Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det är ju faktiskt rätt imponerande när du bygger utrustningen du måste använda för att bygga, ja, utrustningen du måste använda ;-)

En är ju så illa tvungen, går det förädla gammalt aluminiumskrot istället för att dyrköpa ett trekilos svarvämne är det värt lite extra pyssel. :snåljåp

Jag minns när jag var liten pöjk och hittade farfars samling jiggar han byggt för att göra nyckelharpor, då kunde jag för mitt liv inte begripa hur fan han orkade lägga ner allt det jobbet när han förmodligen kunnat brötat ihop det ändå med några tvingar och ett knä uppepå.

Nu på "gamla" dar har jag börjat se fördelarna med att lägga ner tid på att ställa för sig lite, den här ugnen till exempel kommer ju överleva mig om jag sköter den så de få timmar och hundralappar jag lägger ner på att bygga den är ingenting i förhållande till vilken nytta den kommer göra genom åren.:tummenupp

Kommer det gå att destillera saker med den också?

Det hade ju varit bättre om det gått smälta aluminium i hembrännaren, i så fall hade jag ju redan varit klar.:D
 
Jo menade mer på att jag är imponerad av din breda kunskaps bas och inte att du skulle hålla på med onödigt jobb :-)

Va fan kan man smälta aluminium i den måste man ju kunna hetta upp en jävla massa mäsk åt gången i den! Då kanske spriten räcker hela helgen ;-)
 
Det vore nåt det, chock-koka sprit. Tippa i dranken när degeln är vitglödgad och stå beredd med en hink när det smäller!:rofl
 
Riktigt fint. Vissa köper färdiga grejor och skruvar dit, andra tillverkar grejorna själv och sen skruvar dit, och du bygger utrustningen som används för att tillverka ämnena som grejorna tillverkas av innan du tillverkar grejorna och sen skruvar dit :crash Eller nåt. De e najs.
 
Är man inte omständig så säg.:)

Nu är det mer gjort på ugnen; lock och botten är gjutna, teglet är uppställt och en gasolbrännare av injectortyp är byggd. Kvar att göra är att gjuta fast teglet med eldfast betong.

Gjutugn6.jpg


Gjutugn9.jpg


Gjutugn11.jpg
 
Ska vi skicka upp alla tomma fulölsburkar till dig så att du har nåt att smälta ner :yoparty
 
Just burkar är det sämsta tänkbara gjutgodset eftersom det är mer lack och skit än aluminium i dom, gjutna kolvar är det bästa bonna-materialet då dom är gjorda i en väldigt lättgjuten legering.

Är på jakt efter skrotkolvar för att bygga upp ett litet lager, så donationer med hemleverans emottages tacksamt.:D
 
Just burkar är det sämsta tänkbara gjutgodset eftersom det är mer lack och skit än aluminium i dom, gjutna kolvar är det bästa bonna-materialet då dom är gjorda i en väldigt lättgjuten legering.

Är på jakt efter skrotkolvar för att bygga upp ett litet lager, så donationer med hemleverans emottages tacksamt.:D

Starta nån tiggtråd på rejsa.nu och eller zatzy samt nåt raggarforum (rattlåsracingforum) så kanske det kommer donationer. :hej

Hur många kilo kommer du att behöva?
 
Njä, gillar inte att tigga grejor av folk i onödan. Ska luska runt lite i närområdet och se vad jag kan byta mot fikabröd.

Det vore fint att ha en 15-20kg liggandes ifall man får något ryck och börjar tokgjuta nån helg.:)
 
Just burkar är det sämsta tänkbara gjutgodset eftersom det är mer lack och skit än aluminium i dom, gjutna kolvar är det bästa bonna-materialet då dom är gjorda i en väldigt lättgjuten legering.

Är på jakt efter skrotkolvar för att bygga upp ett litet lager, så donationer med hemleverans emottages tacksamt.:D

Åk till närmsta aluminium gjuteri och köp ett par tackor för en 100 lapp, om du är snäll (vilket du verka vara) så kan du säkert få ta redan smält aluminium ur deras ugnar och testa på plats.

Ska bli riktigt spännande och se hur det går för dej med gjutningen.

Som du säkert redan vet, försäkra dej om att formen du gjuter i är 100% torr ifrån olja och vatten.
 
Last edited:
Kan gamla motorblock funka? Tror jag har någon skrotmotor till TL 1000 som jag eventuellt kan donera. Ska kolla i gömmorna så fort jag har slut på öl :tungan
 
Grejen är att kolvar får plats i degeln utan att jag måste kapa isär dom, motorblock, topplock och tackor måste jag kapa isär för att kunna smälta ner och det är ett himla drygt jobb.

Vi har fyra lastbilsfälgar i bästa aluminium liggandes som skulle räcka hur länge som helst men det är i princip ogörbart att kapa ner dom i så små bitar att dom ryms i smältdegeln...
 
Känner du ingen med en rekorderlig trä-bandsåg? Bara att såga lite i hårt trä om/när aluminiumet fastnar på tänderna.
 
Jag har iofs en bänk-cirkelsåg som går använda till att såga aluminium med, men hur det än är så är det kolvar som ger den bästa aluminiumen så det finns ingen anledning att krångla till det med att kapa isär motorblock och liknande.

Till den första gjutningen använde vi en hjulgrävare för att slå isär ett topplock på en grusplan, ni kan tro att det var mycket slagg i den gjutningen...:D

http://youtu.be/RxDDQwhhoU4
 
För att undvika luftinneslutningar som ni fick vid första videon så kan ni testa att hälla långsammare och försiktigare.
Försök hälla i metallen så nära som möjligt så att det inte skvätter och dra med sej luft ner.
Förvärma formen är bra också.

Kolvar är pressgjutna, så dom borde ha liknande legering som du kan skaffa på ett pressgjuteri.
Om du få tag på tackor så blir det i princip inget slagg heller.
 
För att undvika luftinneslutningar som ni fick vid första videon så kan ni testa att hälla långsammare och försiktigare.
Försök hälla i metallen så nära som möjligt så att det inte skvätter och dra med sej luft ner.
Förvärma formen är bra också.

Kolvar är pressgjutna, så dom borde ha liknande legering som du kan skaffa på ett pressgjuteri.
Om du få tag på tackor så blir det i princip inget slagg heller.

Den där första gjutningen var inget vidare av många anledningar, en förvärmd form utan teflonbeläggningen kvar hade nog hjälpt mycket.

En polare ringde och berättade att han lyckats få med sig 6 skrotade traktorkolvar från jobbet, han gissar på kilot styck så det är ordentligt med material i dom. En vända i motortvätten så är dom bara att släppa ner i smältdegeln!:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top