Gasturbinhoj = JETeskoj!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sluta med terapidravlet, jag sa vad som behövde sägas, punkt!!

Tillbaka till rök, raketer och trollkarlen med tveksam/obefintlig självbevarelsedrift. NU!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite lööööv finns det alltid plats med, förutsatt att Bushido lägger upp en bild på plågoriset i fråga så vi ser vad det är för tösabit förstås.:tummenupp

Nu har jag samlat på mig lite mer prylar, Elffors hade kommit över ett par finfina elmotorer med planetväxellådor som jag fick så gott som gratis. Räknar man in käk och öl som inmundigades under kvällen gick jag garanterat plus på affären!:D

JU-01706.jpg


Efter lite klurande fick jag isär lådan och den ser ut att vara rejält byggd med gjutjärnshus och stabila drev. Jag köpte två för att ha en i reserv till senare då man aldrig vet när man kommer över en sån här växellåda igen för rimliga pengar.

JU-01707.jpg


I brist på annat att göra ställde jag upp motor, kraftturbin och planetväxel för att se hur det kommer bli ungefär, en söt liten pjäs verkar det bli minsann!:kär

JU-01708.jpg


Annan vy.

JU-01709.jpg


Nu är det mest bara bränsletrycksmätare och jetpipetrycksmätare som saknas, den ena kommer när den kommer och den andra ska jag försöka hinna skaffa i veckan.:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Stabilt. Vad var det för ingående rpm till växellådan? Jag började backa bakåt sida efter sida för jag vet det står i nåt inlägg, sen insåg att denna tråden växt till ett monster med 109 sidor, så jag frågar ist.

Har du varit ner i söderland eller har jon rent vågat sig upp?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingående varv som det är tänkt ska bli är ca 30.000rpm, lite mer än de 500 den varvade kopplad till elmotorn. Vi får väl se om det håller.:)

JU-01705.jpg


Jag var ner med familjen till fjällans släkt som bor i Skara, så det var bara ett hopp och ett skutt till Jon därifrån.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är en jäkla skillnad på 500 och 30 000...:gnissla Rent spontant känns det som att skiten kommer explodera vid ett så högt varvtal:D Men seriöst, vad tror du om chanserna? Kommer den hålla för belastningen eller blir den sallad illa kvickt?

Förresten, så mycket som du fixar i verkstan så måste du väl ha provat något dylikt?
http://www.youtube.com/watch?v=Oye3JJO7ju0
:banana
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Naturligtvis funkar de, proffesokompressor Johansson gör inte bort sig i onödan..nu beställer jag billetter till England, allt e ju nextan klatt..

Mvh LillaFarbrorn
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är en jäkla skillnad på 500 och 30 000...:gnissla Rent spontant känns det som att skiten kommer explodera vid ett så högt varvtal:D Men seriöst, vad tror du om chanserna? Kommer den hålla för belastningen eller blir den sallad illa kvickt?

Förresten, så mycket som du fixar i verkstan så måste du väl ha provat något dylikt?:banana

Det jag kan se skulle bli ett problem är lagren och smörjningen av ingreppen på kuggarna, jag har funderat på att tillverka egna full-complement stålkullager (fullskitna med kulor istället för att ha plåtkragarna som håller isär relativt få kulor) då dessa tål lite mer smisk. I värsta fall är det keramiska lager som gäller men jag hoppas det funkar ändå eftersom såna är rätt dyra.

Smörjningen är ett annat kapitel då den höga rotationshastigheten gör att det inte funkar med en våtsump, ingen olja kan fastna på kuggarna utan slungas av direkt av centrifugalkraften. Därför måste jag bygga en torrsump där riktade spridare sprutar olja direkt mot de ställen där dreven greppar i varandra.

Kul sammanträffande angående svartkrutskanonen, bara nu i helgen var jag och Elffors och hälsade på en filur som roade sig med sånt. Ska försöka ladda över en filmsnutt från mobilen.:)

Naturligtvis funkar de, proffesokompressor Johansson gör inte bort sig i onödan..nu beställer jag billetter till England, allt e ju nextan klatt..

Mvh LillaFarbrorn

Jo jag menar det, nu är det ju bara formalia kvar innan hojen är klar för 200mph-klubben...:hihi
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ser stabilt ut!
Väldigt imponerad av din energi.

Hittar inte i tråden vad det var för egtmätare du köpte, letar efter en 52mm med ställbar varning på hög temp. Har du några bra alternativ?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jo jag menar det, nu är det ju bara formalia kvar innan hojen är klar för 200mph-klubben...:hihi

Ja, resten är ju snabbt fixat och det är flera månader kvar till första eventet på Elvington. Hur mycket tid som helt ju :) Så jag börjar också leta biljetter nu. Får bli preliminärbokning. Första brukar vara i mitten/slutet på april.

Ojoj, 30000 varv med de dreven är ganska mycket... de ser ju mycket mer bastanta ut (mer vikt) än dreven i t.ex. en hojlåda som varvar kanske halva motorvarvet så din låda kommer att snurra 5 gånger så snabbt. Se till att balansera nåttsåinihelvete och smörj lika mycket.
Bygg nu!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ser stabilt ut!
Väldigt imponerad av din energi.

Hittar inte i tråden vad det var för egtmätare du köpte, letar efter en 52mm med ställbar varning på hög temp. Har du några bra alternativ?

Det är en manuell Westach som visst ska vara rätt så bra, runt 1500:- gick den på när jag köpte den. Ingen varningsfunktion på den däremot.

Ja, resten är ju snabbt fixat och det är flera månader kvar till första eventet på Elvington. Hur mycket tid som helt ju :) Så jag börjar också leta biljetter nu. Får bli preliminärbokning. Första brukar vara i mitten/slutet på april.

Ojoj, 30000 varv med de dreven är ganska mycket... de ser ju mycket mer bastanta ut (mer vikt) än dreven i t.ex. en hojlåda som varvar kanske halva motorvarvet så din låda kommer att snurra 5 gånger så snabbt. Se till att balansera nåttsåinihelvete och smörj lika mycket.
Bygg nu!

Stress stress...:)

Fördelen är att det bara är det lilla ingående drevet som varvar 30.000, drevet som det greppar i är säkert 4-5ggr större så det borde inte varva mer än kanske 8000 eller nåt.:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du Johansson som har koll på det här med verkstadsgrejer, har du nån pdf på Karlebo handboken?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är denna OK då :)

HomeMade.jpg




Du får nog se över lagringen i växellådan, särskillt på ingående axel. Lite lättning av kugghjulet är nog inte heller fel.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du Johansson som har koll på det här med verkstadsgrejer, har du nån pdf på Karlebo handboken?

Tyvärr inte.

Är denna OK då :)

Du får nog se över lagringen i växellådan, särskillt på ingående axel. Lite lättning av kugghjulet är nog inte heller fel.

Den small rätt fint.:)

Alla lager i lådan kommer bytas till åtminstone såna med C3 radialglapp, inte omöjligt att jag kostar på någon dyrare variant av högvarviga lager på en gång eftersom det är rätt mycket som blir skrot ifall ett kullager i lådan skulle nypa...:näsblod

Lättning av kugghjul vete väl fan om jag vågar mig på, min gode vän i australien har använt en växellåda från en elmotor på sin turbinhoj och den har överlevt flera års misshandel efter lite modifieringar med oljesmörjningen, så jag tror jag testar använda den som den är utan att göra några ingrepp på kuggarna.

Pft, hela meningen med min lilla feskanon var ju att den skulle vara liten... Den där går nog inte så bra att skjuta salut med inomhus...:D

Nog går det alltid, men det vill till att man har en ganska tolerant hustru...:hihi
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har för övrigt monterat ett pitotrör för att mäta totaltrycket efter turbinhjulet idag, jag måste veta hur högt det är på fullgas för att kunna räkna fram utformningen av kraftturbinen senare.

JU-01711.jpg


Här sitter röret monterat i jetpipan.

JU-01712.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
C3 är nog en bra ide. Alltid bra med folk som har erfarenheter av det man tänker göra. Kör han med oljedusch ?

Det blir väl en del labbande med olja och oljenivå gissar jag.

Det ser ut att vara en 2-steg växel med snedskurna kugg.

Snedskuret blir ju tyst och snällt men lägre verkningsgrad än raka-

Ser ju lite trångt ut för oljan eftersom den antagligen är tänkt att gå med nästa fullt hus. Med dina varvtal vore det kanske bättre med oljenivå under kugghjulen med oljepump och dusch.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
C3 är nog en bra ide. Alltid bra med folk som har erfarenheter av det man tänker göra. Kör han med oljedusch ?

Det blir väl en del labbande med olja och oljenivå gissar jag.

Det ser ut att vara en 2-steg växel med snedskurna kugg.

Snedskuret blir ju tyst och snällt men lägre verkningsgrad än raka-

Ser ju lite trångt ut för oljan eftersom den antagligen är tänkt att gå med nästa fullt hus. Med dina varvtal vore det kanske bättre med oljenivå under kugghjulen med oljepump och dusch.

Jag ringde till Frösö Lindareverkstad som jobbar med detta märke, en mycket trevlig herre vid namn Mats tog sig tid att diskutera det här med växlar och huruvida det är möjligt att ta ut såpass mycket vridmoment vid dessa varvtal och det fanns inte en chans i helvete att den här lådan skulle palla 50Nm in vid 30.000rpm.:(

Jag ska konsultera min australienske vän och höra hur mycket jag egentligen vågar varva med denna låda, jag kanske ska nöja mig med halva effekten till att börja med, dvs 100 teoretiska hästar, under uttestandet. Borde röra rätt fint på sig ändå, och under tiden har jag gott om tid att leta fram en tåligare låda.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top