Gasturbinhoj = JETeskoj!

Duger gör det säkert, men som Skrotnisse säger så lönar det sig i längden att lägga några tusen till jämfört med de billigaste maskinerna. Samma svets som jag har fast utan AC finns på DUAB för 7995:- och den duger åt mig i alla fall.

Köp i alla fall inget annat än en invertersvets, såna där gamla transformatordrivna as går köpa billigt men du kommer snabbt inse fördelarna med att kunna bära runt på svetsen.

Vi har en transformator esab på jobbet. Den är ifrån 1977 och har 4st
M16 lyftöglor ut fall man skulle vilja lyfta den:D
Dessutom kräver den 63A handske
 
Vi har en transformator esab på jobbet. Den är ifrån 1977 och har 4st
M16 lyftöglor ut fall man skulle vilja lyfta den:D
Dessutom kräver den 63A handske

Låter ungefär som mina plasmaskärare jag bytte åt mig för ett antal år sedan, 63A och förmodligen kapabla till att skära decimetertjockt stål.

Tyvärr hade jag varken 63A, decimetertjockt stål eller en tillräckligt kraftig kompressor, och då jag är för lat för att lägga ut något på blocket fick skrothandlaren hämta upp dom efter att ha stått några år under en presenning.
 
Låter ungefär som mina plasmaskärare jag bytte åt mig för ett antal år sedan, 63A och förmodligen kapabla till att skära decimetertjockt stål.

Tyvärr hade jag varken 63A, decimetertjockt stål eller en tillräckligt kraftig kompressor, och då jag är för lat för att lägga ut något på blocket fick skrothandlaren hämta upp dom efter att ha stått några år under en presenning.

Tänker på karaktären som bodde i en hundkoja i serien "ingen bor i skogen".
Stackars skrothandlare.
Syftningsfel FTW!
 
Och det här har vi pysslat med i helgen, inte mycket kvar nu innan provstart.

[YOUTUBE-ID]2YKN8C5vnGA[/YOUTUBE-ID]
 
Jag vägde motorn idag för att se ungefär var jag kommer hamna, 14.9kg ligger den på nu utan brännkammare och bränslespridare.

JU-01-345.jpg


Säg att kraftturbinen med växellåda väger lika mycket till så ligger jag strax över 30kg för en motor som lämnar 150hk, inte så illa pinkat.
 
Ser att du svetsat utan rotgas. Inte bra...:ajjabajja

Kör hårt nu på Speed Weekend. :tummenupp
 
I år känns det nästan som att det ska kunna gå vägen, så länge vi håller koll på oljetryck och temperaturerna så borde skiten hålla ihop.

Det är liksom antingen eller med det här bygget, pajar den minsta del kommer vi knappt av startlinjen men håller det ihop så kan det inte annat än gå fort på slutet. Bli kvar på startlinjen har vi ju provat på ett par år nu så det vore intressant att se hur mållinjen ser ut också.

Ryktet säger att det står nakna brudar med korgar proppfulla av öl där och tar emot en!:tummenupp
 
Jo, det där ger ju mycket partners helt klart!

Tyvärr är det nog skäggiga män som redan druckit upp ölet åt dig men man kan ju inte få allt här i världen:D

Ska ta en provtur på nån lokal sjöis innan oxå?
 
Jo, det där ger ju mycket partners helt klart!

Tyvärr är det nog skäggiga män som redan druckit upp ölet åt dig men man kan ju inte få allt här i världen:D

Ska ta en provtur på nån lokal sjöis innan oxå?

:D

Finns ingen plogad sjö i närheten, men en sväng efter byvägen nästa helg är inte otroligt.

Hel underbart. Jag håller tummarna och hoppas ni tar sparken på en tur ner till närmsta mack och "fill her up please"!!! Och dokumenterar!

Det vore en syn det, bromsa kvar det framför Rökning Förbjuden-skylten...:D
 
:D

Finns ingen plogad sjö i närheten, men en sväng efter byvägen nästa helg är inte otroligt.



Det vore en syn det, bromsa kvar det framför Rökning Förbjuden-skylten...:D

Antar att du är samma person som eldade byxor på speedweekend för ett tag sen, finns väl inte fler tokar med reamotor på en spark.

Föresten, vad driver turbinen? Kör du på flygfotogen eller vilket bränsle kör du på?
 
Last edited:
Antar att du är samma person som eldade byxor på speedweekend för ett tag sen, finns väl inte fler tokar med reamotor på en spark.

Föresten, vad driver turbinen? Kör du på flygfotogen eller vilket bränsle kör du på?

Kan nog stämma det, blev lite svettigt åt mina trumpinnar till vader förra året...:)

Den körs på diesel, vi kommer även testa att ha ett tilläggssprut i laddluftsröret med 50/50 vatten och metanol för att bygga massvolym och sänka laddluftstempen lite.

Borde kunna ge några kilo dragkraft till vilket kommer behövas då Rocket Launchers har närmare 150kg dragkraft i sin köpe-motor.:gnissla
 
Kan nog stämma det, blev lite svettigt åt mina trumpinnar till vader förra året...:)

Den körs på diesel, vi kommer även testa att ha ett tilläggssprut i laddluftsröret med 50/50 vatten och metanol för att bygga massvolym och sänka laddluftstempen lite.

Borde kunna ge några kilo dragkraft till vilket kommer behövas då Rocket Launchers har närmare 150kg dragkraft i sin köpe-motor.:gnissla

Määh.
Diesel sotar ju igen på långturerna.
Fort i sken skareva.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top