Gasturbinhoj = JETeskoj!

Du må vara en jäkla guru när det kommer till jetmotorer, men någon vidare balsaplansbyggare är du inte.

Du behöver nog en motor till om du ska få den där konstruktionen att flyga.

Vaaa, gillar du inte min replika av en Parkbench Camel? :)

Killen på Fresks lovade dessutom dyrt och heligt att tryckimpregnerat var minst lika lätt som balsaträ, så pliis stop your wild accusations liksom.:mad:

Vaaa, gillar du inte min replika av en Parkbench Camel? :)

Killen på Fresks lovade dessutom dyrt och heligt att tryckimpregnerat var minst lika lätt som balsaträ, så pliis stop your wild accusations liksom.:mad:

Den är precis lika fin som dom balsabyggsatser jag har byggt.

När jag var uppe i Luleå på modellflygveckan var det en norrman som försökte spetta sin jetkärra genom asfalten, dom blir väldigt korta om man kör full gas rakt ner.

Den är precis lika fin som dom balsabyggsatser jag har byggt.

När jag var uppe i Luleå på modellflygveckan var det en norrman som försökte spetta sin jetkärra genom asfalten, dom blir väldigt korta om man kör full gas rakt ner.

Jo, det känns som att jag kommer spara ett par miljoner genom åren genom att hålla mina motorer på marken. Helt sjuka byggtimmar och slantar som blir till mos när jetkärror gör marksyning...:gnissla

Jo, det känns som att jag kommer spara ett par miljoner genom åren genom att hålla mina motorer på marken. Helt sjuka byggtimmar och slantar som blir till mos när jetkärror gör marksyning...:gnissla

Kan tänka mej att man inte springerut och plockarihop resterna för att sen limmaihop det hemma i källaren igen.

Men satan så tufft det är, skulle också vilja ha en sån.
Vad kostar lille motorn?

Kan tänka mej att man inte springerut och plockarihop resterna för att sen limmaihop det hemma i källaren igen.

Men satan så tufft det är, skulle också vilja ha en sån.
Vad kostar lille motorn?

Jag gav drygt 14 för den här begagnad, finns billigare om man letar lite.

Nu är PWM-styrningen till soppapumpen ihoplödd, kvar att göra är att fixa en apparatlåda och montera den i. Den ska styra varvtalet på pumpen via en vridpotentiometer och blir alltså gasreglaget till motorn.

JU-01515.jpg

JU-01516.jpg

Är det någon speciell PWM eller är det en random byggsats bara?

Hur kopplar man in MP3 spelaren, är det takten på musiken som styr pulserna?

Är det någon speciell PWM eller är det en random byggsats bara?

Hur kopplar man in MP3 spelaren, är det takten på musiken som styr pulserna?

Inget speciellt, en helt vanlig PWM från Vellerman.

I så fall måste jag nog tanka i lite snabbare musik för att få flås på motorn, den skarpögde ser att det är De sista ljuva åren med Lasse Stefanz som snurrar på Ipoden...:D

MEn så bygg nu då för fan!:mad:

Det flygande bordet borde ju isof hamnat i Darwinawards:D
Har nu medelat släkten att om dom skulle se eller höra någor konstigt föremål fara omkring så är det inget vanligt ufo:tummenupp
Förstår inte riktigt hur du får dygnet att räcka till men ni har väl nått norrsken eller midnattssol så sova görs väl inte.:va
Har du inga nya problem för en annan å fundera på , Har ju byggt nytt hus som ska målas några ggr:D

Är inte så jävla inne på det här med Jet, hur fasen mäter man effekt ur en "Jetmaskin"?

Trycket ur turbinen eller nåt annat jätte enkelt som jag borde kommit på?

Det flygande bordet borde ju isof hamnat i Darwinawards:D
Har nu medelat släkten att om dom skulle se eller höra någor konstigt föremål fara omkring så är det inget vanligt ufo:tummenupp
Förstår inte riktigt hur du får dygnet att räcka till men ni har väl nått norrsken eller midnattssol så sova görs väl inte.:va
Har du inga nya problem för en annan å fundera på , Har ju byggt nytt hus som ska målas några ggr:D

Kan meddela herrn att husmålning numer även står på min attgöra-lista...:gnissla

Är inte så jävla inne på det här med Jet, hur fasen mäter man effekt ur en "Jetmaskin"?

Trycket ur turbinen eller nåt annat jätte enkelt som jag borde kommit på?

En ren jetmotor mäter man helt enkelt dragkraften på, det vill säga hur många newton/lbs/kilopond den pressar motorfästet framåt. I det här fallet kommer effekten ut på en drivaxel och kan mätas i dynamometer som vilken motor som helst.

Ja har hållit mej i skymundan tillräckligt länge nu tycker ja... Som resten av alla så e ja tokimponerad över ditt arbete! :Bugar... Själv har ja haft planer på å bygga en morot av en gammal skitstor turbo ja har liggande men e tveksam att ja ens rer ut de :gnissla...

Ja har hållit mej i skymundan tillräckligt länge nu tycker ja... Som resten av alla så e ja tokimponerad över ditt arbete! :Bugar... Själv har ja haft planer på å bygga en morot av en gammal skitstor turbo ja har liggande men e tveksam att ja ens rer ut de :gnissla...

Gör´t bara, du kommer inte ångra dig en sekund. Jävlas det för dig så skicka ett PM så reder vi ut problemen på nolltid.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT