är möjligt.:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Oavsett vilket växellådsalternativ du väljer så skulle jag starkt rekommendera att bygga någon form av testbänk där du kan provköra växellådan med fullt varv+belastning eftersom eventuellt haveri som sagt sannolikt kommer inträffa vid toppfart.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Oavsett vilket växellådsalternativ du väljer så skulle jag starkt rekommendera att bygga någon form av testbänk där du kan provköra växellådan med fullt varv+belastning eftersom eventuellt haveri som sagt sannolikt kommer inträffa vid toppfart.

Ingen dum idé, men det är inte det enklaste att bygga en sån bänk då jag behöver något som varvar 30.000rpm plus säkerhetsmarginal och tillverka en broms på utgående axel som klarar av att hålla ett stabilt vridmoment på 300Nm utan att överhettas.

Förmodligen ett större projekt än hela motorbygget...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag skulle starkt avråda från en planetväxel. Jag kan inte ens räkna hur många sådana som rasat som första steg efter en högvarvande hydraulmotor innan en diff.

Om du ska bygga en testbänk, använd en vattenpump som broms. Enkelt och billigt. Med en manometer kan man dessutom mät momentet.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag skulle starkt avråda från en planetväxel. Jag kan inte ens räkna hur många sådana som rasat som första steg efter en högvarvande hydraulmotor innan en diff.

Om du ska bygga en testbänk, använd en vattenpump som broms. Enkelt och billigt. Med en manometer kan man dessutom mät momentet.

Planer finns redan på att bygga en bromsbänk för hojen, kanske skulle gå kombinera en växellådsbroms med den?

Känner jag mig själv rätt så kommer jag inte idas lägga massa energi på det utan testar lådan direkt på motorn istället.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Planer finns redan på att bygga en bromsbänk för hojen, kanske skulle gå kombinera en växellådsbroms med den?

Känner jag mig själv rätt så kommer jag inte idas lägga massa energi på det utan testar lådan direkt på motorn istället.

Ser du bara till att bromsbänken faktiskt är bromsad så att det går att hålla fullt effektuttag vid toppfart en längre stund så är det väl ett utmärkt sätt att säkert testa hela drivlinan på en gång.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det har du ju rätt i, känns som ett klokt val att bänkköra hojen upp till maxvarv och maxtemp först istället för att ta ut den på gatan direkt och riskera att bakhjulet låser sig i 300 knyck...

Jag behöver egentligen inte ens ha en bänk som ger ett vridmomentsvärde, huvudsaken att jag kan lägga på belastning på bakhjulet så motorn får jobba. Borde inte vara så svårt att bygga, kanske får offra morotslandet och gjuta en platta på gräsmattan till sommaren.:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det har du ju rätt i, känns som ett klokt val att bänkköra hojen upp till maxvarv och maxtemp först istället för att ta ut den på gatan direkt och riskera att bakhjulet låser sig i 300 knyck...

Jag behöver egentligen inte ens ha en bänk som ger ett vridmomentsvärde, huvudsaken att jag kan lägga på belastning på bakhjulet så motorn får jobba. Borde inte vara så svårt att bygga, kanske får offra morotslandet och gjuta en platta på gräsmattan till sommaren.:)

Ska du ändå bygga en bänk så vill du väl så klart kunna mäta effekt för att kunna se hur olika förändringar påverkar?
Att bygga en riktig bromsad bänk som mäter effekt är ju betydligt klurigare än att bara ha en tung rulle att accelerera upp i fart och programvara som räknar. Du skulle ju kunna ha en tung rulle för effektmätning OCH en broms för provkörning. En rejäl fläkt lär också behövas för att kyla hojen på full makaron.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ska du ändå bygga en bänk så vill du väl så klart kunna mäta effekt för att kunna se hur olika förändringar påverkar?
Att bygga en riktig bromsad bänk som mäter effekt är ju betydligt klurigare än att bara ha en tung rulle att accelerera upp i fart och programvara som räknar. Du skulle ju kunna ha en tung rulle för effektmätning OCH en broms för provkörning. En rejäl fläkt lär också behövas för att kyla hojen på full makaron.

Jo, blir det så att jag bygger en bänk lär jag nog kosta på mig att göra den så jag kan mäta effekt i den också. Inte mycket mer jobb, behöver i princip bara skaffa en lastcell och lura någon elektroniskt bevandrad kamrat att programmera en Arduino eller liknande så jag kan få upp effektkurvan på datorn.

Men som sagt, det behöver inte bli något avancerat. Vill jag få ett riktigt bromspapper lastar jag hojen och åker ner till Anderssons bänk någon gång han har tid.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tråkigt med lådan.
Jag trodde fram tills idag att lådan var en planet tills rune svartkrut upplyste mig om att så inte var fallet.
Hoppas du kan ha användning för axlar eller lagerhus så du får ut nåt av lådan som kostade skit & inget + bakfylla.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tråkigt med lådan.
Jag trodde fram tills idag att lådan var en planet tills rune svartkrut upplyste mig om att så inte var fallet.
Hoppas du kan ha användning för axlar eller lagerhus så du får ut nåt av lådan som kostade skit & inget + bakfylla.:tummenupp

Jag får väl skylla mig själv som inte kollade upp vad jag behöver i lådväg före, men förr eller senare kommer dom till användning. Dom är ju kanon till lite mindre kraftturbinsbyggen på en 50-60hk så den kanske blir ett depåmoppebygge eller nåt av dom framöver.:tummenupp

Hittar du en bättre betalande köpare på den andra motorn är du mer än välkommen att få igen den, den är orörd och kommer så förbli tills jag kommer på någon användning för växellådan. Nu behöver jag ju inte längre den som reservlåda då jag kommer bygga en egen växellåda till turbinhojen.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har en gammal Hojåkarvän som har jobbat med transmissioner och kugghjul hela livet

Om det är intresant så kan jag vidarebefodra hans tele nr

Mycket trevlig kille ( jobbar här i väsby)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har en gammal Hojåkarvän som har jobbat med transmissioner och kugghjul hela livet

Om det är intresant så kan jag vidarebefodra hans tele nr

Mycket trevlig kille ( jobbar här i väsby)

Skicka gärna ett PM med hans nummer, alltid bra att kunna få prata med kunnigt folk. Jag ska höra mig för med killen som tillverkar rallycrosslådor och kugghjul (polare till Mats Erikssons grabb LG, därigenom jag hört talas om honom) först men går jag bet där slår jag honom en pling.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Go Hjul din jävla Greve !
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Mr.Johansson var har ni lärt er detta fina vokabulär som ska ta er till de sälla saltöknarna....vad missade jag?
Janson e böövigt gott..see, jaa
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top